تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۲۷۰۳۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بریلیم، قوی‌تر از فولاد

‌می‌متالز - هواپیمایی را تصور کنید که وزن آن نصف جت‌های فعلی و فنر‌هایی است که می‌تواند تا بیست میلیارد چرخه بار را تحمل کند. این‌ها تنها بخشی از کاربرد‌های فلز کمیاب به نام بریلیم است. این فلز همچنین در صنعت انرژی هسته‌ای به عنوان تعدیل کننده نوترون استفاده می‌شود. علاوه بر این، کیفیت عایق حرارتی اکسید بریلیم می‌تواند به بررسی اعماق زمین کمک کند. این فلز بیشتر در قزاقستان، چین، روسیه و آمریکا تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بریلیم، به عنوان یکی از سبک‌ترین فلزات روی زمین، استحکام قابل توجهی دارد که بیشتر از فولاد است. علاوه بر این، نقطه ذوب بسیار بالاتری نسبت به منیزیم و آلومینیوم دارد. چنین ترکیب موفقیت آمیزی از خواص، بریلیم را به یکی از مواد کلیدی هوانوردی امروزی تبدیل می‌کند. قطعات هواپیما ساخته شده از بریلیوم ۱.۵ برابر سبک‌تر از آلومینیوم است.

مواد خام بریلیم به طور کلی در سراسر جهان در دسترس است. برزیل و آرژانتین بیشترین ذخایر آن را دارند. هند و بسیاری از کشور‌های آفریقایی نیز دارای مقادیر قابل توجهی سنگ معدن بریلیم هستند.

آلیاژ‌های مس بریلیوم مورد استفاده در هاب شبکه، سوئیچ‌ها و روتر‌ها نیز برای ارتباطات نظامی حیاتی هستند. استحکام و رسانایی الکتریکی و حرارتی این ماده ضمن بهینه سازی سرعت سیگنال و پهنای باند، قابلیت اطمینان را فراهم می‌کند.

سیستم‌های الکتریکی روی ماهواره‌های نظامی ایالات متحده برای پایداری ساختاری و ابعادی و همچنین قابلیت اطمینان به فلز بریلیوم متکی هستند. از بریلیم و ترکیبات حاوی بریلیوم در تجهیزاتی که امکان نظارت، بازرسی و اقدامات متقابل را در فرودگاه ها، بنادر، پست‌های مرزی و سایر دارایی‌های عمومی فراهم می‌کند، استفاده می‌شودت. اجزای بریلیم را می‌توان در دستگاه‌های اشعه ایکس، تجهیزات مرتب سازی و اسکنر‌هایی که برای غربالگری چمدان‌ها و محموله‌ها از نظر مواد شیمیایی غیرقانونی و مضر استفاده می‌شود، یافت.

تمام خواص و کیفیت‌های بریلیوم هنوز به طور کامل کشف نشده است.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده