تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۳۷۰۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه شستا برای سرمایه‌گذاری کلان ۴۰۰ هزار میلیاردی و استفاده از ظرفیت چین

‌می‌متالز - مدیرکل امور بین‌الملل وزارت کار از برنامه شستا برای سرمایه‌گذاری کلان ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: برای اجرای حدود ۱۰ میلیارد یورو از این پروژه، استفاده از ظرفیت شرکت‌های فعال اقتصادی چین در دستور کار است.

به گزارش می‌متالز، حامد فروزان در نشست همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور چین و ایران با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: شستا بزرگ‌ترین مجموعه اقتصادی است و تحقق همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان شستا و هلدینگ‌های تابعه در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گروه‌های ساخت و زیرساخت، بخش دارو، بخش سیمان، بخش معدنی، حوزه گردشگری، حمل و نقل‌های ریلی، دریایی و هوایی و موضوعات مالی و سرمایه‌گذاری در دستور کار است.

وی افزود: اینکه از مدیران هلدینگ‌های اقتصادی مجموعه شستا درخواست شد در این جلسه حاضر شوند نشان‌دهنده تمایل و علاقه برای بالا بردن سرعت گسترش روابط است. روابط تنگاتنگی بین چین و ایران وجود دارد و باید مباحث فنی، عملیاتی، اقتصادی و نتیجه بخش باشد. از سفیر جمهوری خلق چین دعوت می‌شود از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در ایران و مشخصا شستا بازدید داشته باشد.

فروزان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های شستا در ایجاد پروژه‌های کلان اقتصادی ادامه داد: در شستا بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، برنامه ریزی شده که اکنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست احداث است. نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو پروژه در شستا برنامه‌ریزی شده که برای اجرای آن استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های فعال اقتصادی چین در دستور کار است. این ۱۰ میلیارد یورو بیشتر در حوزه پتروشیمی است و برای بهره مندی از ظرفیت ایجاد شده و ابتکار عملی که دولت چین در توافقنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین به خرج داده، علاقه مندی وجود دارد. درخواست می‌شود برای بهره‌برداری از توان فنی، مالی و اجرایی شرکت‌های چینی وارد مذاکره شده و موضوعات همکاری را پیش برد.

شو چی سونگ رئیس دفتر بازرگانی چین هم در این جلسه با اشاره به اراده جدی موجود بین شرکت‌های چینی و ایرانی در افزایش مناسبات و همکاری‌ها گفت: دیدار مدیران هلدینگ‌های اقتصادی شستا و گفتگو با آن‌ها مشخص کرد طرف ایرانی برای همکاری با جمهوری خلق چین اهمیت قائل است. برای توسعه همکاری چین و ایران تمایل وجود دارد و امید می‌رود در آینده بتوان مناسبات را با وزارت کار ایران و مجموعه شستا گسترش داد. طرح موضوعات و مسائل همکاری و پیشنهاد‌های سرمایه‌گذاری مکتوب و نکته‌ها ثبت شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده