تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۴۲
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۸۰۵۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سردرگمی معدنکاران در اوضاع بلاتکلیفی مدیریتی سازمان صمت خراسان جنوبی؛

صمت به کدام سمت؟

‌می‌متالز - معدنکاران خراسان جنوبی معتقدند که رئیس فعلی سازمان صمت تلاش‌های خودش را کرده، اما خود دولت می‌داند که دیگر کارآیی ندارد و حتی از لحاظ معادن و مشکلات عقبگرد هم داشتیم، بر همین اساس هم بلاتکلیفی مدیریتی این سازمان باعث سردرگمی آن‌ها هم شده و دولت باید هر چه زودتر مدیریت این سازمان عریض و طویل را تعیین تکلیف کند.

به گزارش می‌متالز به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی را در حوزه معادن دارد و به دلیل تنوع و میزان ذخیره معدنی که دارد، به عنوان بهشت معادن کشور مطرح است. اما دستاورد این “بهشت معادن” برای خراسان جنوبی تنها در حد همان نام باقی مانده و متاسفانه در این استان توسعه چشمگیری که رهاورد معادن باشد را نداریم.

آنطور که شواهد حاکی است، متاسفانه معادن و معدنکاران خطه معروف جنوب خراسان؛ با مشکلات متعددی مواجه هستند بطوری که این مشکلات به تعطیلی بسیاری از معادن بخصوص معادن سنگ استان انجامیده است.

البته آنطور که گفته می‌شود یکی از دلایل وجود این مشکلات، عدم وجود برنامه و چشم انداز دقیق و موثر در این حوزه است که بیشتر به مسائل مدیریتی برمی گردد. از طرف دیگر بلاتکلیفی ریاست سازمان صمت طی یک سال و اندی از عمر دولت سیزدهم هم در این خصوص بی تاثیر نبوده است.


بهره مندی از ۵۰ درصد ظرفیت معادن فعال استان


محمد هادی اربابی رئیس خانه معدن خراسان جنوبی، اظهارکرد: متاسفانه هم اکنون اغلب معادن سنگ استان نیمه فعال هستند، در واقع ۷۰ درصد معادن استان فعالند که از این میزان هم ۵۰ درصد کار می‌کنند و ۵۰ درصد هم نیمه فعال هستند.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین مشکلاتی که معادن درگیر آن هستند، ماشین آلات فرسوده و بروزرسانی نشده، حقوق دولتی بالا، بروز نبودن تکنولوژی و روش‌های استخراجی و … است.

مدیرعامل شرکت معدنی مواد نسوز بیرجند در خصوص بلاتکلیفی مدیریت سازمان صمت و مشکلات متعدد معادن اظهارکرد: اگر دولت می‌خواهد که مشکلات معدن حل شود، باید یک مدیر و همچنین معاون معدنی خبره و کارکشته برای سازمان صمت انتخاب کند. افرادی که سال‌های متوالی کار معدنی کرده باشند و بدانند که معدن و مشکلات آن چیست.

وی افزود: همچنین مدیر این سازمان باید یک مدیر جسوری باشد که بتواند خوب حرف بزند و مشکلات معدنکاران را به مقامات بالادستی منتقل کند، چرا که اگر یک مدیران بله قربان گو باشد، قطعا مشکلات هم حل نخواهد شد.


بلاتکلیفی مدیریتی سازمان صمت اوضاع را بدتر کرد


اربابی بیان کرد: هم اکنون بلاتکلیفی مدیریتی سازمان صمت اوضاع را بدتر و همه را سردرگم کرده است که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

او تصریح کرد: دولت باید حداکثر پس از سه الی چهارماه از روی کار آمدنش، تکلیف مدیریت سازمان صمت را مشخص می‌کرد و اگر رئیس فعلی را کننده کار می‌دانست؛ او را ابقا می‌کرد تا با رغبت کار کند و در غیر این صورت هم فرد دیگری را در رأس این سازمان منصوب می‌کرد. اما آنقدر امروز و فردا و این هفته و آن هفته کردند که اکنون با گذشت یک سال و چند ماه، هنوز هم تکلیف مدیریت این سازمان مشخص نشده است.

سازمان صمت مدیری جسور می‌خواهد


رئیس خانه معدن خراسان جنوبی تصریح کرد: بر همین اساس سازمان صمت مدیری می‌خواهد که این موارد را به گوش مقامات بالا برساند، نه مدیرانی که برای اینکه برکنار نشوند به به و چه چه می‌کنند و وضعیت را عالی جلوه می‌دهند.

اربابی با اشاره به اینکه اگر وضعیت خوب است؛ پس چرا مشکلات درست نمی‌شود؟ چرا وضعیت تولید و اقتصاد اینگونه است؟ گفت: علت این است که مدیران جسارت اینکه حرف بزنند ندارند، به صندلی و میزشان چسبیده اند تا برکنار نشوند، در حالی که باید حرف حق را با دلیل و مدرک بیان کنند؛ حالا اینجا کار نکنند در جای دیگری کار خواهند کرد. اما با این روال؛ هم به آن جایگاه و هم به خودشان صدمه می‌زنند.

وی ادامه داد: متاسفانه رئیس سازمان صمت و معاون معدنی سازمان هم کار معدنی نکردند و اکنون هم بلاتکلیفی آنها؛ وضعیت را بدتر کرده است و باعث شده که وضعیت معدنکاران هم مشخص نباشد.


کسی جرأت سرمایه گذاری در معدن را ندارد


روح الله محمدی یکی از معدنکاران و همچنین عضو هیئت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه آنقدر مشکلات معدن را گفته ایم که خسته شده ایم، اظهارکرد: هم اکنون از جمله مهم‌ترین مشکلات حوزه معدن؛ ماشین آلات مستهلک معدنی، نبود نقدینگی، عدم ثبات بازار، بالا و پایین شدن قیمت دلار و ایجاد مشکل درخرید مواد اولیه از خارج کشور است که با چنین شرایطی، اصلا سرمایه گذار جرأت سرمایه گذاری و ریسک در حوزه معدن را ندارد و به همین دلیل هم سرمایه گذاران بیشتر به سمت خرید و فروش ملک روی آورده اند.

وی افزود: متاسفانه در این شرایط بانک‌ها هم با معدنکاران راه نمی‌آیند و با وام‌های بالای ۱۸-۲۰ درصد سود، کاری ندارند که سرمایه گذار ورشکست شده یا نه. از طرف دیگر پروانه معدن را هم به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند و معدنکار باید تمام املاک خود و خاندانش را بگذارد و همه را بدبخت کند که می‌خواهد در معدن سرمایه گذاری کند.

عضو هیئت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متاسفانه در این وضعیت و شرایط؛ سازمان صمت هم که خواب است، گفت: البته با رفتن رئیس سازمان صمت هم اتفاقی نمی‌افتد، چرا که اگر قرار باشد به جای یک رئیس؛ باز هم یکی به عنوان سرپرست برای این سازمان تعیین شود، چون سرپرست هم تکلیفش را نمی‌داند، باز هم تغییر خاصی رخ نخواهد داد و از طرف دیگر هم از وظایف ریاست و هم معاونت سازمان باز می‌ماند واوضاع از قبل هم بدتر سابق خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر هم قرار باشد که نیرویی از خارج استان هم برای ریاست این سازمان بیاید، تا زمانی که بخواهد ظرفیت‌ها و استعداد‌های استان را بشناسد و با مشکلات آشنا شود، حداقل یک سال طول خواهد کشید.


بلاتکلیفی رئیس صمت بدترین حالت ممکن


محمدی تاکید کرد: سازمان صمت یک سازمان عریض و طویل است که بسیاری از موارد و موضوعات به آن مربوط می‌شود و مثل برخی سازمان‌ها نیست که یک جامعه هدف خاص و محدودی داشته باشد، بلکه با تولید کننده، مصرف کننده، صادرکننده، بازار و تجارت و از همه مهم‌تر با سرمایه گذار سر و کار دارد. اما هم اکنون حدود ۴ ماه است که گفته می‌شود قرار است رئیس سازمان صمت استان جابجا شود که هنوز هم این امر محقق نشده و از یک سو مدیر فعلی رها شده است و از طرف دیگر هر روز استرس تغییر را دارد و به همین دلیل نمی‌تواند برنامه درستی داشته باشد.


صمت به کدام سمت؟


این معدنکار با اشاره به اینکه رئیس فعلی سازمان صمت؛ مدیری است که از دولت قبل هنوز روی کار مانده است، گفت: دولت این همه مسوول را عوض کرد؛ اما اگر رئیس سازمان صمت هم در فرمت او جا نمی‌گیرد، چرا او را عوض نکرد، اگر در فرمت دولت جا می‌گیرد؛ پس چرا ابقا نمی‌شود و استرس هر روز عوض کردن به او وارد می‌شود؟ در حالی که این بدترین حالت ممکن هم برای یک رئیس و هم برای استان است.

وی تاکید کرد: اینکه دولت جدید فرمانداران و بسیاری از مدیران کل را تغییر داده است؛ به این معنی است که رویکرد او با رویکرد دولت قبل متفاوت است، اما اگر رویکرد دولت متفاوت است؛ پس باید نگاهش به صنعت، معدن، تجارت، بازار و نوسانات هم فرق بکند.


عقب‌گرد در حوزه معادن


محمدی تصریح کرد: با این حساب؛ پس چرا هنوز هم مدیر دولت قبل بر مسند مانده است؟ اگر فشل است، کارآیی ندارد و از دولت قبل مانده؛ پس چرا دولت به او دست نمی‌زند؟ در حالی که اگر مدیر خوبی نبود، باید قبل از همه تغییر پیدا می‌کرد.

وی افزود: رئیس فعلی سازمان صمت تلاش‌های خودش را کرده، اما خود دولت می‌داند که دیگر کارآیی ندارد و حتی از لحاظ معادن و مشکلات عقبگرد هم داشتیم.


بی‌برنامه ریزی در حوزه احیای معادن تعطیل استان


یکی از فعالان حوزه معدن استان نیز اظهارکرد: ورود حاشیه‌ای رئیس سازمان صمت به انتخابات نظام مهندسی معدن استان، باعث ایجاد مشکلاتی در روند برگزاری انتخابات و نهایتاً تضییع حقوق اعضا ایجاد شد.

وی با اشاره به اخذ کمک در ساخت بخش معاونت معدنی از NGO بدون برنامه و بی‌حساب و کتاب و با هزینه کرد بیش از یک میلیارد تومان، گفت: متاسفانه هیچ برنامه ریزی در حوزه احیای معادن تعطیل شده استان خصوصاً در بخش سنگ‌های تزیینی وجود ندارد.

وی افزود: علی رغم وجود بیش از ۱۰ هزار نیروی آموزش دیده توسط فنی و حرفه ای، اما متاسفانه هیچ برنامه ریزی در حوزه گوهر سنگ‌های استان اتفاق نیفتاده است.


زد و بند در حوزه معادن


فعال حوزه معدن بیان کرد: نداشتن اطلاعات به روز و دقیق از معادن فعال و غیرفعال استان نیز زمینه قاچاق سوخت را فراهم نموده است.

او ادامه داد: همچنین یکی از مشکلات مهم دیگر در حوزه معادن استان، زد و بند، فروش و دلالی در حوزه معادن و تمدید پروانه‌های بهره برداری و معادن بدون اقدام اثربخش و همچنین ابقای پروانه‌های ابطالی بدون اجرای روند قانونی است.

وی ادامه داد: نبود مطالبه در خصوص استفاده از محصولات تولیدی استان در پروژه‌های عمرانی، عدم مطالبه طرح تحول زمین شناسی با اعتبار ۱۵۰ میلیاردی، عدم تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی مستعد استان توسط ایمیدرو و سازمان زمین شناسی، نداشتن نظارت کافی بر کارشناسان و معاونت امور معادن از حیث فعالیت و اقدامات، مهندسی انتخابات تشکل‌های صنفی مرتبط مانند اتاق اصناف و خانه صنعت و معدن و … نیز از مشکلات مرتبط با این سازمان است که متاسفانه مستقیما به مدیریت این سازمان برمی گردد.

وی با تاکید بر بلاتکلیفی واحد‌های خرد و متوسط استان در زمینه بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۸، گفت: متاسفانه جلسات ستاد تسهیل استان و کارگروه تعامل با منابع طبیعی به منظور حل مشکلات واحد‌های تولیدی استان به طور مستمر و مرتب برگزار نمی‌شود و اگر هم برگزار شود، مصوبات در موعد خود اجرا نمی‌شود.


نباید از بانیان وضع موجود استفاده شود


در مجموع متن گفته‌های فعالان زیرمجموعه سازمان صمت در این گزارش؛ بر ناکارآمدی و عدم رضایت از رئیس سازمان صمت استان حکایت دارد و بر همین اساس هم آن‌ها نه تنها به دنبال تعیین تکلیف بلکه به دنبال تغییر رئیس این سازمان برای ایجاد تحرک و تحول هستند. اما در حالی پس از گذشت بیش از یک سال از عمر دولت، هیچ تغییر مدیریتی در رأس و بدنه این سازمان انجام نشده است که خود آیت الله رئیسی چه در دوران قبل از انتخابات و چه بعد از آن؛ بار‌ها گفته است که «هرکس کارآمدی دارد می‌توان از او استفاده کرد، اما نباید از بانیان وضع موجود استفاده شود». وی همچنین با تأکید بر لزوم شایسته‌سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عنوان کرده است: «اگر بنا بر ابقای مدیران زیر مجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابه‌جایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید؛ چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد.»


جوانها، راه منحصر به فردِ ایجاد تحوّل هستند


سهرابی مسوول سازمان بسیج جامعه مهندسین خراسان جنوبی نیز در خصوص تحول و لزوم تغییرات مدیریتی، اظهارکرد: تحول هم در بخش‌های گوناگون حکمرانی و بخش‌های مدیریّتی کشور و در زمینه‌های اقتصادی، مسائل اجتماعی، مسائل فکری، باید اتفاق بیفتد، چرا که یکسری کم‌کاری‌هایی وجود دارد و رفت و برگشت‌های اداری، کاغذبازی‌ها و دیوان‌سالاری‌های زائد و مقرّرات غیر مفید و گاهی مضر، مانع از تلاش است.

وی با اشاره به اینکه جوانها، راه منحصر به فردِ ایجاد تحوّل هستند، گفت: جوان‌های زبده و خوبی داریم؛ چون در جوان، هم فکر نو هست، هم تواناییِ یافتنِ شیوه‌های نو هست، هم نیرو و توانِ لازم هست، هم جرئت اقدام هست؛ این‌ها همه در جوان‌ها جمع است و خیلی مغتنم است؛ یعنی ابزار لازم برای یک حرکت تحوّلی همین فکر نو، ابتکار، جرئت حرکت، میل کامل به این حرکت است؛ بنابراین برای ایجاد تحول باید به دنبال جوان‌های نخبه رفت.

سهرابی تصریح کرد: بنابراین اوّلاً تحوّل لازم است و نیاز امروز ما است؛ ثانیاً تحوّل ممکن است؛ ثالثاً راه ایجاد تحوّل عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحوّل و معتقد به عنصر تحوّل‌آفرین، یعنی عنصر جوان نخبه‌ی مؤمن انقلابی.


تحول راهگشای پیشرفت و توسعه


بر اساس این گزارش؛ متاسفانه اکنون با توجه به تعطیلی و رکود حاکم بر بسیاری از معادن و واحد‌های تولیدی استان که دیگر رمقی برای تولید و فریادرسی برای حمایت و احیا ندارند، این تحول و تغییر است که می‌تواند راهگشا باشد، چرا که بازکردن مسیر توسعه و پیشرفت نیاز به انگیزه و کار جهادی دارد.

قطعا تعیین تکلیف و تغییرات مدیریتی در سازمان عامل و متولی حوزه معدن، تولید و تجارت، می‌تواند تاثیر شگرفی در پیگیری سرمایه گذاری ها، تولید و مبادلات تجاری استان داشته باشد و چرخ اقتصاد را به گردش درآورد. چرا که معمولا با تغییر مدیر یک سازمان، مدیران میانی آن سازمان در حوزه‌های مختلف هم تغییر پیدا کرده و با جایگزینی نیرو‌های انقلابی و جهادی، انگیزه خدمت نیز وجود خواهد داشت و مشکلات هم با اهتمام بیشتری مرتفع خواهد شد.

منبع: خاورستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده