تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۴۳۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گسترش فعالیت‌های معدنی نیازمند سرمایه گذاری در بخش اکتشاف است

‌می‌متالز - مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) گفت: گسترده‌تر کردن فعالیت‌های معدنی کشور نیازمند سرمایه گذاری در بخش اکتشاف است.

به گزارش می‌متالز، اردشیر سعدمحمدی در حاشیه همایش تخصصی اکتشاف افزود: میزان نیاز دنیا به مواد معدنی در سال ۲۰۴۰ یعنی کمتر از بیست سال آینده به بیش از ۹۰ میلیارد تن می‌رسد و قطعا در این تجارت بین الملل کشور ما نیز باید سهم بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه اکتشاف مقوله جدی برای ارتقای بخش معادن است گفت: در این خصوص مهمترین چالش پیش رو، آموزش نیروی انسانی جدید و تغییر در دروس دانشگاهی بر اساس استاندارد‌های جهانی است، از این رو باید آموزش‌های متفاوت تری از آنچه امروز داریم را داشته باشیم.

سعدمحمدی افزود: همچنین استفاده از سیستم‌های هوشمند و هوش مصنوعی و رباتیک که مورد استفاده جهان در اکتشاف است، باید در دستور کار قرار گیرد. زیرا موجب سرعت گرفتن در اکتشاف و نتیجه گیری بهتر و بهره وری بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز به ساختار جدی و جدیدی داریم گفت: پیشنهاد ما استفاده از کد بندی پهنه‌های معدنی است که موجب شفافیت می‌شود و همچنین امکان میزان سرمایه گذاری را بر اساس شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ فراهم می‌سازد که در نتیجه منجر به افزایش درآمد‌های کشوری در بخش معدن می‌شود.

سعدمحمدی افزود: البته ما حرکت به این سمت را آغاز کرده ایم، اما واقعیت این است که تکنیک طراحی معادن و استفاده از تجهیزات نوین باید شکل بگیرد و برنامه ریزی شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: در نهایت همه این‌ها موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری و سود دهی میشود و افزایش سود دهی نیز به سرمایه گذاری بیشتر و توسعه جدید منجر می‌شود.

وی افزود: هم اکنون حدود ۲ و نه دهم درصد تولید ناخالص ملی به بخش معادن بر میگردد و ظرفیتش را داریم که این رقم افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده