تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۲۱
بازدید: ۵۵۹
کد خبر: ۲۸۶۹۰۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولیدکنندگان تایر سبک و سنگین در مرز نابودی

تولیدکنندگان تایر سبک و سنگین در مرز نابودی
می متالز - در حال حاضر هر لاستیک خارجی ویژه ماشین‌آلات سنگین و معدنی تا سه برابر گرانتر از نمونه داخلی آن در بازار توزیع می‌شود.

به گزارش می‌متالز، در حالی که تولیدکنندگان داخلی لاستیک و تایر کشور توانسته‌اند با تجهیز خطوط تولید خود، انواع لاستیک خودرو‌های سواری، نیمه سنگین و سنگین و حتی فوق سنگین (ماشین‌آلات معدنی) را با توانمندی داخلی و بر اساس استاندارد‌های روز دنیا تولید و به بازار مصرف عرضه کنند، اما مافیای واردات با وارد کردن نمونه‌های خارجی این محصولات در تلاش است تا بازار را از دست تولیدکننده داخلی درآورد.

متأسفانه لاستیک‌های وارداتی که از نظر کیفیت و استاندارد مساوی یا در سطحی پایین‌تری از تولیدات داخلی قرار دارند به‌ دلیل در اختیار گرفتن شبکه گسترده توزیع و فروش حتی تا سه برابر قیمت تایر داخلی به مصرف‌کنندگان آن که جزء ناوگان حمل و نقل کشور هستند، در حال جایگزینی کامل تولیدات داخل هستند.

واردات لاستیک با حجم زیاد و توزیع آن سبب شده تا روی قیمت محصولات داخل تأثیر مستقیم گذاشته و تولیدکنندگان داخلی را به‌دلیل عدم توان رقابت در آستانه ورشکستگی قرار دهد چراکه از سوی دستگاه‌های تصمیم‌گیر برای این تولیدات سقف قیمتی و یا به اصطلاح قیمت گذاری دستوری انجام شده است.

اما این تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی که توسط ارکان بخش اقتصادی دولت گرفته می‌شود باعث آسیب این صنف شده و نه تنها به نفع تولید نبوده بلکه سبب تعطیلی خطوط تولید هم می‌شود.

بر اساس اطلاعات ما از منابع موثق، قیمت گذاری دستوری صنایع لاستیک (از سوی نهاد بالادستی وزارت صمت) و همچنین تورم افسار گسیخته، باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی، محصولات خود را با قیمت تمام شده بالاتری نسبت به قیمت فروشِ محدود شده، تولید کنند که در نتیجه توان تولید آن‌ها و سرمایه در گردش این صنف کاهش پیدا کرده و در مجموع مجبور به کاهش ظرفیت واقعی تولید نسبت به ظرفیت اسمی تا ۳۰ درصد شده اند.

کاهش تولید داخل و از بین رفتن توان رقابت تولیدکننده داخلی، تقویت واردات و دلالی را در پی داشته و بیم آن می‌رود که با ورشکستگی تولیدکنندگان لاستیک و صفر شدن همین میزان عرضه داخلی نیز، بازار را صد درصد در اختیار دلالان قرار دهد و به‌دنبال آن دارندگان خودرو سبک و سنگین با قیمت‌های نجومی لاستیک روبه‌رو شوند. این در حالیست که این تولیدکنندگان اگر با ظرفیت کامل اسمی کار کنند و اندکی توسعه را در دستور کار قرار دهند قادر به خود کفایی در تولید این کالای استراتژیک خواهند شد.

نتیجه چنین تصمیمات فاجعه‌باری آن خواهد بود که با توجه به گران شدن نهاده‌های حمل‌ونقل که لاستیک و تایر، در اولویت نخست آن قرار دارد باعث زمین‌گیر شدن چرخه حمل و انتقال کالا شده و در ادامه همگان باید منتظر انفجار قیمت محصولات تولید داخل به دلیل افزایش هزینه حمل باشند.

امید است با انتشار و اطلاع رسانی به موقع این موضوع بخش بالادستی وزارت صمت در دولت هر چه سریع تر نسبت به اصلاح قیمت دستوری که طی ابلاغیه‌های اخیر خود اعمال نموده اقدام عاجل صورت داده و تولیدکنندگان داخلی این محصول را از ورشکستگی نجات دهد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت