تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۱۱۱۹۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرکل صمت استان همدان:

شهرستان بهار پتانسیل تولید تایر سنگین را دارد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: شهرستان بهار پتانسیل تولید تایر سنگین را دارد که در همین رابطه مذاکرات اولیه انجام شده و مواد اولیه و نخ‌های تایر را می‌توان از ملایر و کیان‌کرد تأمین کرد.

به گزارش می‌متالز، احمد شانیان شنبه ۲۴ تیرماه در جلسه بررسی کشت فراسرزمینی و رسیدگی به مشکلات این شهرستان که با حضور معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و برخی از مدیران استانی و شهرستانی در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: استان همدان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است و امیدواریم از ظرفیت فروشگاه‌های اتکا بتوانیم استفاده خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به تولید پوشاک روستای کردآباد و تولید جوراب روستای لتگاه تصریح کرد: در این رابطه اداره کل صمت استان این آمادگی را دارد، با عقد یک قرارداد فروشگاه‌های اتکا بتوانند به صورت مویرگی حتی با برند خود، تولیدات این روستا‌ها را در کشور توزیع کنند ضمن اینکه محصولات تولید شده این روستا‌ها از نظر کیفیت و قیمت در نوع خود بی‌نظیر است.

شانیان همچنین یادآور شد: صنایع کشاورزی طبق قانون انتزاع به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده، اما در بحث صنایع غذایی که می‌تواند با فرآوری بیشتر انجام شود با کمک فرماندار شهرستان بهار، سازمان صمت استان می‌تواند مزیت‌هایی را ایجاد کند که کارخانه‌های فرآوری در این شهرستان داشته باشیم و در این رابطه قول می‌دهیم که نهایت کمک را خواهیم داشت تا چند مورد صنایع وابسته کشاورزی خوب و بزرگ در زمینه سیر و سیب زمینی در این شهرستان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر انبار ۸۵ هزار تن از تولید سیب زمینی شهرستان بهار در سامانه جامع تجارت ثبت شده است، بیان کرد: برای ایجاد چنین صنایع تبدیلی وابسته کشاورزی در شهرستان جذب سرمایه گذار به طور قطع ضرورت دارد.

شانیان با بیان اینکه ماشین آلات تولید شده در شهرستان بهار نیز از لحاظ کیفیت و قیمت، قابل ارزش بوده و نباید از این پتانسیل نیز غافل ماند، تصریح کرد: تولید نخ‌های پلی‌استر که بازیافت شده از پد‌ها و الیاف هستند، با توجه به وجود پتانسیل کارگاه‌های متعدد خیاطی در سطح روستا‌های شهرستان بهار از جمله لتگاه و دستجرد و حوزه کبودراهنگ نیز از دیگر مواردی است که توجه به آن ضرورت دارد.

ضرورت ایجاد شهرک‌سیر در شهرستان بهار

فرماندار شهرستان بهار هم با اشاره به اینکه بیشترین تولید سیر به شهرستان بهار اختصاص دارد و سیر همدان دارای برند جهانی است، اظهار کرد: احداث و راه اندازی شهرک‌سیر در شهرستان بهار برای نگهداری، انبار، فرآوری و تولید این محصول یک ضرورت بوده و این امر نیازمند جذب سرمایه گذار است.

مجتبی فیض‌اللهی افزود: شهرستان بهار دارای ۵۸ واحد سردخانه بالای صفر با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بوده و ۴۳ واحد سردخانه بالای صفر نیز با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در این شهرستان در حال احداث است که با راه اندازی این تعداد سردخانه در حال احداث ظرفیت نگهداری سیب زمینی شهرستان به ۳۰۰ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سالیانه ۲۸۰ هزار تن سیب زمینی و ۲۲ تا ۲۵ هزار تن سیر در شهرستان بهار تولید می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر دو واحد فرآوری سیب زمینی در شهرستان بهار با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در دست ساخت و احداث است.

فیض‌اللهی ادامه داد: بیش از ۶۲ واحد صنایع تبدیلی شوریجات، ترشیجات، رب و مربا با ظرفیت تولید سالیانه ۹۰۳ هزار تن دارای فعالیت هستند که بخشی از تولیدات این واحد‌ها به سایر کشور‌ها صادر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه توانمندی کشاورزان شهرستان بهار موجب شده تا کشاورزان این شهرستان در خارج از استان و خارج از کشور نیز به کشاورزی مشغول باشند، گفت: در بحث کشت فراسرزمینی اگر بتوانیم دارای کشت باشیم هر یک کیلو کشت و تولید انجام شده در خارج از استان و کشور موجب حفظ و نگهداری ۱۰۰ لیتر از ذخایر آبی زیرزمینی شهرستان خواهد بود که در رابطه با این کشت همکاری و حمایت وزارت خارجه، وزارت جهادکشاورزی و سازمان اتکا برای امنیت سرمایه و اجازه واردات آن به کشور ضرورت دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده