به گزارش میمتالز، ناصر عاشوری، دبیرکل انجمنصنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشستی خبری اظهار داشت: ۹ پالایشگاه عضو این انجمن هستند؛ در واقع بهجز پالایشگاه آبادان سایر پالایشگاهها عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت هستند.
عاشوری با بیان اینکه "این انجمن مصوباتی در خصوص سیاستگذاریها و ارائه خدمات دارد"، گفت: کم فروشی، گران فروشی و دامپینگ ممنوع است و همه پالایشگاهها مقید به اجرا هستند تا بازار دچار مشکل نشود.
وی افزود: وظیفه اصلی این ۱۰ شرکت، تولید ۶ محصول اصلی مانند بنزین و گازوییل و ۴۱ فرآورده نفتی دیگر است که با عنوان فرآوردههای ویژه شناسایی میشوند.
دبیرکل انجمنصنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: سیاست این انجمن حمایت از طرحهای توسعهای است که نظام، دولت و مجلس دنبال آن هستند از جمله تاسیس پتروپالایشگاههای جدید باید انجام شود.
عاشوری با بیان اینکه "احداث پتروپالایشگاهها نیاز کشور است"، گفت: این پتروپالایشگاههای جدید از جمله پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پتروپالایشگاه مروارید مکران میتوانند با عضویت در انجمن، از حمایتهای قانونی و حقوقی انجمن بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ حمایت از پالایشگاههای کوچک که خوراک میعانات گازی و نفت خام دارند در دستور کار انجمن قرار گرفت؛ اکنون سه پالایشگاه کوچک عضو انجمن هستند و تعدادی نیز درخواست داده اند.
عاشوری اولویت بعدی را حمایت از شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در ماههای آینده یک گردهمایی با هماهنگی معاونت ریاست جمهوری برگزار خواهیم کرد و جایگاه شرکتهای پالایشی و نقش و حمایت آنها از شرکتهای دانش بنیان در این گردهمایی تبیین خواهد شد.
وی افزود: در هر اورهال پالایشگاهی حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار قطعه را تعویض میکنیم که ۷۵ درصد این قطعات از داخل کشور تامین میشود.
عاشوری با اشاره به اینکه در تلاشیم تا ۲۵ درصد باقیمانده را از شرکتهای دانش بنیان تامین کنیم و به تولید انبوه و صادرات برسیم، گفت: این سیاست وجود داشته و در سالهای اخیر استفاده از تولیدات شرکتهای دانش بنیان تقویت شده است.
دبیرکل انجمنصنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تاکید کرد: شرکتهای پالایشگاهی برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان خرید نقدی و ثبت سفارش خواهند داشت.
عاشوری با بیان اینکه "دریافت خوراک پالایشگاهها کاهش نداشته"، گفت: در سال ۱۴۰۱ هیچ کاهش ظرفیت تولیدی ندشتهایم؛ ظرفیت پالایشگاههای کشور هماکنون ۲.۲ میلیون تن است و پالایشگاهها با همه ظرفیت کار میکنند.
وی افزود: متوسط تولید روزانه بنزین کشور ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر و تولید گازوییل نیز حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است.
دبیرکل انجمنصنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: دریافت بنزین پیرولیز را از پتروشیمیها تکذیب میکنیم و این نوع بنزین، ارتباطی با صنعت پالایش ندارد، بنزین با کیفیت با استانداردهای یورو ۴ و ۵ تولید میشود و بنزینی از پتروشیمیها دریافت نمیکنیم.
وی ادامه داد: اکنون پالایشگاههای کشور بیش از ظرفیت اسمی کار میکنند و به مجلس و دولت اعلام کردهایم که نمیتوان از ظرفیت پالایشی موجود، بهره برداری بیشتری کرد؛ بلکه باید در بخش مصرف، مدیریت و بهینهسازی انجام داد.
عاشوری خاطرنشان کرد: باید تولید خودرو در خودروسازیهای کشور اصلاح شود، بحث دوگانهسوز کردن خودروها با جدیت بیشتری از سوی دولت پیگیری شود و مشوقهایی در این زمینه برای تسریع در افزایش ناوگان دوگانهسوز داده شود.
وی افزود: در حال حاضر تولید و مصرف بنزین به نقطه سربهسر رسیده و اگر روند کنونی مصرف اصلاح نشود و با همین روند پیش برویم، ابتدای سال ۱۴۰۲ واردکننده بنزین خواهیم شد.
منبع: خبرگزاری تسنیم