تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۵۵۳
کد خبر: ۲۳۲۶۰۷
سرویس خبر : انرژی

محسن ورزشکار عضو هیات مدیره انجمن صنفی قیرسازان ایران قیر: چرا قیر گران شد؟

‌می‌متالز - بیش از نود و پنج درصد قیمت قیر متاثر از قیمت وکیوم باتوم می‌باشد که به عنوان مواد اولیه توسط شرکت‌های تولید کننده قیر از پالایشگاه‌های کشور خریداری می‌شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت وکیوم باتوم بر اساس فرمول مشخصی که توسط شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تعیین گردیده، هر ۱۵ روز یکبار محاسبه شده و توسط انجمن صنفی صنعت پالایش نفت اعلام می‌گردد.

در فرمول محاسبه قیمت وکیوم باتوم، از نرخ‌های اعلامی “فیول اویل ۳۸۰” و “کروسین” فوب خلیج فارس که در نشریه پلتس بصورت روزانه اعلام می‌شود استفاده می‌گردد بدین معنا که افزایش یا کاهش نرخ این دو فراورده در نشریه پلتس رابطه مستقیمی با افزایش یا کاهش قیمت دلاری وکیوم باتوم خواهد داشت.

خروجی قیمت فوق الذکر بصورت دلاری می‌باشد لیکن با توجه الزام عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا، نرخ حاصله در میانگین ماهانه نرخ خرید و فروش ارز در سامانه نیما ضرب شده و قیمت ریالی وکیوم باتوم هر پانزده روز یکبار حاصل می‌گردد.

نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما، اثر مستقیم بر قیمت وکیوم باتوم دارد.

با توجه به الزام عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا و مدیریت میزان عرضه توسط پالایشگاه‌های کشور، رقابت در معاملات بورس کالا ایجاد شده و وکیوم باتوم با قیمتی بالاتر از قیمت پایه تعیین شده، در اختیار شرکت قیر ساز قرار گیرد و با در نظر گرفتن هزینه‌های انتقال وکیوم باتوم به شرکت‌های قیر ساز و هزینه‌های تولید و لحاظ نمودن افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بهای تمام شده قیر افزایش یابد؛ لذا بطور خلاصه می‌توان عنوان نمود افزایش قیمت قیر، متاثر از سه عامل افزایش نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما، افزایش نرخ فیول ۳۸۰ فوب خلیج فارس براساس قیمت‌های اعلامی نشریه پلتس و رقابت‌های انجام شده در معاملات بورس کالا بوده است.

نکته دیگر اینکه در خصوص تغییرات نرخ فیول ۳۸۰ نشریه پلتس آن است که این امر متاثر از نوسانات قیمت نفت خام و عرضه و تقاضای نفت کوره در بازار خود می‌باشد.

بنابر این ملاحظه می‌گردد در حوزه قیمت گذاری وکیوم باتوم با یک دوگانگی مواجه هستیم به گونه‌ای که افزایش قیمت وکیوم باتوم و به تبع آن قیمت قیر – البته در محدوده‌ای که امکان رقابت با بازار‌های صادراتی وجود داشته باشد – اتفاقی خوشایند و مبارک می‌باشد لیکن این افزایش در قیمت قیر داخلی، معضلات جدی برای پروژه‌ها ایجاد می‌نماید.

شایان ذکر است که بیش از نود و پنج درصد مصارف قیر کشور در پروژه‌های آسفالت می‌باشد که در آزاد راهها، بزرگراهها، خیابانها، جاده ها، روستا‌ها و شهر‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که همگی بهره بردار عام می‌باشند و اختصاص به قشر و طبقه خاصی هم ندارد؛ لذا شایسته است تدبیری اندیشیده شود تا از ظرفیت‌های کشور در تولید و استفاده از محصولی که هیچگونه وابستگی فنی و تکنولوژیک به خارج ندارد، استفاده شده و این محصول با قیمت بهینه در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار گیرد و از سویی دیگر زمینه صادرات قیر با بالاترین قیمت ممکن به مشتریان خارجی فراهم گردد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده