تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۱۰۵۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم تهیه نقشه راه برای بخش معدن خراسان جنوبی

‌می‌متالز - دبیر خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه قفل بودن عرصه استانی مهمترین عدم پیشرفت بخش معدن است گفت: باید نقشه راهی برای بخش معدن استان تهیه شود.

به گزارش می‌متالز، داریوش افتخاری ظهر امروز در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی به دلایل شرایط خاص زمین‌شناسی، دارای پتانسیل‌های معدنی فراوانی بوده و با عناوینی همچون بهشت معدنی و عسلویه معدنی ایران نام برده می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۶۵ ماده معدنی که در کشور ایران وجود دارد ۵۰ نوع در استان موجود است افزود: در حال حاضر ۷۴۸ معدن در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۴۹۸ معدن فعال و ۲۵۰ معدن غیرفعال هستند.

دبیر خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بخش معدن یکی از مهمترین پیشران‌های توسعه استان است، گفت: لازم است نقشه راهی برای بخش معدن استان تهیه شود تا بتوانیم اقتصاد استان را بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنیم.

افتخاری با بیان اینکه در سند آمایش استانی تخصیص بخش معدن در بهره‌برداری فلزات گران بها (طلا، مس، نقره و آهن)، نیمه گران بها (سرب و روی)، معادن زغال سنگ و بهره‌برداری معادن غیرفلزی (سنگ ساختمان و بنتونیت) دیده شده است، عنوان کرد: ارزش افزوده استان در بخش خدمات ۵۵ درصد، در بخش صنعت ۱۹ درصد، در بخش کشاورزی ۱۸ درصد و در بخش معدن تنها ۴ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته پهنه‌ها و زیر پهنه‌هایی جهت فعالیت اکتشافی در سطح استان واگذار شده که تنها ۵.۲۴ درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد، افزود: طرح تحول سه جانبه نیز به تنهایی ۷.۳۰ درصد مساحت استان را در اختیار گرفته است.

دبیر خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه گواهی کشف‌ها یعنی محدوده‌هایی که عملیات اکتشاف آن‌ها به پایان رسیده تنها ۲ درصد است، گفت: پروانه‌های اکتشافی که به معنای پروانه‌های عملیاتی در حال اجرا است نیز ۲.۳ درصد است.

افتخاری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل عدم پیشرفت بخش معدن قفل بودن عرصه استانی است که متقاضیان و سرمایه گذاران را با محدودیت مواجه کرده است گفت: پهنه‌ها و زیر پهنه‌های واگذار شده و همچنین طرح تحول سه جانبه و امکان ثبت محدوده در این طرح باید تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه مناطق بلوکه موضوع مخالفت ارگان‌های مورد استعلام، آزادسازی و مجددا توسط این ارگان‌ها ارزیابی شود، افزود: مناطق بلوکه جهت اکتشاف و بهره‌برداری معادن کوچک مقیاس آزادسازی شود.

رئیس نظام مهندسی معدن ساختمان استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه محدوده‌ها تنها یک بار استعلام می‌شوند لذا افراد از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده نمی‌کنند.

مرتضی جلالی فرد، ادامه داد: با توجه به اینکه پیگیری‌های افراد ناقص است واگذاری عمده محدوده‌های بلوکه شده از لحاظ قانونی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ابوذر جمالی، به نمایندگی از دفتر نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه مراحل واگذاری پهنه‌ها به درستی انجام نگرفته است، اظهار داشت: متاسفانه این گونه واگذاری‌ها پشتوانه قانونی و تکالیف زمان بندی شده ندارند.

وی افزود: دفاعیات منابع طبیعی فقط ترک فعل است و اینگونه به هیچ عنوان به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

حجت ایمان طلب، معاون امور معادن سازمان صمت استان نیز در این جلسه، اظهار داشت: در حوزه پهنه‌ها مطالعات و داده‌های زمین‌شناسی استان بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه اکثر پهنه‌ها در مناطق بلوکه شده منابع طبیعی است، افزود: پهنه‌ها عامل اصلی برای ادامه کار اکتشافی نیست کما اینکه با داشتن پهنه‌ها فقط دیتا‌های زمین شناسی خود را زیاد می‌کنیم.

پهنه‌های اکتشافی معادن خراسان جنوبی آزادسازی شوند

علیرضا خامه زر ظهر امروز در این جلسه با ارائه گزارش مختصری از عملکرد شورا در سال گذشته، تعداد جلسات شورا را ۷ جلسه و جلسات کارشناسی را ۲۱ جلسه اعلام کرد و افزود: ماحصل این جلسات ۴۵ مصوبه استانی و ۸ مصوبه ملی بوده که حدود ۷۰ درصد این مصوبات اجرایی و مابقی در حال پیگیری است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به دستور جلسه بررسی راهکار‌های آزادسازی بلوکه‌ها، پهنه‌ها و مزایده معادن استان، گفت: باید راه میان بری پیدا کرد که پهنه‌ها در اختیار افرادی قرار گیرد که تخصص و شرایط مالی دارند.

وی ادامه داد: آزادسازی پهنه‌ای که آزاد و یا پهنه‌ای که بخشی از آن به شخص ثالت واگذار و مابقی، بلوکه منابع طبیعی است در سامانه باید به عنوان یک پیشنهاد ملی مطرح شود.

خامه زر با بیان اینکه برای اینکه سهم اقتصاد کشور و معدن بالا برود راهی به جز تعامل وجود ندارد افزود: اتاق بازرگانی زبان گویای مدیران استان در زمینه مطالبات آنان در اتاق ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس آیین نامه اطلاع‌رسانی جلسات شورای گفتگو از پنج روز قبل اعلام خواهد شد اظهار داشت: انتظار می‌رود مدیران با اختیار کامل در این جلسات حاضر شوند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز با اشاره به تصویب شورا زمان برگزاری جلسات را روز شنبه پایان هر ماه اعلام کرد.

احمد پروین، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: مساله عدم آزادسازی بلوکه‌ها، پهنه‌ها و مزایده معادن سال‌هاست موجب کاهش توسعه معدنی در استان شده است.

وی با بیان اینکه موتور محرکه توسعه معدن در هر منطقه اکتشاف است افزود: اولین شرط اکتشاف نیاز به یک سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی است تا بتواند در سامانه کاداستر تحت نظر وزارت صمت برای یک محدوده سرزمینی به مساحت قانونی مجوز اخذ کند.

پروین با اشاره به اینکه با وضعیت کنونی خراسان جنوبی در سامانه کاداستر عملا اخذ مجوز اکتشاف غیر ممکن است، عنوان کرد: متاسفانه بخش زیادی از معادن سرزمینی استان خراسان جنوبی موانع قانونی دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه مجموع اتفاقات معدنی رخ داده در استان که شامل پروانه بهره‌برداری است، کمتر از هشت درصد مصرف استان است اظهار داشت: متاسفانه بیش از ۸۷ درصد مساحت استان منجمد است و این موضوع برای استان مدعی پیشران اقتصادی در حوزه معدن، فاجعه بار است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ جایی در استان برای توسعه معدنی در قالب اکتشافات جدید وجود ندارد افزود: هدف از واگذاری پهنه‌ها و اجرای طرح سه جانبه خوب بوده، اما متاسفانه ملاحظات قانونی به درستی اجرا نشده است.

پروین با بیان اینکه متاسفانه داده‌های موثر و متمرکزی برای آنچه تاکنون به عنوان اکتشافات در استان انجام شده، وجود ندارد گفت: از دولت، شرکت‌های بزرگ و سازمان زمین شناسی انتظار داریم اگر می‌خواهند به توسعه معدنی برسیم به عمق استان توجه داشته باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: میانگین عمق اکتشافات معدنی ما در استان نسبت به نُرم کشوری بسیار کم است و عمده فعالیت‌ها سطحی است.

وی با اشاره به اینکه برای محدوده‌ای که قبلا بلوکه شده اصلا در سامانه کاداستر اجازه ثبت وجود ندارد گفت: قانون معدن تغییر خاصی نکرده و این همه استعلام نتیجه تفاهم نامه‌ها و قوانین درون دستگاهی و بخش نامه‌ها بدون در نظر گرفتن نظر بخش خصوصی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده