تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۳۷۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جوانه‌های امید در بورس تهران

نقشه نیمروز بورس یکشنبه(11 آذر)

می متالز - بورس تهران معاملات امروز را با رشد قیمت‌ها آغاز کرد و این روند رفته رفته به رشد نزدیک 2 درصدی شاخص کل انجامید. علاوه بر تنزل قیمت بسیاری از سهم‌ها به مرزهای حمایتی، آتش‌بس ایالات متحده و چین بر سر جنگ تجاری نقش مهمی در تخفیف ریسک سیستماتیک به بورس تهران ایفا کرد. عاملی که سبب رشد تقاضای عمومی سهام در معاملات امروز و بازگشت قیمت‌ها به مدار مثبت شد.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه(11 آذر)

به گزارش می متالز، شاخص اصلی سهام پس از ریزش 4.5 درصدی طی دو روز کاری قبل، در جریان دادوستدهای امروز به مدار صعودی بازگشت و بیش از 3 هزار واحد ارتقا یافت. افزایش 2 درصدی نماگر بازار در حالی رقم می‌خورد که این میزان رشد روزانه در یک‌ونیم ماه اخیر سابقه نداشته است. شاخص کل سهام در بیست‌وهشتم مهرماه بود که رشد 3 درصدی را تجربه کرد و از آن پس چنان بازدهی را به خود ندید. اما امروز با رشد قابل‌ملاحظه تقاضا به خصوص در سهام گروه‌های اصلی نظیر فلزات، معدنی‌ها، پالایشی‌ها و همچنین گروه پتروشیمی بیش از 3 هزار واحد از افت روزهای اخیر را جبران کرد و کانال 160 هزار واحدی را پس از یک روز باز پس گرفت.

سه نمادی که در جریان معاملات امروز بیشترین تاثیر فزاینده را بر شاخص کل داشته‌اند متعلق به گروه فلزی-معدنی هستند. پتروپالایشی‌ها نیز در رتبه‌های بالای این فهرست دیده می‌شوند. بیشتر نمادهای این صنایع در محدوده رشد حداکثری قیمت معامله می‌شوند و شاخص این صنایع در معاملات امروز بازدهی 3 تا 4 درصدی را به نمایش گذاشته‌اند.

نگرانی از سقوط قیمت جهانی کالاهای خام از مواردی بود که سایر عوامل موثر بر سهام بورس تهران از جمله گزارش‌های قابل قبول ماهانه در آبان‌ماه و همچنین ثبات حاکم بر بازار ارز را تحت‌الشعاع قرار داد. چنان که بارها گفته شد، بورس تهران در هفته‌های اخیر به شدت تحت تاثیر تلاطم بازارهای جهانی بوده است. به طور کلی، دو عامل اصلی را می‌توان در تلاطم و سقوط قیمت‌های جهانی موثر دانست. یکی، مناسبات سیاسی حاکم بر بازار نفت که سرانجام به ریزش بیش از 30 درصدی بهای نفت منجر شد و دیگری، تداوم مناقشات چین و آمریکا که سایه آن بر تجارت جهانی و بازارهای کالای سنگینی می‌کرد. از این رو، بازارها انتظار می‌کشیدند که نشست قدرت‌های اقتصادی در بهبود وضع بازارهای جهانی موثر واقع شود.

پیام امیدبخش حواشی نشست جی20

پس از مدتها انتظار، شامگاه گذشته نشست سران 20 قدرت اقتصادی جهان با حواشی خوشایند برای بازارهای جهانی به پایان رسید. مهمترین رویداد در حاشیه این نشست، مذاکرات مقامات ایالات متحده و چین بر سر رفع موانع تجاری بود. به گزارش بلومبرگ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه گذشته متعهد شد تا برنامه وضع تعرفه 25 درصدی را بر 200 میلیارد دلار از کالای چینی متوقف کند و در طرف مقابل، چین هم وعده داد تا میزان خرید خود از کالاهای آمریکایی را افزایش دهد. رفع تنش تجاری می‌تواند ضمن گسترش دروازه‌های تجارت جهانی، تقاضا برای مواد خام به ویژه از سوی تولیدکنندگان چینی را تقویت کند و بورس کالامحور تهران را منتفع کند.

پیش‌بینی می‌شود که بازارهای جهانی در معاملات فردا با وعده توقف جنگ تجاری واکنش مثبتی نشان دهند و بازگشایی بازارها با رشد تقاضا همراه شود و به بهبود قیمت‌ها کمک کند.

تکیه بر روند یا تحلیل؟

روند قیمت سهام در هر شرایطی به همراهی فعالان بازار وابسته است. شدت گرفتن جریان‌ نقدینگی ورودی و تغییر پارادایم بازار، هرچند در کوتاه‌مدت منجر به کسب بازدهی‌های زیاد و بیش از متوسط سایر بازارها می‌شود اما ورود به محدوده سودآوری و میل به شناسایی سود که امری منطقی و معقول به نظر می‌رسد، رفته رفته جای عرضه و تقاضا را عوض می‌کند. انتظار برای تداوم روند صعودی سابق، سرمایه‌گذاران کم‌تجربه‌تر را به خرید سهام سوق می‌دهد و شرایط برای عرضه سایر سهامداران مهیا می‌شود. با منفی شدن فضای کلی و غلبه عرضه بر تقاضا، به تدریج خوشبینی جای خود را به بدبینی می‌دهد و همانطور که در جو مثبت، سهام بدون پشتوانه رشد می‌کردند، با منفی شدن جو بازار، سهام ارزنده نیز در صف‌های فروش قفل می‌شوند. در این شرایط، وزن‌دهی به اخبار منفی قوت می‌گیرد و بدون درنظر گرفتن میزان تاثیرگذاری این اخبار بر سودآوری شرکت‌های بورسی، مسیر اصلاح یا سقوط قیمت‌ها با قدرت طی می‌شود. شناخت تغییر جریان بازار و تصمیم‌گیری به موقع برای ورود یا خروج از آنجایی حائز اهمیت است که تاخیر در این امر نتیجه کاملا معکوسی دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد در این نوسان‌های شدید فقط و فقط متضرر خواهند شد. اما از آنجایی که تحلیل نقشه راه اصلی حرکت قیمت‌ها در میان‌مدت و محدوده ارزندگی قیمت‌ سهام شرکت‌ها را در شرایط مختلف نشان می‌دهد، نوسان‌های موقت هرچند پرشتاب باشند نمی‌توانند معامله‌گرانی با نقشه راه تحلیلی را تحت تاثیر زیادی قرار دهند. در نهایت ذکر این نکته حائز اهمیت است که انتظار سودآوری از تمام روندهای ممکن و فرار از تمام موقعیت‌های ریزشی بازار غیرممکن است و معامله‌گران با تکیه بر چنین انتظاراتی نه تنها به این مهم دست نخواهند یافت که با خرید و فروش‌های هیجانی و استرسی اصل سرمایه‌ خود را نیز به مخاطره می‌اندازند.



هیجان ناتمام بورس تهران 


شاخص کل بورس تهران پس از ریزش‌های مداوم در هفته‌های گذشته مسیر صعودی را در معاملات امروز در پیش گرفته است. با این حال نکته‌ای که باید به آن توجه کرد جنس هیجانی رشد دمانسج بازار سهام است. رشد دسته‌جمعی نمادها از صنایع مختلف کاملا این موضوع را تایید می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد همچنان بازار رفتار گله‌ای خود را فراموش نکرده است و الگوی هجوم دسته‌جمعی برای خرید و فروش سهام نشان از عدم وجود تحلیل از شرایط دارد. البته انتظار برای سیگنال مثبت از بازار جهانی (از ابتدای هفته بازارها) وجود دارد اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که سیگنال مثبت از بازار جهانی دردی از صنایعی مانند خودرو دوا نمی‌کند. علاوه بر این سهام بانکی نیز همچنان با مصائب گذشته مواجه هستند و نمی‌توان توجیهی برای رشد قیمتی این گروه‌ها جز هیجان پیدا کرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده