تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۶۸۱۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اهمیت الزام معدنکار به توسعه

می متالز - یکی از مشکلاتی که همواره ساکنان منطقه ذخیره معدنی با استخراج‌کنندگان و فعالان معدنی داشته‌اند این است که به روستایشان آن‌طور که باید توجهی نمی‌شود.
اهمیت الزام معدنکار به توسعه

به گزارش می متالز، ضمن اینکه معدن جزو انفال است، مردم محلی باور دارند معدن متعلق به آن منطقه است و درنتیجه آثار مثبت آن‌هم باید در همانجا ظاهر و در زندگی شان مشخص شود. بنابراین اینکه اتفاقی در توسعه روستا و استان نمی‌افتد و آن منطقه همچنان با محرومیت روبه‌رو است و درکنار آن معدن روز به روز رشد می‌کند باعث می‌شود چالش‌های زیادی برای معدن‌کاران و مسوولان به وجود آید که باید بر آن متمرکز شد.
البته تا جایی که اطلاع داریم معدن کاران اغلب به خاطر همین مسئله علاقه‌مند هستند در مناطقی که دست به استخراج می‌زنند اقدامات اصلاحی را انجام بدهند اما مسئله مهم این است که شاهد نیستیم چند درصد از آنها خود را ملزم به چنین کاری می‌کنند. بنابراین صرف تشویق معدنکار کافی نیست و ما باید آنها را به اقدامات اصلاحی در روستا تشویق کنیم. درواقع گاهی اگر الزامی وجود نداشته باشد ممکن است در آن روستا با مشکلات زیادی روبه‌رو شویم که هزینه‌های ناگواری هم داشته باشد.
در این روند چه خوب است در کنار حقوق دولتی که تکلیفی برای معدنکار ایجاد می‌کند، طرح هایی هم شکل بگیرد که تا حداکثر ممکن بتوان نیازهای مردم محلی را پاسخ داد. طرح‌هایی که مشخص کند معدن‌کاران و بهره‌برداران معادن کشور باید بخشی از سودشان را در همان مناطق معدنی سرمایه‌گذاری کنند.

محمدحسین فرهنگی - نماینده مجلس شورای اسلامی

عناوین برگزیده