تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۰۹۴۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیشتازی «ومعادن» از شاخص کل/ ۵۵ درصد سود تقسیم شد

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با موضوع استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، تقسیم سود، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره و تعیین پاداش هیات مدیره برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، این مجمع با حضور بیش از ۸۷ درصدی سهامداران رسمیت یافت و گزارش هیأت مدیره توسط مدیرعامل این شرکت ارائه شد.

اردشیر سعدمحمدی گفت: چشم‌انداز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، تبدیل شدن به برترین شرکت سرمایه‌گذاری معدن در خاورمیانه است. گروه فولاد مبارکه با ۵۱ درصد، صندوق بیمه روستاییان و عشایر ۱۹ درصد، سرمایه‌گذاری صدر تامین ۷.۵ و سایر نیز با ۲۲ درصد ترکیب سهامداران شرکت را تشکیل می‌دهند.

مدیر عامل «وتعاون» افزود: در شرکت‌های تلفیقی درآمد سرمایه‌گذاری ۲۷۳ درصد رشد، سود فروش منفی ۴۸ درصد و سود خالص ۱۷۰ هزار میلیون ریال است. همچنین جمع دارایی‌ها به میزان ۴۲ درصد رشد کرد. در شرکت اصلی نیز سود خالص بیش از ۱۳ میلیارد رشد بوده و جمع دارایی‌ها ۴۶ درصد رشد داشته است. همچنین دارایی‌های مشهود ۳۰۹ درصد و نامشهود ۸۰۴ درصد رشد داشته‌اند.

وی افزود: سود عملیاتی مجموعه «ومعادن» ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. همچنین ۷۴ درصد به دارایی‌های مجموعه گروه «ومعادن» اضافه شده و جمع بدهی‌ها نیز ۵ درصد کاهش داشته است. با توجه به ارقام سود و زیان تلفیقی، سود عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ معادل ۱۷۳ میلیون و ۹۸۱ هزار و دو میلیون ریال بوده است. این رقم افزایش ۵۴ درصدی سود عملیاتی و افزایش ۵۶ درصدی سود خالص هر سهم را نسبت به سال مالی قبل در پی داشته است.

سعدمحمدی ادامه داد: جمع دارایی‌های شرکت در پایان سال مالی مذکور بر اساس جدول خلاصه ارقام ترازنامه تلفیقی معادل ۴۳۸ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۲۶ میلیون ریال است که نسبت به سال مالی گذشته افزایشی معادل ۷۴ درصد را نشان می‌دهد. افزایش ۳۴ درصدی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و افزایش ۲۰۵ درصدی سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت نسبت به سال مالی گذشته نیز از نکات قابل توجه گزارش بود که در صورت خلاصه ارقام ترازنامه تلفیقی آمده است. سود عملیاتی شرکت اصلی معادل ۱۳۵ میلیون و ۴۰ هزار و ۳۷۶ میلیون ریال است که نسبت به سال مالی گذشته ۶۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: روند تغییر قیمت سهام شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون افزایش حدود ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، در حالی که طی همین مدت شاخص کل بورس ۱۴ درصد رشد داشته است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، ارزش بازار «ومعادن» ۵۱ درصد رشد داشته است. ارزش بازار این شرکت در ۲۰ تیرماه سالجاری معادل یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال بوده است. نسبت قیمت به NAV سهم «ومعادن» در پایان خرداد ۱۴۰۱ معادل ۶۱ درصد است. سود پایه هر سهم «ومعادن» در سال مالی مذکور ۱۶۴۲ ریال بوده و از افزایش ۵۴ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است. ۹۷ درصد پرتفوی شرکت را مجموعه‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهند. ترکیب پرتفوی غیربورسی شرکت شامل پویا انرژی ۲۴ درصد، توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ۲۱ درصد، پرتو تابان معادن فلزات ۲۱ درصد، ایریتک ۱۳ درصد، کاوند نهان زمین ۴ درصد و سایر ۱۷ درصد است. ترکیب پرتفوی شرکت‌های «ومعادن» شامل ۳۱ شرکت بورسی و همچنین ۴۵ شرکت غیربورسی مجموعاً ۷۶ شرکت هستند.

سعدمحمدی عنوان کرد: گروه «ومعادن» ۵۷ درصد از تولید کنسانتره کشور، ۲۳ درصد احیاء مستقیم و ۱۳ درصد از فولادسازی کشور را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: اهم پروژه‌های در دست اجرای شرکت در سال ۱۴۰۰ عبارتند از فولاد کردستان شامل احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی و احداث کارخانه ذوب و فولادسازی، صبانور شامل احداث کارخانه کنسانتره‌سازی، پویا انرژی، فولاد آرتاویل شامل احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی و فولاد اقلید احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی است که اهم پروژه‌های در دست اجرای شرکت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۲۴ میلیون یورو در بخش ارزی و ۱۰۶ هزار میلیارد ریال در بخش ریالی (مجموعا ۲۹۳ هزار میلیارد ریال) هزینه داشته است.

وی پروژه‌های در حال برنامه‌ریزی شرکت در سال ۱۴۰۱ را شامل معدن مس جانجا، احداث کارخانه تولید گرافیتی، مجتمع صنایع فرو آلیاژ، کارخانه تولید تایر دانست که اهم پروژه‌های در دست برنامه‌ریزی شرکت برای سال ۱۴۰۱ مجموعا ۲۱۷ هزار میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت؛ بنابراین طی این دو سال مجموعه بزرگ «ومعادن» راهبری حدود ۵۰۰ هزار میلیارد ریال را در کشور بر عهده دارد.

سعدمحمدی ادامه داد: عملیات حفاری انجام شده توسط صبانور در سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۶۰۰۰۰ و برنامه سال ۱۴۰۲ نیز ۶۰ هزار متر است. ذخیره قطعی ۵۱ میلیون تن و افزایش ذخیره ۱۴۰۱ هم ۸۰ میلیون تن مجموعاً ۱۳۱ میلیون تن است و ارزش برجا ۲۵۰ میلیون دلار است. عملیات حفاری شرکت جانجا در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰ هزار متر و سال ۱۴۰۲ نیز ۲۰ هزار متر است.

مدیرعامل «وتعاون» گفت: سود خالص در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۹۱ میلیون دلار بوده و هدف رسیدن سود در سال ۱۴۰۶ به یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار است. قیمت سهام «ومعادن» بیش از ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی در رابطه با افزایش سرمایه شرکت گفت: سرمایه از ۸۴۰۰ هزار میلیارد ریال در اسفندماه ۱۴۰۰ به بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد ریال در خرداد ۱۴۰۱ رسیده است.

سعدمحمدی افزود: استخراج کانه‌های فلزی با ۵۸ درصد بیشترین سهم را در پرتفوی دارد. ترکیب ارزش سهامداران شامل گل گهر ۳۰ درصد، چادرملو ۱۸ درصد، گهرزمین ۱۳ درصد، صبانور ۱۳ درصد، ملی مس ۸ درصد، فولاد خراسان ۵ درصد و ... است.

سعدمحمدی همچنین گفت: ۲۰ پروژه در مجتمع گل‌گهر در مجموع به ارزش سه میلیارد یورو، ۱۰ پروژه در شرکت گهر زمین مجموعا به ارزش دو میلیارد یورو، ۱۸ پروژه در مجمتع چادرملو در مجموع ۳.۲ میلیارد یورو، مجموع سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: در خصوص موضوع مشارکت شرکت «ومعادن» در معدن مس و طلای جانجا، حجم سرمایه‌گذاری اولیه پیش‌بینی شده در این پروژه حدود ۳۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. همچنین میزان درآمد ناشی از اجرای این طرح بعد از بهره‌برداری رقمی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

به گفته مدیرعامل «ومعادن» این شرکت ورود به بخش معدن را جدی‌تر پیگیری خواهد کرد چرا که با توجه به نیاز کشور طی ۵ سال آینده به سنگ آهن، ورود به بخش معدن از جمله برنامه‌های این شرکت است. از سوی دیگر تا سال ۲۰۵۰ میزان تامین انرژی از نفت از ۳۷ درصد به ۴ درصد می‌رسد، اما تامین انررژی از الکتریسته رشد خواهد داشت و این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در صنعت مس بسیار منطقی است. او افزود: بنابراین ورود به این بخش افزایش سود برای ما در پی دارد و ما نیازمند نیروی انسانی متخصص در آینده خواهیم بود.

اهداف شامل رشد حداکثری سالانه در مقایسه با شرکت‌های هم گروه در نسبت بازدهی دارایی‌ها، رشد حداکثری سالانه در مقایسه با شرکت‌های هم گروه در نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام، رشد حداکثری سالانه در مقایسه با شرکت‌های هم گروه در ارزش بازار شرکت.

دستیابی به جایگاه ۵ شرکت با ارزش بازار بالاتر در میان شرکت‌های بورسی، دستیابی به جایگاه ۵ شرکت برتر از منظر شاخص نقدشوندگی، کسب بیشترین ارزش افزوده و بازدهی سالانه از سرمایه‌گذاری در میان شرکت‌ها، بالاترین سهم در رشد سالانه تولید ناخالص داخلی کشور در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری.

در نهایت سود تقسیمی ۵۵ درصد اعلام شد و به ازای هر سهم ۴۰۰ ریال سود تعلق گرفت که مبلغ کل آن معادل ۷ هزار میلیارد تومان بود. حسابرس مستقل و بازرس قانونی نیز موسسه حسابرسی بهراد مشار، روزنامه رسمی و کثیرالانتشار دنیای اقتصاد و صمت، بودجه مسوولیت اجتماعی ۵ میلیارد تومان تعیین شد.

با رای بیش از ۹۰ درصد سهامداران تغییراتی در هیات مدیره به وجود آمد. با توجه به طولانی شدن مجمع عادی سالانه، مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل نشد و به زمان دیگری موکول شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده