به گزارش میمتالز، طبق محاسبات در هشت ماهه امسال میانگین قیمت خودرو در کارخانه ۶۴ درصد رشد داشته و از آمارهای مرکز آمار گویای این است که در این مدت شاخص تورم از ۲۹۸/۱ به ۳۷۳ واحد رسیده است. یعنی رشد ۲۵ درصدی تورم این بخش.
آمارها نشان میدهد تولید خودرو در هشت ماه سال جاری پنج درصد رشد کرده و همزمان با آن نرخ فروش خودروی کارخانهای ۶۴/۵ درصد افزایش یافته است، با این حال این افزایش درآمد به معنای افزایش سود این شرکتها نیست و شرکتهای خودروساز همچنان زیاندهترین صنعت در اقتصاد ایران هستند.
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار تجارتنیوز گفت: آمار رشد قیمت ۶۴ درصدی قیمت خودرو کارخانهای کاملا دروغ است. از ابتدای سال تاکنون آماری رسمی مبنی بر افزایش قیمت اعلام نشده است.
او افزود: ۶۴ درصد افزایش قیمت، عددی بزرگ است و در صنعت خودروسازی رخ نداده است. بهمن سال پیش افزایش ۱۴ درصدی خودرو اعلام شده است و تاکنون مجوزی در خصوص افزایش قیمت خودروهای کارخانههای ایرانخودرو و سایپا صادر نشده است.
او تاکید کرد که در مدت گذشته قیمت خودروی خودروسازان رشد نکرده، اما قیمت بازار خودرو رشد داشته است.
این کارشناس خودرو بیان کرد: قیمتها اگر هم رشدی داشته باشد، نسبت به رشد نهادههای تولید، عقب است.
او تاکید کرد: به طور کلی قیمتها از سه سال گذشته نسبت به تورم عقب بوده است و افزایش قیمت نسبت به افزایش تورم صورت نمیگیرد. به همین علت خودروسازان همچنان زیانده هستند.
سرعت افزایش نهادههای تولید در چند سال اخیر بسیار بالاتر از افزایش رسمی قیمتها بوده است.
نکته قابل توجه دیگر این است که همزمان با سرکوب قیمتی، تحریمها، علاوه بر مسائل اقتصادی به شدت به تولید خودرو ضربه میزند.
کاکایی گفت: هنگامی که تولید با چالش روبهرو میشود، برای مثال یکی از مادههای تولید به مرحله مورد نظر نمیرسد، تولید با نوسان مواجه میشود.
این نوسان ایجاد شده به شدت هزینهها را، به خصوص هزینه انبارداری را بالا میبرد. انبارداری هزینه مالی مستقیم و نیز هزینه کیفی سنگینی دارد.
همه این عوامل بر افزایش قیمت خودرو تاثیر میگذارد و مشکلات بیشتری مانند حبس سرمایه را نیز ایجاد میکند.
منبع: تجارت نیوز