تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۰۷۱۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملیاتی شدن ۵ طرح کلان صنعتی خراسان جنوبی و اشتغالزایی ۳ هزار نفر

‌می‌متالز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۵ طرح کلان صنعتی در استان در حال احداث و عملیاتی شدن است که با راه اندازی آن برای ۳ هزار نفر ایجاد شغل می‌شود.

به گزارش می‌متالز، براساس چشم‌اندازی که برای توسعه بخش صنعت خراسان جنوبی تدوین شده است افقی شروع را می‌توان در این بخش از پیشران‌های اقتصادی و توسعه استان متصور شد. هرچند هنوز تا ریل‌گذاری کامل و قرار گرفتن در مسیری که خراسان جنوبی را به قطبی صنعتی مبدل می‌کند راهی بس طولانی است، اما همین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت که بهم زنجیروار متصل می‌شود می‌توان حلقه‌های مفقوده در این بخش را سال‌به‌سال تکمیل‌تر کند.

اما آن‌چه می‌تواند مسیر صنعتی شدن خراسان جنوبی را هموارتر کند ایجاد صنایع مرتبط با معادن فراوانی که در استان وجود دارد از‌جمله زغال سنگ، سنگ‌های گرانیت، طلا و. است که اکنون بیشتر این ذخایر معدنی به‌صورت فله‌ای و خام از استان خارج می‌شود و ارزش افزوده چندانی برای خراسان جنوبی ندارد.

پرسش اینجاست که اکنون در کجایی راهیم و چه برنامه میان مدتی برای توسعه بخش صنعت و اشتغال‌زایی در این زمینه در خراسان جنوبی پیش‌رو است؟

پاسخ حامد حسن نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به پرسش مطرح‌شده این است که با راه اندازی طرح‌های توسعه کویر تایر، فرآوری طلا، کنسانتره آهن و منیزیت برای ۳ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

همچنین راه اندازی واحد شمش فولاد مجتمع بزرگ فولاد قاینات یکی از مهم‌ترین طرح‌های نیمه‌تمام خراسان جنوبی ست که امسال با بهره‌برداری از این طرح برای بیش از ۸۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

به گفته وی ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در بخش‌های صنعت و معدن خراسان جنوبی انجام شده و با تکمیل طرح‌های توسعه، استان در مسیر صنعتی شدن قرار‌گرفته است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همچنین به تعطیلی چندین‌ساله کارخانه شمش منیزیم فردوس اشاره کرد و گفت: این واحد هم‌اکنون به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات دریافتی، در اختیار بانک صنعت و معدن است و در این زمینه چندین مرتبه به سرمایه‌گذار فرصت داده شده است.

حسن نژاد ادامه داد: چنانچه سرمایه‌گذار پای کار نباشد از طریق مراجع قضایی واحد را تملک و به سرمایه‌گذار جدید واگذار می‌کنیم.

وی افزود: کارخانه شمش منیزیم فردوس تنها تولید‌کننده شمش در کشور است که سال‌ها راکد مانده و قفل شده است، تلاش بر این است که امسال از حالت رکود خارج شود و به چرخه تولید بازگردد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های بالای اکتشافات طلا در استان گفت: این واحد‌ها در شهرستان‌های خوسف و نهبندان فعال است که با طرح‌های توسعه‌ای می‌توانیم سالانه ۶۰۰ کیلوگرم طلا تولید کنیم و به یکی از قطب‌های تولید طلا در کشور تبدیل شویم.

حسن نژاد با تاکید بر راه اندازی شهرک تخصصی طلا در خراسان جنوبی افزود: زمین مورد نیاز برای ایجاد شهرک تخصصی طلا در بیرجند جانمایی شده و تاکید ما این است که در این حوزه هم باید ارزش افزوده و هم ظرفیت بالای اشتغالزایی طلا در خود استان باشد.

وی همچنین گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران در دو سال گذشته به دلیل معافیت‌های مالیاتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مستقر شده‌اند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: واحد‌های صنعتی که به نام یک شرکت حقوقی باشند می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی به مدت ۱۰ سال استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده