تاریخ: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۸۰۴۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در جلسه شورای قضایی استان خراسان جنوبی مطرح شد؛

دستور رئیس قوه قضائیه برای پیگیری پرونده کارخانه شمش منیزیم فردوس/دستورات لازم برای رفع مشکلات کارخانه فولاد قائنات و نیروگاه شهید کاوه صادر شد

‌می‌متالز - حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: پرونده‌ای مثل پرونده کارخانه تعطیل‌شده شمش منیزیم که برای مردم شهرستان فردوس و همچنین برای تولید کشور دارای اهمیت است، نباید به مدت ۶ ماه معطل کارشناسی هیئت سه نفره بماند و ضروری است که در اسرع وقت آن را پیگیری کرد.

به گزارش می‌متالز، جلسه شورای قضایی استان خراسان جنوبی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، اعضای شورای عالی قوه قضاییه و مدیران ارشد قضایی خراسان جنوبی برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه در این جلسه با اشاره به اهمیت دیدار‌های چهره‌به‌چهره مسوولان با مردم گفت: مردم وقتی نامه‌ها و درخواست‌های مکتوب خود را در حضور یک مسوول به دست او می‌رسانند، توقع و انتظاری مضاعف برای پیگیری مشکل خود پیدا می‌کنند لذا ما مسوولان نیز که در بین مردم حاضر می‌شویم باید به این مهم توجه داشته باشیم و در راستای رفع مسائل و مشکلات مردم اقدام کنیم.

دادنامه‌های مردمی به صورت ویژه پیگیری شود

وی در همین راستا خطاب به مسوولان حوزه ریاست و مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه دستور داد نامه‌های مردمی که در جریان سفر هیات عالی قضایی به خراسان جنوبی واصل شده است را به صورت ویژه پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مشکلاتی که در بخش پزشکی قانونی از حیث تجهیزات، امکنه و کمبود پزشک در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی وجود دارد، به رئیس سازمان پزشکی قانونی و رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی دستور داد برای رفع مسائل این حوزه اقدامات مقتضی را انجام دهند.

پرونده شمش منیزیم نباید ۶ ماه معطل کارشناسی باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع کارخانه تعطیل‌شده شمش منیزیم در شهرستان فردوس اشاره کرد و گفت: پرونده‌ای مثل پرونده کارخانه تعطیل‌شده شمش منیزیم که برای مردم شهرستان فردوس و همچنین برای تولید کشور دارای اهمیت است، نباید به مدت ۶ ماه معطل کارشناسی هیات سه نفره بماند و ضروری است که در اسرع وقت آن را پیگیری کرد.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا بر پیگیری هرچه سریع‌تر موضوع کارخانه شمش منیزیم توسط استاندار و رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی و همچنین نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی که در جریان سفر استانی با ماموریت رییس قوه قضاییه از این کارخانه بازدید کرده بود با اشاره به مشکلات کارخانه شمش منیزیم شهرستان فردوس که در سال ۹۳ با ۶ خط تولیدی و ۲۰۰ نفر نیرو فعالیت خود را آغاز کرد، اما بعد از دوره کوتاهی به تعطیلی کشیده شد، گفت: مسوولان شهرستان فردوس علاوه بر آنکه درخواست ورود سازمان بازرسی به موضوع کارخانه شمش منیزیم را دارند، تقاضایشان این است که شرایط واگذاری این کارخانه نیز مهیا شود.

دستورات لازم برای رفع مشکلات کارخانه فولاد قائنات و نیروگاه شهید کاوه صادر شد

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور نیز به ارائه گزارش بازدید خود از شهرستان قائن پرداخت و گفت: در جریان این بازدید، دستورات لازم برای رفع مشکلات کارخانه فولاد قائنات و نیروگاه شهید کاوه صادر شد.

رحیمی وزیر دادگستری نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت انبار‌های اموال تملیکی استان خراسان جنوبی پرداخت و گفت: برای تعیین تکلیف آن دسته از کالا‌های موجود در این انبار‌ها که فاقد صورتجلسه کشف بودند مهلت ۲۰ روزه در نظر گرفته شد.

صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه نیز در این جلسه ضمن قرائت گزارشی از وضعیت کیفی ارائه خدمات به مراجعان واحد‌های قضایی در استان خراسان جنوبی، مهم‌ترین مزیت دادگستری این استان را دادرسی الکترونیکی عنوان کرد.

کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در این جلسه، استان خراسان جنوبی را یکی از فعال‌ترین استان‌های کشور در حوزه آمار و فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: استان خراسان جنوبی در موضوع بایگانی الکترونیک پرونده‌ها در زمره استان‌های پیشرو قرار دارد و می‌تواند به عنوان یک نقطه آزمایشی در کشور تعیین شود.

۹۰ درصد دادرسی‌های مربوط به اغتشاشات اخیر در استان خراسان جنوبی به صورت الکترونیکی انجام شده است

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دادرسی‌های مربوط به اغتشاشات اخیر در استان خراسان جنوبی به صورت الکترونیکی انجام شده است، افزود: در نتیجه هماهنگی و همکاری دستگاه قضا و دانشگاه‌های خراسان جنوبی، طی مدت اخیر دو جلسه دادگاه در این استان به صورت علنی و برخط، با حضور بیش از هزار دانشجوی دو دانشگاه حقوق در خراسان جنوبی برگزار شده است.

کاظمی‌فرد در ادامه، برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه الکترونیکی خارج از کشور، ۱۱ هزار جلسه دادگاه الکترونیکی خارج از استان و همچنین ۵۰۰ مورد ملاقات تصویری خانواده زندانی با فرد محکوم را از جمله اقدامات قابل توجه دادگستری خراسان جنوبی دانست و گفت: در نتیجه رصد سامانه کنترل تردد در استان خراسان جنوبی که به مدت ۴ سال صورت گرفت، ۷ هزار و ۶۰۰ مجرم متواری دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون در ۱۴ نقطه مرزی، کمتر توسعه‌یافته و فاقد مرجع قضایی استان خراسان جنوبی، طرح جهادی خدمات قضایی به صورت رایگان ارائه شده است، عنوان کرد: در دادگستری استان خراسان جنوبی، کلیه سپرده‌های قدیمی از درون پرونده‌ها جمع‌آوری و حدود ۴۰ میلیارد سپرده به حساب افراد برگشت داده شد که این امر با بازخورد‌های خوب و مثبتی همراه بوده است.

محمدی رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زندان‌های استان خراسان جنوبی، از اشتغال حدود ۴۵ درصدی زندانیان این استان خبر داد.

معضل قدیمی شهر حل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح نیز در این جلسه با بیان اینکه هنوز قسمتی از پادگان مرکز آموزشی ۰۴ ارتش انتقال پیدا نکرده است، گفت: این پادگان در قسمت مرکزی شهر بیرجند واقع شده و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است؛ چنانچه این انتقال انجام شود دو خیابان مهم شهر تعریض خواهند شد و بدین واسطه بسیاری از مشکلات مرکزی شهر مرتفع می‌شود.

وی در همین راستا افزود: در نتیجه جلسه‌ای که با فرمانده ارشد ارتش در خراسان جنوبی، شهردار بیرجند، مدیر کل راه و شهرسازی و معاون استاندار خراسان جنوبی برگزار شد توافقات خوبی صورت گرفت و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، این معضل قدیمی شهر حل شود.

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز در این جلسه از صدور اسناد حدنگاری برای ۱۰۰ درصد عرصه‌های ملی و ۲۸ درصد اراضی زراعی استان خراسان جنوبی خبر داد.

همچنین علی‌اصغر رفاهی رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در این جلسه با اشاره به ملاقات‌های مردمی چهره به چهره مسوولان عالی قضایی از جمله معاون اول دستگاه قضا، رئیس دیوان عالی کشور و سخنگوی قوه قضاییه در جریان سفر به استان خراسان جنوبی، اظهار کرد: در جریان سفر هیات عالی قضایی به استان خراسان جنوبی، مجموعا ۴۱۳ نفر با مسوولان عالی قضایی به صورت چهره به چهره دیدار کردند.

منبع: خاورستان

عناوین برگزیده