تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۶۹۸۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش اندک صادرات فلز سیلیسیم در ماه ژوئن سال جاری

‌می‌متالز - بر اساس آمار گمرک چین، صادرات فلز سیلیسیم چین در ماه جولای، به ۵۸ هزار و ۴۰۰ تن رسید که رشد یک درصدی نسبت به ماه گذشته را ثبت کرد، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافت. صادرات فلز سیلیسیم از ماه ژانویه تا ژوئن، به ۳۵۰ هزار و ۳۰۰ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، فلز سیلیسیم چین در ژوئن سال ۲۰۲۲، به ۴۶ کشور و منطقه صادر شد و ۱۰ واردکننده برتر با حدود ۴۷ هزار و ۷۰۰ تن، ۸۲ درصد از کل صادرات چین را به خود اختصاص دادند. در این میان، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، امارات متحده عربی و تایلند جزو پنج کشور برتر مقاصد صادراتی چین بودند و حجم کل صادرات چین به این کشورها، ۳۶ هزار و ۱۰۰ تن بود که ۶۲ درصد از مجموع صادرات را به خود اختصاص دادند. به دلیل بهبود تقاضای ژاپن در ماه ژوئن حجم واردات این کشور، حدود چهار هزار تن نسبت به ماه گذشته افزایش یافت.

با در نظر گرفتن مجموع آمار صادرات در نیمه نخست سال جاری، حجم واردات ژاپن، کره جنوبی، تایلند و مالزی در میان مقاصد اصلی صادراتی بین ۹ تا ۳۱ درصد کاهش یافت یا به ترتیب ۱۴ هزار، چهار هزار، هفت هزار و ۹ هزار تن در این سال بود. تحت تاثیر درگیری بین روسیه و اوکراین، حجم واردات روسیه در نیمه نخست سال جاری، تنها ۲۵ هزار تن بود که افت ۱۹ هزار تنی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد. در مقابل، حجم واردات امارات متحده عربی و بحرین به ترتیب ۲۶ و ۳۸ درصد یا هشت هزار و پنج هزار تن در این سال افزایش یافته است. ممکن است به دلیل تعطیلات تابستانی در ژاپن و اروپا، حجم صادرات فلز سیلیسیم چین از ماه جولای تا آگوست اندکی کاهش یابد. با توجه به میزان موجودی در بنادر چین، انتظار می‌رود که حجم صادرات در ماه جولای حدود ۵۵ هزار تن باشد.


قیمت انواع سیلیسیم در چین


قیمت سیلیسیم ۵۵۳ بدون اکسیژن در شرق چین در روز ۲۲ جولای، بین ۱۶ هزار و ۷۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ یوان بر تن بود که ۳۰۰ یوان بر تن یا ۲ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشت. سیلیسیم ۵۵۳ محتوی اکسیژن با قیمت ۱۷,۷۰۰ هزار و ۷۰۰ تا ۱۷ هزار و ۸۰۰ یوان بر تن، نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ یوان بر تن یا یک درصد بیشتر بود. قیمت برای سیلیسیم ۴۴۱ در بازه‌ای بین ۱۸ هزار و ۱۰۰ تا ۱۸ هزار و ۳۰۰ یوان بر تن قرار گرفت که این رقم نسبت به هفته گذشته بدون تغییر ماند و قیمت برای سیلیسیم ۳۳۰۳ بین ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار و ۶۰۰ یوان بر تن اعلام شد که این رقم نیز مشابه قیمت در هفته گذشته بود. به ‎دلیل افزایش دما، تامین برق در استان «Sichuan» واقع در چین اندکی محدود بود. برخی از واحد‌های تولیدکننده سیلیسیم در شهر «Leshan» و مناطق دیگر در چین به دلیل سهمیه‌بندی برق تولید خود را کاهش دادند. با این وجود، به‎ دلیل رشد نرخ بهره‌برداری، کاهش تولید در استان «Sichuan» تاثیر اندکی بر مجموع عرضه در سراسر کشور داشت. قیمت پیشنهادی بازرگانان در هفته جاری ثابت بود، اما بیشتر شرکت‌های پایین‌دستی موجودی انبار خود را به فروش رساندند. در این خصوص، معاملات بازار عمدتا برای سفارش‌های خرده‌فروشی انجام شد. در این حین، استعلام قیمت از واحد‌های آسیاب بیشتر بود. به دلیل کاهش نرخ بهره‌برداری سیلیسیم و افت تقاضا، بازار سیلیسیم با گرید شیمیایی ۴۲۱ نسبت به فلز سیلیسیم با گرید متالورژیکی فعالیت کمتری داشت.

در جانب تقاضا، به دلیل تعمیر و نگهداری واحدها، نرخ بهره‌برداری سیلیسیم در سطوح بالایی قرار نداشت. حجم فروش مونومر سیلیسیم چشمگیر نبود و قیمت دی متیل سیکلو سیلوکسان «DMC» در روز ۲۲ جولای به ۱۹ هزار و ۸۰۰ یوان بر تن کاهش پیدا کرد. قیمت بیشتر محصولات دیگر بین ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار و ۳۰۰ یوان بر تن بود. به دلیل افت تقاضای واحد‌های پایین‌دستی، افزایش قیمت «DMC» در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد و حتی انتظار می‌رود که کاهش پیدا کند. معاملات سیلیسیم ۴۲۱ عمدتا سفارش‎های خرده‌فروشی پیش از آغاز خرید عمده بود. نرخ بهره‌برداری پلی‌سیلیسیم اندکی تغییر کرد، زیرا واحد‌های تولید همچنان در حال تعمیر و نگهداری بودند. برخی از واحد‌های آسیاب به دلیل اینکه در مراحل نخستین به اندازه کافی محصولات سیلیسیمی خریداری نکردند، به شارژ موجودی انبار‌های خود پرداختند. به دلیل رکود فصلی در ماه‌های جولای و آگوست، نرخ بهره‌برداری آلیاژ آلومینیوم در سطوح پایین باقی ماند. علاوه‌بر‌این، به دلیل افت مصرف واحد‌های پایین‌دستی، کسب سود شرکت‌های تولیدکننده آلیاژ‌های آلومینیوم اندک بود. بنابراین، آن‌ها تمایل کمتری به خرید فلزات سیلیسیمی با قیمت بالا داشتند.


تثبیت قیمت سیلیسیم


استعلام قیمت در بازار فلز سیلیسیم اندک به نظر می‌رسد. اگرچه قیمت کلی فلز سیلیسیم تثبیت شد، اما برخی از واحد‌های تولیدکننده سیلیسیم، قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش دادند، زیرا آن‌ها تمایل بیشتری به فروش داشتند. با این وجود، نگرش واحد‌های پایین‌دستی نسبت به قیمت فلز سیلیسیم نزولی است و این واحد‌ها تنها نظاره‌گر بازار هستند. به دلیل اختلاف بین واحد‌های بالادستی و پایین‌دستی، انجام معاملات در بازار راکد است. ممکن است تحت شرایط خرید اندک، قیمت برخی از فلزات سیلیسیمی کاهش یابد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده