تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۹۳۶۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برداشت خانوار‌های بومی و قاچاقچیان از معادن تعطیل/ سنگ‌های معدنی با بارنامه جعلی به تاراج می‌روند

‌می‌متالز - دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه طبق آمار حدود ۲۰۰ خانوار از مردم این منطقه یا افراد دیگر از معادن برداشت می‌کنند و هر کیلو را بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان می‌فروشند، گفت: با افرادی که سنگ‌های معدنی را به تاراج می‌برند برخورد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حجت الاسلام علی نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب بیرجند، امروز در شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان اظهارداشت: با افرادی که سنگ‌های معدنی را قاچاق می‌کنند و شبانه به صورت غیر مجاز و با بارنامه جعلی حمل می‌کنند برخورد می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی دارای معادن غنی است باید تلاش شود تا معادنی که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند فعال شود.

دادستان مرکز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های مورد نظر برای فعال سازی معادن در استان انجام شود افزود: مشکلات و موانع معادن سرب و روی شهرستان طبس بخش دستگردان باید با همکاری منابع طبیعی و صنعت و معدن استان حل شود.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی این معادن باعث رونق معادن می‌شود گفت: همچنین جلوی افرادی که منابع کشور را به صورت غیر مجاز و قاچاق به تاراج می‌برند گرفته می‌شود.

برداشت خودسرانه از معادن

دادستان مرکزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طبق آمار حدود ۲۰۰ خانوار از مردم این منطقه یا افراد دیگر از این معادن برداشت می‌کنند و هر کیلو را بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند افزود: افراد به صورت غیر مجاز و قاچاق از این معادن خودسرانه بهره برداری می‌کنند که کارشان غیر قانونی است و این معادن باید به صورت ضابطه‌مند و با دستگاه‌های استاندار برداشت شود.

حجت الاسلام موحدی راد، ریئس کل دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: با فعال سازی معادن راکد و نیمه تعطیل علاوه بر اشتغال زایی پیشرفت اقتصادی رقم می‌خورد.

سامان دهی معادن متروکه در دستور کار

وی افزود: سامان دهی معادن متروکه سرب و روی بخش دستگردان طبس در دستور کار ویژه دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی با اشاره به ذخیره ۱۱ میلیون تن، سرب و روی در منطقه دستگردان طبس ادامه داد: در حال حاضر این معادن متولی ندارد و مردم ساکن در این منطقه به صورت غیر مجاز از این معادن بهره برداری می‌کنند که باید جلوی بهره برداری آن گرفته شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اضافه کرد: با ساماندهی این معادن هم برای مردم آن منطقه ایجاد اشتغال می‌شود و هم از خام فروشی جلوگیری می‌شود.

رحیمی، بازرس کل استان نیز در این جلسه گفت: دستگاه‌های متولی باید برای تسریع و تسهیل واگذاری معادن تلاش کنند.

وی افزود: نیرو‌های اداره منابع طبیعی و سازمان صمت افرادی که برداشت غیر مجاز انجام می‌دهند را شناسایی کنند و به نیرو‌های انتظامی انعکاس دهند.

بارنامه‌های سوری دقیق کنترل شود

همچنین باید نیرو‌های پلیس راه کنترل دقیق بارنامه‌های سوری که ممکن است صادر یا جعل شده باشد را به طور دقیق مورد توجه قرار دهند و در صورت مشاهده باید به مراجع قضایی معرفی و مراجع قضایی هم باید برخورد قاطع با این افراد داشته باشند.

علیرضا نصر آبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در خصوص برداشت از معادن منطقه دستگردان طبس گفت: باید برداشت‌ها به گونه‌ای باشد که به عرصه‌های منابع طبیعی آسیب وارد نشود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده