تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۹۳۷۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

استفاده از پساب در فولاد خراسان‌جنوبی

‌می‌متالز - اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر قائن که از وعده‌های محقق شده دولت سیزدهم محسوب می‌شود علاوه بر حل مشکل چند ساله این منطقه، آب موردنیاز مجتمع فولاد قائنات را تامین می‌کند که از این طریق نگرانی‌ها برای برداشت آب‌های زیرزمینی نیز رفع می‌شود. به گزارش «ایرنا» توسعه صنعتی به‌ویژه صنایع معدنی از محور‌های اصلی توسعه پایدار در خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در کنار توجه به مزیت‌های بخش کشاورزی و گردشگری می‌تواند جهش‌های توسعه‌ای را رقم بزند و عقب‌ماندگی‌های تاریخی این منطقه زرخیز جبران شود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا عباس زاده در نشست هماهنگی تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان گفت: برای ایجاد خدمات زیربنایی در استان هزینه‌های کلان از سوی دولت انجام شده یا در حال تامین است و دولت تلاش دارد برای توسعه استان‌های کمتر برخوردار زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند. علاوه بر انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان که خط انتقال آن به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم عملیاتی شده، استفاده از پساب در بخش صنعت راهکار دیگری است که اجرای طرح‌های مربوط به آن علاوه بر ارتقای سطح بهداشت عمومی، منبع تامین آب پایدار برای استمرار فعالیت صنایع مختلف به‌ویژه صنعت فولاد محسوب می‌شود. جمع آوری فاضلاب از حدود یک دهه قبل در شهر قائن به یک دغدغه و نگرانی جدی تبدیل شد، به طوری که بار‌ها نمایندگان ادوار مجلس و مسوولان اجرایی درباره خطر شیوع بیماری‌ها در این منطقه هشدار دادند. موضوعی که نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در دیدار اخیر رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با استاندار خراسان جنوبی به آن اشاره کرد و گفت: حدود یک دهه گذشته با ساخت مجتمع‌هزار واحدی مسکن مهر به فاضلاب قائن بی توجهی شد، بنابراین شاهد بودیم که فاضلاب در وسط شهر با چالش زیادی مواجه بوده است. سلمان اسحاقی افزود: اگر به این رویه همچنان بی توجهی شود بحران بزرگی در شهر قائن ایجاد خواهد شد به طوری که این شهر قابل سکونت نخواهد بود. از طرفی احداث و راه اندازی مجتمع فولاد قائنات که اکنون فاز اول آن با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰‌هزار تن آهن اسفنجی فعال است در کنار محاسنی که دارد، دغدغه‌هایی را برای تامین آب این مجتمع در پی داشت. به گفته مسوولان چرخه صنعت فولاد تقریبا در خراسان جنوبی کامل شده و با طرح‌های اجرا شده یا در دست اجرا ظرفیت و فرصت خوبی برای توسعه استان شکل گرفته است.

گره گشایی از فولاد قائنات بعد از ۱۴ سال

مجتمع فولاد قائنات یکی از هشت طرح فولادی کشور و طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی است که از زمان احداث آن تا امسال که رسما افتتاح شد، طی ۱۴ سال گذشته وعده‌هایی برای افتتاح این طرح داده شده بود. تکمیل، رفع نواقص و تامین زیرساخت‌های این واحد بزرگ صنعتی در یک سال گذشته با پیگیری مسوولان استان و مشارکت دستگاه‌های ملی در دستور کار قرار گرفت و با افتتاح رسمی کارخانه احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات در سفر دوم رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی، این استان به جمع استان‌های دارای صنعت فولاد پیوست. همان‌گونه که دولتمردان اعلام کردند دور دوم سفر‌های استانی رئیس جمهور با هدف پیگیری میزان پیشرفت مصوبات دور اول سفر‌ها و گره گشایی‌های اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و در اولین مقصد دور دوم سفر‌ها که ۲۴ و ۲۵ آذر امسال به خراسان جنوبی انجام شد، این رویکرد نمایان بود. رئیس‌جمهور در اولین روز سفرش بخش مایع پروژه مدول دوم تصفیه خانه شهر بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو را افتتاح کرد و سپس با حضور آیت‌الله رئیسی در کارخانه کویر تایر چند طرح مهم این واحد صنعتی به بهره برداری رسید که نشانه توجه ویژه دولت به بخش صنعت و تولید است. واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات به منظور تولید آهن اسفنجی نیز با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰‌هزار تن ۲۴ آذرماه با حضور رئیس‌جمهور به بهره برداری رسید تا اولین واحد صنعت سنگین در شرق کشور برای تکمیل و بهره برداری از فاز دوم و بخش فولادسازی آماده شود.

تاکید بر استفاده از پساب شهری برای مصارف صنعتی

آنچه رئیس جمهور در زمان افتتاح مجتمع فولاد قائنات بر آن تاکید داشت نحوه تامین آب موردنیاز این واحد صنعتی بزرگ بود، به طوری که همان روز در جمع کارگران و کارکنان فولاد قائنات با اشاره به آب بر بودن صنعت فولاد گفت: استفاده از پساب شهری برای مصارف صنعتی باید به طور جدی پیگیری شود تا بتوان نگرانی‌ها برای کمبود منابع آبی را برطرف کرد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی افزود: تکمیل زنجیره تولید، بهره گیری از نیروی انسانی بومی، کاهش آلایندگی، ایفای مسوولیت‌های اجتماعی و استفاده از پساب جزو مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مسوولان استان نیز در ادامه پیگیری تامین زیرساخت‌های لازم در خراسان جنوبی دو طرح اساسی را در سال‌جاری به نتیجه رساندند؛ احداث خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی و احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر قائن با مشارکت سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران طی هفته جاری عملیاتی شد. با گذشت دو ماه از سفر دوم رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی موافقت نامه واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر قائن برای تامین آب پایدار مجتمع فولاد قائنات با اعتبار اولیه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید و همزمان عملیات اجرایی این طرح در شهرستان قائنات آغاز شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده