تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۵
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۱۰۵۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

دولت در برنامه هفتم توسعه هیچ نگاهی به حوزه معدن نداشته است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه هیچ نگاهی به حوزه معدن نداشته است.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد اظهار کرد: یکی از چالش‌های فی مابین سازمان اکتشافات معدنی به‌عنوان متولی صدور مجوزات معدن با سازمان انرژی اتمی عدم تعیین و اعلام حد پرتوزایی مجاز برای فعالیت معدن‌کاران از سوی سازمان انرژی اتمی می‌باشد که شائبهٔ برخورد سلیقه‌ای این سازمان با متقاضیان معدن‌کاری در کشور را ایجاد کرده بود.

وی افزود: از موارد تعارض دیگر بین بخش معدن و سازمان انرژی اتمی عدم تعیین آزمایشگاه مرجع و مورد وثوق طرفین برای حل مناقشات و تعیین حد پرتوزایی مجاز می‌باشد که بار‌ها از سوی مسوولین معدنی کشور در جلسات مشترک قانونی مطرح و تا امروز بی‌پاسخ مانده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: به‌عنوان نمونه طی سالیان گذشته حد پرتوزایی مواد معدنی ۲ تا ۳ PMM محاسبه می‌گردید که این میزان تعیین شده کار را برای سرمایه‌گذاری و صدور مجوز فعالیت معدن داران سخت کرده بود، اما ما با تلاش‌هایی که در کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انجام دادیم این میزان تعیین شده را به ۸ تا ۱۲ PPM که در این وسط معدن دار نیز متضرر نشود.

وی گفت: مواد معدنی پرتوزا که وفق ماده ۳ قانون اصلاح قانون معادن (مصوب ۲۲/۸/۱۳۹۰) در طبقه ۴ مواد معدنی قرار می‌گیرند عبارت‌اند از مواد طبیعی که هسته اتم آن‌ها ناپایدار بوده و دچار فروپاشی شده و نهایتاً انرژی را به شکل تابش آزاد می‌نمایند. به این پدیده پرتوزایی یا رادیواکتیو می‌گویند.

حجت‌الاسلام سلیمی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه نزدیک به ۱۷۲ ماده است که دولت سیزدهم هیچ جایگاهی برای بحث معدن و حوزه‌های مختلف آن قائل نشده است، تصریح کرد: یکی از ایرادت اصلی ما به برنامه هفتم توسعه که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح است این هست که چرا دولت کوچک‌ترین اشاره‌ای به حوزه معدن و فرآورده‌های آن درحالی‌که یکی از مهم‌ترین پایه‌های توسعه اقتصادی کشور هستند نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه باید زمینه صادرات سنگ ایران به سایر کشور‌های جهان از سوی دولت به‌خوبی فراهم شود، بیان داشت: در حوزه ذخایر و استخراج مواد معدنی همچون مس و انواع سنگ وضعیت خوبی داریم؛ اما در حوزه سنگ‌آهن دچار چالش هستیم و باید دولت به سمت واردات حرکت کند.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۷ دستگاه در حوزه سنگ فعالیت دارند، خاطرنشان ساخت: در حوزه تکنولوژی استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ بسیار عقب هستیم و امروز بسیاری مسائل و مشکلات معدن داران همین فرسودگی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات است.

منبع: صدای جویا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده