تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۲۳
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۹۳۸۲۸
در کمیسیون ایمنی راه‌های خراسان جنوبی مطرح شد؛

رفع مشکل فرار بار مواد معدنی در خراسان جنوبی نیازمند مصوبه شورای معادن استان است

‌می‌متالز - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در کمیسیون ایمنی راه استان رفع مشکل فرار بار مواد معدنی در استان را نیازمند مصوبه شورای معادن عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، کمیسیون ایمنی راه‌های استان در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار و اسداله جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی به عنوان دبیر این کمیسیون گزارشی از مصوبات جلسه قبل ارایه و به تشریح موضوعات مطرح در این جلسه پرداخت.

وی افزود: متاسفانه در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری ۱۶۸۰ فقره تصادف در محور‌های استان رخ داده که در این تصادفات ۲۷۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

جلال زاده با اشاره به اینکه علی رغم تمام تلاش‌ها و اقدامات و نظارت‌های جاده ای، تصادفات در جاده‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۹ درصدی داشته که این امر، عدم اجرای قوانین و مقررات، حواس پرتی، خوااب آلودگی و عدم امکان کنترل خودرو در سرعت بالا را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ۶۳ سامانه ثبت تخلف و نظارت در راه‌های استان وجود دارد که سرعت لحظه‌ای تخلف و میانگین سرعت را ثبت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت در ۱۱ ماهه ابتدایی سال جاری ۳۱۴ هزار و ۶۲۶ فقره تخلف توسط سامانه‌ها ثبت است.

وی خاطرنشان کرد: در استان ۶۹ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که با ارسال به مرکز در سطح ملی ۱۰ نقطه پرحادثه برای استان مصوب شده است.

وی با بیان اینکه آشکارسازی نقاط حادثه خیز در اولویت کاری قرار گرفته است گفت: در نوروز سال ۱۴۰۲ دو ایستگاه فرهنگی برای کاهش تصادفات در محور دیهوک و محور سربیشه- نهبندان برپا خواهد شد تا در راستای کاهش تصادفات برنامه‌های مختلف فرهنگی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری ۴۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج و در استان حمل شده است ادامه داد: تنها برای دو میلیون تن بارنامه صادر شده است که مشخص می‌شود در زمینه حمل مواد معدنی فرار بارداریم که باید این موضوع به عنوان مصوبه شورای معادن مطرح شوند تا از فرار بار مواد معدنی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: حجم بالای تناژ در کامیون‌های حمل مواد معدنی باعث خسارت سنگین به راه‌های استان می‌شود که با ارسال بارنامه این مشکل تا حدی رفع خواهد شد.

وی یکی از مشکلات موجود در استان را تردد خودرو‌های مسافربری شخصی در محور‌های مواصلاتی استان ذکر و خاطر نشان کرد: باید در راستای رفع برخی مشکلات در این کمیسیون تردد مسافربری شخصی در محور‌های استان ممنوع اعلام شود چرا که بر اساس قانون خودرو‌های پلاک شخصی حق جابجایی مسافر را ندارد که مقرر شد موضوع در دفتر فنی استانداری بررسی شود.

عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز در پایان جلسه تصریح کرد: باید همه تلاش ما به خصوص در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ کاهش تصادفات باشد.

وی با ذکر این نکته که با توجه به پراکندگی، وسعت، کویری بودن محور‌ها و آمار بالای تصادفات استان یکی از راه‌های کنترل و افزایش ایمنی هشدار‌های ترافیکی است، ادامه داد: باید در خصوص ثبت میانگین سرعت نیز کنترل جدی داشته باشیم و این موضوع به خصوص در محور‌های اصلی استان جدی گرفته شود.

عباس‌زاده اضافه کرد: کنترل میانگین سعت نقش موثری در کاهش تصادفات دارد و این موضوع را باید مستمر دنبال کنیم تا در بلندمدت فرهنگ‌سازی شود.

وی از تصویب ۶ محور پرتصادف و ۱۰ نقطه حادثه‌خیز برای استان در سطح ملی خبرداد و گفت: محور نهبندان تا گناباد به طول ۴۰۰ کیلومتر از محور‌های اصلی و پرتصادف استان است.

عباس‌زاده افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها در طول سال و به‌خصوص ایام نوروز به گونه‌ای انجام شود تا کمترین حجم تصادفات را در این محور‌ها داشته باشیم.

وی محور بیرجند - خوسف را از دیگر محور‌های پرتصادف خراسان جنوبی دانست و یادآورشد: در ابتدا آشکارسازی نقاط حادثه خیز استان در دستورکار قرارگیرد و برای ایام نوروز نیز گروه‌های امدادی و خدمات‌رسان هر اقدامی که در کاهش تصادفات موثر است را در محور‌های مواصلاتی استان در دستورکار قرار دهند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده