به گزارش میمتالز، رئیس جمهور در دو سفر به خراسان جنوبی بارها از تقویت اقتصاد معدن و یا اقتصاد سنگ در این خطه از کشور سخن گفت و در اولین سفر خود به استان نیز به دیدار معدن کاران و کارگران معدن زغالسنگ پرورده طبس رفت.
این موارد نشان دهنده تأکید دولت بر بحث معدن و بهرهوری از این ظرفیت بیبدیل خراسان جنوبی است. اقدامات ارزشمندی، چون مجوز ورود ماشین آلات معدنی و صنعتی از گمرک ماهیرود و تقویت زیرساختهای معدنی استان انجام شده، ولی دردها و زخمهای حوزه معدنی به قدری زیاد است که با این مرهمها التیام نمییابد.
خام فروشی، نبود سرمایه در گردش و کاهش نقدینگی از جمله موانع پیش روی معدن کاران استان است.
محمد دهجو که حدود ۱۰ سال است سابقه کار معدنی در خراسان جنوبی دارد اظهار کرد: هر چند مجوز ورود ماشین آلات معدنی از گمرک ماهیرود داده شده است، ولی این اقدام نیاز به یک نقدینگی سرشار دارد.
وی با تأکید بر اینکه معدن کاران خراسان جنوبی برای وارد کردن ماشین آلات کمبود منابع مالی دارند، بیانکرد: خاطرم هست در جلسهای بانکها تأکید کردند که ما برای اعطای تسهیلات هیچ مشکلی نداریم، ولی وقتی پای آمار به میان آمد مشخص شد از بین همه بانکها یک بانک و آن هم یک فقره تسهیلات به یک معدن داده است.
این معدن کار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نیازمند نگاه ویژه به حوزه معدن در اعطای تسهیلات هستیم، ادامه داد: وثایق سنگین برای اعطای تسهیلات از جمله موانع پیش روی معدن کاران است.
دهجو گفت: صادرات محصولات معدنی از خراسان جنوبی به دیگر کشورها را داریم، ولی آنقدر زیاد نیست که در اقتصاد تأثیر گذار باشد.
وی اظهار کرد: حقوق دولتی معدن در خراسان جنوبی در سال گذشته حدود هفت میلیارد تومان بوده است که این میزان در استانی، چون خراسان رضوی حدود ۲۰۰-۳۰۰ میلیارد تومان بوده که همین آمار نشان دهنده وضعیت تولید و صادرات محصولات معدنی در استان ما است.
معدن کار خراسان جنوبی با بیان اینکه زغال سنگ و … بیشتر مصرف داخلی دارد، گفت: ما در حوزه سنگهای ساختمانی پتانسیل بسیار خوبی برای صادرات داریم که آن را هم موضوع تعهدات ارزی و بازگشت ارز تحتالشعاع قرار داده است.
دهجو در زمینه سوخت مورد نیاز معدن کاران نیز اظهار کرد: در حال حاضر در هر دفعه سوختگیری بیش از ۲۰ لیتر نمیتوانیم بنزین بزنیم و فرض کنید با این شرایط بخواهیم به معدنی در میانه کویر لوت برویم.
وی یادآور شد: من معمولاً ۲۰ لیتر بنزین قبل از شهر خوسف و ۲۰ لیتر بنزین نیز بعد از شهر خوسف میزنم و با ۴۰ لیتر بنزین مسیر حدود ۲۵۰-۳۰۰ کیلومتری را میروم.
معدن کار خراسان جنوبی افزود: همه اینها موانع و مشکلاتی است که رونق اقتصاد معدن در خراسان جنوبی نیازمند رفع و چارهجویی برای آن است.
محمدعلی عجمی معدنکار دیگر اظهار کرد: در حال حاضر یک مشکل اصلی برای معدن کاران، نبود ثبات قیمت و گران شدن روز به روز مواد اولیه مصرفی است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با افزایش قیمت دلار مواد اولیه نیز گرانتر میشود، بیانکرد: همچنین از جنبه دیگر نهبندان از بازارهای مصرف، چون تهران و اصفهان فاصله زیادی دارد که این موضوع موجب شده هزینه حمل و نقل بسیار بالایی به ما تحمیل شود.
عجمی با تأکید بر اینکه به واسطه سود پایین امکان نوسازی تجهیزات و ماشین آلات را نداریم، گفت: یکی از درخواستهای ما این است که قوانین این حوزه بر اساس موقعیت معادن در نظر گرفته شود و یک قانون برای تمام کشور اجرایی نشود.
این معدن کار خراسان جنوبی یادآور شد: در زمینه واردات ماشینآلات دست دوم نیز بخشنامههای متعددی آمده، ولی زمانی که معدندار توانایی تأمین هزینه خرید را ندارد این بخش نامهها و مجوزها چه فایدهای خواهد داشت.
احمد پروین از معدن کاران با سابقه خراسان جنوبی و نایب رئیس کمیسیون معدن خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از مهمترین مواردی که موجب شده معادن خراسان جنوبی ارزآوری لازم را نداشته باشند بحث فرسودگی ماشین آلات است.
وی بیان کرد: ماشین آلات فرسوده معادن خراسان جنوبی قیمت تمام شده محصولات معدنی را بالا، کیفیت را کاهش و در نتیجه توان رقابت در بازارهای جهانی به شدت کاهش میدهد.
نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با گلایه از تغییرات مکرر قوانین در حوزه معدن اظهار کرد: یکی دیگر از موانع پیش روی معدن کاران برای صادرات محصولات بحث تعهد ارزی است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.
پروین ادامه داد: در خراسان جنوبی با یک مانع مهم دیگر در زمینه سرمایه گذاری معدنی رو به رو هستیم که آن نبود زیرساخت و مشکلات حوزه حمل و نقل هوایی و نبود حمل و نقل ریلی است.
وی با تأکید بر اینکه معدن کاران ما با مسائلی، چون نبود سرمایه در گردش، نبود صنایع فرآوری و کمبود نیروی متخصص رو به رو هستند، گفت: برای رشد معدنی خراسان جنوبی باید این مسائل رفع شود.
نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه معدن کاران خراسان جنوبی هنوز از مجوز ورود ماشین آلات صنعتی و معدنی از مرز ماهیرود به درستی استفاده نکردهاند، اظهار کرد: باید تسهیلات بانکی برای این اقدام را فراهم کنیم که این اتفاق هنوز رخ نداده است.
پروین یادآور شد: بانکها به واسطه محدودیت در منابع بانکی تسهیلات لازم را به معدن کاران برای خرید ماشین آلات نمیدهند.
وی در خصوص مشکلات سوخت در معادن خراسان جنوبی نیز گفت: معدن کاران استان معمولاً مشکل سوخت داشته و محدود به ایام فصل زمستان نیست که در ۲۰ روز اخیر این موضوع تشدید شد.
نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند ادامهداد: واحدهای فرآوری معدن که از سوخت گاز استفاده میکردند با مشکلات جدی تری رو به رو بودند.
حامد حسن نژاد، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بزرگترین پتانسیل خراسانجنوبی برای سرمایهگذاری بخش معدن است، گفت: اکنون اگر سرمایه گذاری بخواهد وارد استان شود بزرگترین زمینه فعالیت پیش روی او فرآوری محصولات معدنی است.
وی با تأکید بر اینکه امروزه ۷۲۴ واحد معدنی با ۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در خراسان جنوبی فعال است، بیان کرد: البته موانعی، چون ضعف زیر ساختی در حوزه برق و آب و ضعف در راههای دسترسی پیش رو است که با همکاری میتوانیم این مسائل را حل کنیم.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: با احداث راه آهن و افزایش پروازهای فرودگاه بیرجند میتوانیم ضعف در زیرساختهای حمل و نقل را در راستای جذب سرمایه گذار را جبران کنیم.
حسن نژاد با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۵۳ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن خراسان جنوبی وصول شده است، گفت: بخشی از این درآمد بی شک برای ارتقای زیرساختهای استان هزینه میشود.
عدالت در حوزه معدن به این معنا است که قانون در این حوزه برای استان کم برخورداری، چون خراسان جنوبی با استانهای مرکز کشور متفاوت باشد و تنها در این صورت است که اقتصاد معدن در خراسان جنوبی شکوفا شده و ارزآوری مطلوبی برای کشور خواهد داشت.
تسهیل روند اعطای تسهیلات برای معادن و تأمین سرمایه در گردش برای معدن کاران از دیگر اقداماتی است که میتواند به بهبود وضعیت معادن خراسان جنوبی منجر شود.
منبع: خبرگزاری مهر