تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۱
کد خبر: ۲۳۷۲۲۶
‌می‌متالز - ایران‌خودرو و سایپا پس از توقف افزایش قیمت محصولات خود طرح‌های فروشی را برگزار کرده اند که که هیچ‌کدام فروش فوق‌العاده نبودند. برنامه فروش خودروسازان چیست؟ از سوی دیگر، قرار بود امروز در جلسه‌ای قیمت‌های جدید خودرو مشخص شود. اما آیا این اتفاق رخ داد؟

به گزارش می‌متالز، خودروسازان روش‌های فروش مختلفی دارند. در روش فروش فوق‌العاده، خریداران خودرو با پرداخت قیمت‌های مشخص، حداکثر تا مدت سه ماه، خودرو خریداری شده را تحویل می‌گیرند.

آنگونه که روزنامه خراسان در این مورد گزارش داده است، در این روش سود مشارکتی برای وجوه خریداران در میان نیست و سود انصراف نیز وجود ندارد، اما اگر شما به عنوان خریدار، خودرو را دیرتر از موعد سه ماهه تحویل بگیرید، به ازای هر روز تاخیر، معادل ماهانه سه درصد به شما بابت جبران تاخیر در تحویل تعلق خواهد گرفت.

پیش‌فروش و موعد تحویل یک ساله

در روش پیش‌فروش خودرو، اما بازه زمان این قرارداد‌ها حداکثر یک ساله تنظیم می‌شود.

چندی پیش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها افزایش پیدا کرد، اما به دستور رئیس‌جمهور، قیمت‌ها به روال قبل بازگشت و تعیین تکلیف قیمت‌ها به ستاد تنظیم بازار سپرده شد.

حال، با برگزاری طرح‌های فروش توسط ایران‌خودرو و سایپا به نظر می‌رسد آن‌ها تا زمان تعیین تکلیف قیمت‌ها، از برگزاری طرح فروش فوق‌العاده خودداری کرده‌اند.

ایران‌خودرویی‌ها در آبان دو طرح مشارکت در تولید برگزار کردند. یک طرح پیش‌فروش و یک طرح فروش فوق‌العاده نیز از سوی این خودروساز اجرایی شد. البته این خودروساز از طرح فروش فوق‌العاده خود هم زمان با انتشار لیست قیمت‌های جدید محصولات خود رونمایی کرد؛ قیمت‌هایی که دوباره به حالت قبل بازگشت.

سایپا نیز در روز‌های گذشته، طرحی را برای فروش محصولات خود با بازه تحویل یک ساله برگزار کرده است.

مخالفت خودروسازان با قیمت‌های فعلی

توقف شیوه فروش فوق‌العاده این احتمال را پیش کشیده است که خودروسازان نمی‌خواهند با قیمت فعلی خودرو‌های خود را به فروش برسانند. احتمال تغییر قیمت‌ها در بازه یک ساله بیشتر از ۳ ماهه است و آن‌ها برای فروش فوق‌العاده منتظر قیمت‌های جدید هستند.

با پیگیری‌ها از شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو، کارشناسان آن‌ها با انکار توقف فروش فوق‌العاده، مدعی شدند که فروش محصولات آن‌ها و قرعه‌کشی همچنان پا بر جاست.

این در حالی است که وجه تمایز مورد نظر در طرح‌های مختلف فروش خودروسازان، «قرعه‌کشی» نیست؛ بلکه مساله مهم در مورد موضوع این گزارش «موعد تحویل خودرو» است.

روز گذشته خبری منتشر شد که امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت‌های جدید خودرو تصمیم‌گیری می‌شود، اما در اخبار مربوط به این جلسه، اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

منبع: تجارت نیوز