تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۰۱۶۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بخش کشاورزی، معدن و صنایع دستی پیشران‌های اقتصادی استان خراسان جنوبی می‌باشند

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای تحقق رشد تولید و مهار تورم بخش کشاورزی، معدن و صنایع دستی پیشران‌های اقتصادی استان تعریف شدند که حل مشکلات آن‌ها در اولویت است.

به گزارش می‌متالز، اشرفی با بیان این مطلب در برنامه زنده رادیویی میز خبر، ضمن اشاره به شعار سال اظهار کرد: شعار امسال خودش دارای راهکاری تحت عنوان رشد تولید است.

وی با بیان اینکه شعار امسال هم سلبی و هم ایجابی است، اظهار داشت: مهار تورم سلبی است و نیازمند اقدامات پیشگیرانه می‌باشد.

معاون استاندار با تأکید بر اینکه در رشد تولید، به کار ایجابی و اقدام نیاز داریم، گفت: در استان کارگروه اشتغال و برنامه ریزی ذیل شورای برنامه ریزی تشکیل شده که جلسات آن به صورت منسجم با حضور تمامی مدیران برگزار خواهد شد.

اشرفی با تأکید بر این نکته که همه دستگاه‌ها موظف شدند برنامه عملیاتی برای سال جاری ارائه و تدوین کنند، گفت: در این کارگروه مصوب شد قرارگاه تحقق شعار سال در استان شکل بگیرد و کمیته پایش طرح‌های سرمایه گذاری و تسهیلات برای بخش‌های پیشران استان از جمله صنعت، گردشگری، مرز و معدن در نظر گرفته شود.

وی گفت: قرارگاه تحقق شعار سال با در نظر گرفتن حوزه‌های اقتصادی، اشتغالزایی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و تبصره ۱۸ در استان تشکیل شد تا با یک همگرایی موارد رشد تولید دنبال شود.

معاون استاندار با بیان اینکه در خراسان جنوبی پیشران‌هایی برای توسعه داریم، افزود: بخش کشاورزی، معدن و صنایع دستی در خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌هایی برای رشد تولید و از پیشران‌های توسعه تعیین شده اند.

به گفته وی؛ دستگاه‌های متولی به عنوان دستگاه‌های اصلی موظف شدند ظرفیت‌های این بخش‌ها را در استان شناسایی کنند تا مهار تورم منطقه‌ای داشته باشیم.

اشرفی از شکل گیری زنجیره‌های ارزش در بخش کشاورزی، معدن و صنایع دستی در استان خبر داد و گفت: این زنجیره‌ها در دستور کار است و در نمایشگاه توانمندی‌های کشور تهران یک غرفه برای توانمندی‌های استان در نظر گرفته شده است.

معاون استاندار عنوان کرد: هر سال بعد از تعیین شعار سال برنامه‌ها و کارگروه‌هایی برنامه ریزی و تشکیل و سعی می‌شود خروجی داشته باشد و تاکنون هم همینگونه بوده است.

به گفته وی؛ برای رفع یک مساله و مشکل ما حاضریم جلسات متعدد هم برگزار کنیم تا به نتیجه برسیم و در این خصوص هیچ مشکلی نداریم.

اشرفی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود اینکه در خراسان جنوبی در خصوص مرغ و تخم مرغ از استان‌های معین است با افزایش ۲۵ درصدی قیمت از ابتدای سال مواجه بوده ایم، گفت: اگر تولید در هر مقطعی حتی به صورت کم هم دچار نقصان شود خروجی آن گرانی و اعتراض مردمی است؛ عرضه مرغ نیاز به یک بازه ۴۸ روزه دارد.

وی با ذکر این نکته که در همزمانی عید نوروز با ماه مبارک رمضان، مشکلی در تأمین مرغ نداشتیم، ادامه داد: برای تأمین مرغ مورد نیاز استان خودمان در بحرانی‌ترین شرایط هم مشکلی نداشتیم، اما تأثیر پذیر استان‌های دیگر هستیم.

معاون استاندار نیاز روزانه به گوشت مرغ استان را بین ۳۰ تا ۴۰ تن عنوان و تصریح کرد: گاهی بالغ بر ۱۲۰ تن گوشت گرم و منجد در استان توزیع شده است.

اشرفی تأکید کرد: هیچ محدودیتی در خصوص مرغ نباید ایجاد و بازار باید اشباع شود، تکریم مصرف کنندگان مهم است و وظیفه ما هم تأمین کالای مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه تولید مرغ گرم بیش از دو برابر و نیم نیاز استان است، ادامه داد: در صورتی که نیاز به عرضه گوشت منجمد برای تنظیم بازار داشته باشیم این مهم انجام خواهد گرفت.

به گفته وی؛ هم اکنون در خصوص مرغ در استان به ثبات رسیده ایم اگر تولید به تعادل برسد مشکلی نداریم، ما حتی زمانی که قیمت هر کیلو مرغ ۸۹ هزار و ۸۰۰ تومان مصوب شده بود، مرغ در استان به قیمت ۴۲ تومان عرضه می‌شد که ما از مردم خواستیم مرغ خریداری کنند تا مرغداران متضرر نشوند.

معاون استاندار در ادامه از تسهیلات پرداختی به واحد‌های تولیدی و صنعتی استان گفت و خاطر نشان کرد: تسهیلات فرآیندی دو ساله دارد، در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره‌ای در خراسان جنوبی پرداخت کردیم.

اشرفی اظهار داشت: یکی از منابع تسهیلات پرداختی امسال، اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ خواهد بود در این خصوص مکاتباتی هم صورت گرفته و رقم در حال تخصیص است.

وی در خصوص تسهیلات تبصره ۱۶ نیز گفت: حسب دستور رئیس جمهور این تسهیلات تا تیرماه تمدید شده و پرداخت تسهیلات از اردیبهشت ماه مجدد از سر گرفته خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول؛ ۸۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات در سال گذشته پرداخت شده و پرونده‌های در نوبت هم پرداخت خواهد شد.

اشرفی از انعقاد یک تفاهم نامه در شهرک صنعتی استان با بانک توسعه تعاون خبر داد و گفت: طی این تفاهم نامه به واحد‌های خاص مستقر در شهرک صنعتی تسهیلات پرداخت می‌شود.
به گفته وی؛ این تسهیلات در راستای رشد تولید و برای واحد‌های خاص که نیاز به سرمایه در گردش دارند در نظر گرفته شده و در شهرستان‌ها با توجه به برش تخصصی و اولویت‌ها در حوزه‌های معدنی، صنعتی و گردشگری پرداخت خواهد شد.

معاون استاندار در خصوص رضایت و عدم رضایت از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تبصره ای، گفت: این مورد نسبی است و کار برخی بانک‌ها رضایت بخش بوده، اما برخی هم اصلاً همراهی نکردند، لذا ارزیابی عملکرد بانک‌ها را در استان داریم و بانک‌ها معرفی خواهند شد.

اشرفی با بیان اینکه تأکید رهبری بر پیگیری برای حل مساله و مشکلات است لذا تنها مکاتبات کفایت نمی‌کند، گفت: برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران در خراسان جنوبی معافیت مالیاتی با توجه به مکان سرمایه گذاری متفاوت در نظر گرفته شده است.

وی در پایان در خصوص گرانی چای طی روز‌های گذشته افزود: برخی موارد کشوری و در سطح کلان است، اما مردم باید تخلفات گرانفروشی را گزارش دهند.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده