تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۴ ، ساعت ۱۷:۵۴
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۸۲۳۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد:

سفیددشت؛ حلقه کلیدی تقویت زنجیره فولاد

سفیددشت؛ حلقه کلیدی تقویت زنجیره فولاد
‌می‌متالز - مهدی کرباسیان، رئیس اسبق هیات‌ عامل ایمیدرو، با مرور مسیر پرچالش فولاد سفیددشت تأکید می‌کند که این پروژه با وجود سال‌ها توقف به دلیل تغییر سیاست‌های صنعتی و کمبود منابع، امروز با حمایت فولاد مبارکه به یکی از طرح‌های اثرگذار صنعت فولاد کشور بدل شده است. به گفته او، بهره‌برداری از این واحد نه تنها کمبود تولید در زنجیره فولاد را جبران می‌کند، بلکه با ایجاد اشتغال در منطقه‌ای محروم، تقویت زنجیره تأمین فولاد و افزایش ظرفیت صادراتی، نقشی مهم در توسعه اقتصادی و تاب‌آوری صنعتی کشور ایفا می‌کند

به گزارش می‌متالز، مهدی کرباسیان، رئیس اسبق هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به مرور تاریخچه فولاد سفیددشت پرداخت و گفت: «این واحد بخشی از طرح‌های فولادی هشتگانه است که در سال ۱۳۸۴ در شورای اقتصاد دولت نهم به تصویب رسید. در ابتدا قرار بود یک فولادسازی ۴ میلیون تنی در کنار خلیج‌ فارس احداث شود، اما رئیس‌جمهور وقت در همان جلسه تصمیم گرفت به جای آن، هشت واحد ۸۰۰ هزار تنی در نقاط مختلف کشور ایجاد شود. فولاد سفیددشت یکی از همین پروژه‌ها بود.»

او ادامه داد: «با توجه به نزدیکی سفیددشت به فولاد مبارکه، این پروژه در زمره طرح‌های ایمیدرو قرار گرفت و قرار بود فاینانس آن توسط چینی‌ها انجام شود. با این حال تا سال ۱۳۹۲ و آغاز به کار دولت یازدهم، پروژه پیشرفت چندانی نداشت. ایمیدرو در آن مقطع با کمبود نقدینگی روبه‌رو بود و این طرح حدود یک سال تا یک سال و نیم متوقف شد.»

کرباسیان با اشاره به روند تغییرات در این طرح‌ها افزود: «در اواخر دولت دهم، یکی از پروژه‌های هشتگانه در بافق به بخش خصوصی واگذار شد و هفت طرح دیگر باقی ماندند که فولاد سفیددشت نیز جزو آنها بود. مدیریت ایمیدرو در آن زمان تصمیم گرفت برای تکمیل این طرح‌ها، شریک بگیرد. بهترین گزینه برای سفیددشت، فولاد مبارکه بود؛ چراکه هم می‌توانست زنجیره خود را کامل کند و هم این پروژه را به سرانجام برساند. به همین دلیل، فولاد سفیددشت به طور کامل به فولاد مبارکه واگذار شد.»

به گفته ررئیس اسبق هیات‌ عامل ایمیدرو، در سال ۱۳۹۵ نخستین واحد سفیددشت با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و با حمایت فولاد مبارکه و ایمیدرو به بهره‌برداری رسید. کرباسیان یادآور شد: «طبق طراحی اولیه ایمیدرو، قرار بود واحد فولادسازی سفیددشت در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسد، اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی و تأثیر تحریم‌ها، این برنامه چند سال به تأخیر افتاد. با این حال امروز خوشحالیم که شاهد راه‌اندازی این واحد هستیم.»

او در پایان با تبریک برای راه‌اندازی فولادسازی سفیددشت گفت: «این بهره‌برداری چندین دستاورد مهم دارد. نخست اشتغال‌زایی برای منطقه‌ای محروم که بی‌تردید به رونق اقتصادی آن کمک می‌کند. دوم، تکمیل زنجیره تأمین فولاد مبارکه است که ارزش افزوده بالایی برای این مجموعه خواهد داشت. سوم، ظرفیت صادراتی این واحد است که می‌تواند منبعی برای ارزآوری کشور باشد.»

گفتنی است، واحد فولادسازی سفیددشت با ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن تختال، خود را به‌عنوان حلقه‌ای کلیدی در زنجیره تولید فولاد کشور معرفی می‌کند. تاکنون ۶۰ هزار تن محصول در این واحد تولید شده و برای سال ۱۴۰۴، با در نظر گرفتن محدودیت‌های انرژی، هدف ۱۰۰ هزار تنی تعیین شده است. این کارخانه مسئولیت تأمین تختال مورد نیاز نورد گرم ۲ فولاد مبارکه را برعهده دارد و هم‌زمان با تکیه بر فناوری ایرانی، بازچرخانی آب و استفاده از انرژی خورشیدی، در مسیر فولاد سبز گام برمی‌دارد. علاوه بر آن، اشتغال مستقیم هزار نفر و غیرمستقیم چهار هزار نفر در منطقه، سفیددشت را به پروژه‌ای اثرگذار در توسعه صنعتی و اقتصادی استان بدل کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده