به گزارش میمتالز، توسعه همکاریهای ترانزیتی منطقهای و تعریف کریدورهای جدید در دستور کار دولت قرار دارد. ایجاد کریدورهای جدید علاوه بر تسهیل مراودات تجاری منجر به درآمدزایی برای کشور شده و هزینههای حمل و نقل را کاهش میدهد.
تعریف کریدورهای شمال به جنوب از برنامههایی است که دنبال میشود، ایجاد کریدوری از خلیج فارس به گرجستان و دریای سیاه از جمله این طرحها محسوب میشود.
«جواد هدایتی» با ارزیابی نشستهای دور روزه با گرجستان که اواخر آبان برگزار شد، گفت: برگزاری نشستهای مشترک حملونقلی و تجاری به منظور رفع مشکلات، ابهامات عملیاتی طرفین و رفع موانع حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: تسهیل تردد جادهای محمولهها و حمایت از فضای رقابت با شیوههای متنوع حملونقلی، لزوم استفاده از فرصتهای مطلوب همکاری را دوچندان ساخته است.
وی با اشاره به سه دهه سابقه انعقاد موافقتنامه حملونقل بینالمللی جادهای تهران- تفلیس، آن را به عنوان الگوی موفق از همکاری و مشارکت در حوزه ترابری منطقهای قلمداد و برگزاری منظم نشستهای همکاریهای حملونقل جادهای را گامی رو به جلو برای یافتن پتانسیلهای دو و چندجانبهای نوین حمل ونقلی ارزیابی کرد.
هدایتی در خصوص نتایج دو روز نشست با آژانس حمل ونقل جادهای گرجستان اظهار داشت: در این نشست موارد متعددی از جمله بررسی روند تردد ناوگان طرفین، مشکلات جاری مرزی، تردد رانندگان طرفین در قلمرو یکدیگر، تاکید بر ضرورت تسریع در موافقتنامه راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه، بررسی شیوههای بهرهبرداری طرفین از بنادر یکدیگر، تحلیل زمان و هزینههای عبور ناوگان و تسهیل فرایندهای مرزی و حملونقلی و تجاری تردد ناوگان مورد تبادل نظر طرفین قرارگرفت.
وی با اشاره به تلاشهای بهعمل آمده جهت برنامهریزی نشست حاضر پس از برگزاری نشست متناظر با جمهوری آذربایجان، گفت: طرف ایرانی بر اهمیت تقویت ترانزیت منطقهای برپایه مزیتهای ترانزیتی چندجانبه تاکید و اهمیت احیای تردد ناوگان عبوری طرفین به قلمرو یکدیگر، کوتاه کردن مسیر و کاهش هزینهها را خاطرنشان کرد.
وی گفت: مقرر شد جهت ارزیابی مشکلات و ارائه گزارشهای تحلیلی، جزئیات و ملاحظات تردد ناوگان طرفین به قلمرو یکدیگر مورد بررسی جامع قرار گرفته و ترتیبات اجرایی در اسرع وقت مورد هماهنگی قرارگیرد.
هدایتی درخصوص همکاری چندجانبه گفت: پشتیبانی متقابل از عضویت یکدیگر در کنوانسیونها و اتحادیههای حملونقلی و موضوعات نشست آتی اجلاس شش جانبه حمل و نقلی ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان نیز مورد بررسی قرار گرفت.
هیات ایرانی که از مرز پل قرمز، گذرگاه زمینی جمهوری آذربایجان وارد گرجستان شده بود، در پایان نشست ضمن بازدید از بنادر پوتی و باتومی و نیز از مرز زمینی سارپی، گذرگاه مرزی با ترکیه و گرجستان از جزئیات وضعیت تخلیه و بارگیری، فرایندهای گمرکی و برنامههای آتی توسعه بنادر گرجستان مطلع و بر ضرورت توسعه مناسبات تجاری و حملونقلی منطقهای و برگزاری کارگاههای مدیریت مرزی بین دو کشور برای تبادل تجربیات بین مدیران میانی تاکید کردند.