تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۷
بازدید: ۴۱۹
کد خبر: ۲۳۷۱۱۴
سرویس خبر : انرژی

قیمت قیر ۱۰ برابر شد

قیمت قیر ۱۰ برابر شد
‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت قیر گفت: چرا باید قیر موردنیاز آسفالت معابر بین شهری، روستا‌ها و شهر‌ها تحت تاثیر نوسان قیمت نفت در بازار‌های بین‌المل یا نرخ دلار در سامانه نیما باشد، به نحوی که نرخ قیر از اردیبهشت ۹۹ تا آبان امسال ۱۰ برابر شد.

به گزارش می‌متالز، محسن ورزشکار، کارشناس صنعت قیر با اشاره به شیوه قیمت‌گذاری وکیوم باتوم برای تولید قیر مصرفی در داخل کشور گفت: یکی از چالش‌هایی که همواره بازار داخلی قیر با آن مواجه بوده مربوط به این موضوع است، چرا قیمت وکیوم باتوم که ماده اولیه تولید قیر می‌باشد، برای مصارف داخلی تابعی از قیمت نفت کوره سنگین فوب خلیج فارس و نرخ خرید و فروش ارز در سامانه نیما شده است.

وی ادامه داد: این نوع قیمت‌گذاری در حالی است که کشور از ذخایر نفتی برخوردار بوده و همچنین پالایشگاه‌های کشور نیز از ظرفیت کافی و یا حتی مازاد تولید وکیوم باتوم برخوردار می‌باشند به نحوی که از مجموع ۶ میلیون تن وکیوم باتوم تولیدی کشور، ظرفیت مصرف داخل سالانه کمتر از ۲ میلیون تن است.

ورزشکار توضیح داد: چرا باید قیر موردنیاز آسفالت معابر بین شهری، روستا‌ها و شهر‌ها تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت در بازار‌های بین الملل و یا نرخ دلار در سامانه نیما باشد به نحوی که نرخ قیر از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ حدودا ۱۰ برابر شود.

این کارشناس صنعت قیر گفت: البته توجه به این موضوع ضروری است که بازار قیر دارای دو وجه کاملا متمایز داخلی و صادراتی است به گونه‌ای که تطابق قیمت‌های صادراتی با قیمت‌های بازار بین الملل ضروری است و بایستی تمامی تمهیدات در جهت نزدیک نمودن نرخ‌های فروش صادراتی به نرخ‌های بین‌المللی با لحاظ نمودن کرایه‌های حمل و تعرفه‌های ترجیحی به منظور ایجاد امکان رقابت‌پذیری در نظر گرفته شود و خوشبختانه ملاحظه می‌شود، در روز‌های اخیر فاصله نرخ‌های فروش صادراتی ایران با سایر بازار‌ها به کمترین میزان ممکن رسیده است.

ماجرای محدود بودن بودجه عمرانی و رشد تصاعدی قیمت قیر

وی افزود:، اما روی دیگر سکه بازار قیر مربوط به بازار داخل است که شرایطی بسیار متفاوت از بازار‌های بین‌المللی دارد، چرا که بالغ بر ۹۵ درصد مصارف قیر کشور مربوط به آسفالت و کمتر از ۵ درصد آن مرتبط با سایر مصارف قیر است. همچنین از مجموع مصارف آسفالت نیز بیش از ۹۵ درصد آن مرتبط با زیرساخت‌ها و راه‌های بین شهری، درون شهری و روستا‌ها است.

ورزشکار گفت: در نتیجه با توجه به محدودیت بودجه‌های عمرانی و همچنین لزوم استفاده از منابع داخلی در ایجاد و نگهداری راه‌ها، قیر باید با پایین‌ترین قیمت ممکن در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، زیرا به طور مثال تنها در بخش راهداری، عدم تامین به موقع قیر به دلیل محدودیت منابع، باعث افزایش تصاعدی هزینه‌های نگهداری در سال‌های آتی خواهد شد.

قیمت وکیوم باتوم مصرف داخل مستقل از قیمت ارز و فوب تعیین شود

این کارشناس صنعت قیر گفت: این روز‌های شنیده می‌شود مسوولین مرتبط در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار در حال تهیه و تصویب طرحی هستند که بر اساس آن قیمت وکیوم باتوم مستقل از قیمت نفت کوره فوب خلیج فارس و نرخ دلار در سامانه نیما تعیین شود و سازوکار حراج باز بورس کالا تعیین کننده نرخ وکیوم باتوم و به تبع آن قیر در بازار باشد.

وی گفت: فارغ از اینکه این طرح چه محاسن یا معایبی دارد، در نگاه اول نحوه تنظیم روش اجرایی آن در بورس کالا بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین قیمت وکیوم باتوم در این روش به شدت متاثر از میزان عرضه آن توسط پالایشگاه‌ها خواهد شد.

ورزشکار در پایان تاکید کرد: لذا انتظار می‌رود مسوولان ذیربط قبل از تصمیم‌گیری در این مورد با تشریح جزئیات آن برای ذینفعان بازار، کلیه اثرات این تصمیم مهم را بررسی نمایند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده