تاریخ: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۲۳۸۰۲۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کریمی:

فعالیت‌های غیرتخصصی در شرکت‌های خودروسازی باید حذف شود

‌می‌متالز - رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با بیان اینکه فعالیت‌های غیرتخصصی در شرکت‌های خودروسازی باید حذف شود، گفت:فعالیت‌های غیرتخصصی خودروسازان موجب شده که اموال و دارایی این شرکت‌ها به جای تمرکز در صنعت خودروسازی در سایر فعالیت‌ها متمرکز شود.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر کریمی درباره فعالیت شرکت‌های خودروسازی در حوزه‌های غیرتخصصی، گفت: قیمت تمام شده در صنعت خودرو بالا است به این معنا که عواملی مانند هزینه مالی یعنی تسهیلات با سود زیاد و جرائم، نیروی مازاد، فعالیت‌های غیرتخصصی و... بر قیمت تمام شده تولید اثرگذار است.

نماینده مردم اراک و کمیجان، خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: فعالیت‌های غیرتخصصی خودروسازان موجب شده که اموال و دارایی این شرکت‌ها به جای تمرکز در صنعت خودروسازی در سایر فعالیت‌ها متمرکز شود، حتی برخی از این فعالیت‌ها زیان ده نیز هستند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود که فعالیت‌های غیرتخصصی در شرکت‌های خودروسازی حذف شود و خودروسازان تمام توان مالی و سرمایه خود را به صنعت خودرو معطوف کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد:تفاوت قیمت خودرو در بازار در مقایسه با بهای کارخانه‌ای آن، برای مردم قابل پذیرش نیست، زیرا اختلاف بسیاری میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد و این موضوع دو اثر منفی دارد؛ نخست آنکه خودروسازان ادعا می‌کنند که تولید خودرو با قیمت‌های کنونی برای آنان زیان‌ده است و دوم آنکه مصرف‌کننده ناچار است خودرو را با قیمت‌های بالا از بازار خریداری کند.

کریمی با بیان اینکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار رانت است که نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود، اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان باید با به کارگیری راهکارها، ابزار‌ها و سیاست‌گذاری‌های مختلف، اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار را به حداقل قیمت رسانده و صفر کنند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مجلس با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده که تیراژ تولید خودرو افزایش می‌یابد و قرعه کشی حذف می‌شود که با این امر فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه صفر می‌شود، افزود: خودروسازان باید برای کاهش قیمت تمام شده تولید تلاش کنند تا قیمت خودرو منصفانه و متعادل شود، با تحقق این مهم مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز راضی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده