تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۳
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۱۰۶۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن گیلان ۲۰ درصد مصالح مورد نیاز استان را تامین می‌کنند

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: کل معادن گیلان فقط ۲۰ درصد مصالح مورد نیاز این استان را تهیه می‌کنند و مابقی از استان‌های همجوار وارد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، تیمور پورحیدری روز دوشنبه در همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی گیلان با رویکرد «توسعه معدن اقدامی پایدار» در تالار حکمت دانشگاه گیلان گفت: گیلان استانی معدنی نیست، اما به اندازه تمام استان‌های معدنی کشور با چالش و مشکل روبروست. امسال حدود چهار جلسه در شورای معادن در استان برگزار و برخی از این چالش‌ها با مساعدت مسولان استان حل شد.

وی با بیان اینکه استان دارای ۴۷ واحد معدنی پروانه‌دار است که هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در آن اشتغال دارند، افزود: ۷۱ محدوده معدنی از طریق مزایده در گیلان واگذار شده و یا آماده واگذاری است که مباحث اهلیت سنجی، شرایط فنی و مالی آن‌ها درحال بررسی است تا بتوانیم در زمینه تامین مصالح نقش موثری داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین ۲۲۰ واحد صنایع معدنی در استان گیلان وجود دارد که در زمینه فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده فعالیت می‌کنند و برای بیش از هفت هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند. در بخش دانه بندی شن و ماسه هم ۱۸ واحد دانه‌بندی داریم که نزدیک پنج هزار نفر در آن‌ها اشتغال دارند.

پورحیدری با اشاره به گرانی مصالح ساختمانی در گیلان نسبت به سایر استان‌های کشور علت این امر را عدم تامین مصالح مورد نیاز اعلام و تاکید کرد: اگر برنامه ریزی‌ها در این زمینه به درستی پیش نرود در آینده‌ای نزدیک برای تامین مصالح معمولی در سطح استان با مشکل مواجه خواهیم شد و مصالح بی‌کیفیت در اختیار تامین کنندگان عمده مصالح ساختمانی و مردم قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با وجود چالش‌های پیش رو در حوزه معدن مانند نبود نقشه راه برای نحوه فعالیت‌های معدنی، بی توجهی به اکتشافات پایدار و کم توجهی به مهارت‌های آموزشی باید مصالح مورد نیازرا برای پروژه‌های ملی فعال (راه آهن و بزرگراه) در استان تامین کنیم که این خود چالشی جدی است.

وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت‌های معادن کشور و شناسایی پهنه‌های نو بتوانیم در توسعه عمرانی استان نقش‌آفرینی کنیم.

روند رشد اقتصادی معادن در کشور ۲.۸ است

رئیس خانه معدن ایران نیز در این همایش گفت: امروزه روند رشد اقتصادی معادن ۲.۸ درصد است که در برنامه هفتم توسعه این رشد ۱۱.۷ درصد پیش بینی شده است.

محمدرضا بهرامن در ادامه رویکرد صنعت معدن را نگاه به آینده عنوان کرد و افزود: مواد معدنی زایشی نیستند لذا باید برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه هفتم راهکار ارائه دهیم.

وی خواستار در کنار هم قرار گرفتن صنعت و دانشگاه شد و تصریح کرد: این ۲ همواره باید در کنار هم باشند تا بتوانند نیاز‌های یکدیگر را رفع کنند.

وی اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت درحال برنامه ریزی برای بورسیه کردن دانشجویانی است که تحصیل خود را آغاز کرده اند. در گیلان باید از هم‌اکنون برای هزار دانش آموخته‌ای که در نظام مهندسی مشغول تحصیل هستند برنامه‌ریزی داشته باشید تا در برنامه توسعه هفتم بخشی از آن‌ها به سرانجام برسد.

جمال امیدی رئیس شرکت سیمان خزر نیز در این همایش بیان کرد: در این واحد صنعتی سه هزار و ۴۷۱ قطعه با توان مهندسین و متخصصان داخلی ساخته شد و ۵۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های ضایعاتی مورد استفاده قرار گرفت و به چرخه تولید برگشت.

در پایان این همایش به شرکت‌های سیمان خزر و سیمان لوشان لوح تقدیر و تندیس از سوی خانه معدن گیلان اهدا شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گیلان

عناوین برگزیده