تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۳۹۸۰۲
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۴ میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در کشور

‌می‌متالز - مجری طرح احداث مخازن راهبردی نفت خام از افزایش ۴ میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره سازی نفت خام خبرداد

به گزارش می‌متالز، مرجان محمدی، مجری طرح احداث مخازن راهبردی نفت خام در، گفت: این طرح با اهدافی مانند مدیریت بازار و کنترل نوسان‌های عرضه و تقاضای نفت، انعطاف‌پذیری در مدیریت تولید، ایجاد ظرفیت جایگزین در شرایط اضطرار مانند آسیب به خطوط لوله انتقال و تلمبه‌خانه‌ها، همچنین بروز شرایط حاد جوی در اسکله‌های بارگیری صادرات، ضمن رعایت الزام‌های پدافند غیرعامل تعریف شد.

مجری طرح احداث مخازن راهبردی نفت خام از افزایش ۴ میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام خبرداد

وی با بیان اینکه این مخازن به‌صورت مکعبی‌شکل، بتنی و دفنی طراحی و اجرا شده‌اند و ظرفیت نفت‌گیری روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در مخازن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای وجود دارد، افزود: همچنین امکان ذخیره‌سازی نفت در مخازن یک میلیون بشکه‌ای، روزانه ۲۰۰ هزار بشکه است و بر این اساس، درمجموع ظرفیت پرشدن مخازن حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود و پنج روز زمان می‌برد تا این مخازن به‌طور کامل پر شود.

مجری طرح احداث مخازن راهبردی نفت خام با تأکید بر حفظ محیط زیست در ساخت این مخازن ادامه داد: به‌منظور کاهش تأثیرات نشت احتمالی نفت از مخازن بتنی و به‌حداقل‌رساندن هدررفت نفت خام و جلوگیری از آلودگی‌­های محیط زیستی، لایه‌­ای از ژئوممبرین (ورقه‌های نازک و نفوذناپذیر که از مواد پلاستیکی یا لاستیکی ساخته و به‌عنوان عایق استفاده می‌شوند) دور مخازن در نظر گرفته شده است.

محمدی تأکید کرد: یکی از اهدافی که برای طراحی این مخازن در نظر گرفته شده، تأمین پایداری تولید نفت و استمرار آن برای تأمین انرژی کشور است، زیرا در شرایط تحریم نیاز کشور برای ذخیره‌سازی نفت خام بیشتر می‌شود و این مخازن تا ۴ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی کشور اضافه خواهند کرد.

وی گفت: در شرایط غیرتحریم نیز در مواردی که مجبور به کاهش تکلیفی تولید نفت خام باشیم، برای استمرار زنجیره تولید و تثبیت آن، از این مخازن استفاده می‌شود.

مجری طرح احداث مخازن راهبردی نفت خام با اشاره به اینکه برای ساخت ۶ مخزن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره از سال ۸۱ تاکنون بیش از ۸۰ میلیون یورو هزینه شده است، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته برای ساخت این مخازن از اعتبارات داخلی شرکت ملی نفت هزینه شده است، اما اکنون از منابع مربوط به بند «ق» تأمین اعتبار می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده