تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۰۴۵۶۶
سرویس خبر : زمین شناسی

عمیق‌ترین معدن بریتانی، اسرار اسکان دائمی در مریخ را باز گو می‌کند

‌می‌متالز - شاید قبلاً بدانید که انسان‌ها در حال برنامه ریزی برای اقامت دائمی در آینده نزدیک در مریخ هستند. اینکه چه زمانی و چگونه این اتفاق می‌افتد دقیقا مشخص نیست، اما دانشمندان دانشگاه بیرمنگام معتقدند: برخی از پاسخ‌ها می‌تواند زیر پای ما باشد.

به گزارش می‌متالز، محققان آزمایشگاهی را در عمق ۱.۱ کیلومتری زیر زمین در عمیق‌ترین معدن بریتانیا راه اندازی کرده اند تا چگونگی انجام عملیات علمی و پزشکی در محیط‌های چالش برانگیز مریخ و ماه را بررسی کنند.

این آزمایشگاه در یک شبکه تونلی ۳۰۰۰ متر مکعبی در مجاورت آزمایشگاه زیرزمینی بولبی، یک مرکز تحقیقاتی زیرزمینی عمیق در یورکشایر انگلستان واقع شده است که بر فیزیک ذرات، علوم زمین و تحقیقات اختر زیست شناسی متمرکز است. این آزمایشگاه اولین تأسیسات زیرزمینی Bio-SPHERE است، پروژه‌ای که به مطالعه چگونگی کارکردن انسان‌ها و سالم ماندن در طول ماموریت‌های فضایی طولانی در سیارات دیگر می‌پردازد. این آزمایشگاه که از یک ماژول ۳ متری تشکیل شده است، به طور خاص روش‌های زیست پزشکی را آزمایش و شبیه سازی می‌کند.

دکتر الکساندرا یورداچسکو، سرپرست این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: این پروژه به جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد سیستم‌های پشتیبانی حیات، دستگاه‌ها و مواد زیستی که می‌توانند در فوریت‌های پزشکی و ترمیم بافت‌ها پس از آسیب در مأموریت‌های اعماق فضا مورد استفاده قرار گیرند، کمک کند.

این پروژه همچنین به دنبال بازسازی شرایط عملیاتی است که انسان‌ها برای کار در غار‌های مشابه در ماه و مریخ با آن مواجه هستند، از جمله دوردستی، دسترسی محدود به مواد جدید و چالش‌هایی در جابجایی تجهیزات سنگین به اطراف.

به گفته محققان، ساخت غار‌های زیرزمینی ممکن است راهی مناسب برای غلبه بر خطرات بسیاری از زندگی در سطح سیارات دیگر، مانند تشعشعات در اعماق فضا و سقوط بقایای شهاب‌سنگ‌ها باشد.

همچنین پروفسور شان پالینگ از آزمایشگاه زیرزمینی بولبی می‌گوید:Bio-SPHERE قول می‌دهد به پاسخ به برخی از سوالات کلیدی لجستیکی در ایجاد شرایط زندگی پایدار در محیط‌های دورافتاده و زیرزمینی کمک کند و با انجام این کار آمادگی‌های اساسی برای سفر جمعی طولانی، دشوار و هیجان انگیز پیش رو به سیارات دیگر کمک خواهد کرد.

خارج از قلمرو تحقیقات، سازمان‌های فضایی عمومی از جمله ESA و ناسا، و همچنین سازمان‌های خصوصی اسپیس ایکس، لاکهید مارتین و بوئینگ، تعهداتی برای ایجاد سکونتگاه‌های دائمی در مریخ دارند.

منبع: سینا پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده