تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۳۷۸۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گرانی طلا و سکه همزمان با آغاز مذاکرات وین/ قیمت دلار و یورو امروز ۱۴۰۰/۰۹/۰۸

‌می‌متالز - در پی افزایش قیمت طلای جهانی و آغاز هفتمین دور از مذاکرات وین، بازار طلای داخلی با افزایش قیمت همراه شد و سکه تمام بهار آزادی به ۱۲ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تاثیر واریانت جدید ویروس کرونا بر بهبود اقتصاد جهانی، به رغم قوی‌تر بودن دلار، افزایش یافت.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۹۴ دلار و ۸۷ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۷۹۴ دلار و ۲۰ سنت رسید.

با شناسایی موارد جدید واریانت اومیکرون در هلند، دانمارک و استرالیا، کشور‌های بیشتری محدودیت‌های سفر را برای جلوگیری از موج جدید شیوع بیماری وضع کردند.

هارشال باروت، مشاور تحقیقاتی ارشد شرکت متالز فوکوس در جنوب آسیا اظهار کرد: با توجه به ابهامات در خصوص این که واریانت جدید خطرناک‌تر از دلتا است یا خیر، قیمت طلا پشتیبانی خواهد شد و در محدوده بین ۱۷۸۰ تا ۱۸۳۰ دلار معامله می‌شود. باروت گفت: اگرچه زود است ارزیابی کنیم آیا نگرانی‌هایی کرونایی انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره را پایین برده است، اما اگر واریانت جدید باعث شود بانک مرکزی آمریکا از تعدیل تدابیر محرک مالی خود عقب نشینی کند، ریسک صعودی برای طلا ایجاد خواهد شد.

رافائل بوستیک، رییس بانک فدرال رزرو آتلانتا جدیدترین مقامی است که اظهار کرد با شتاب گرفتن روند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا موافق است. تعدیل محرک‌های مالی و افزایش نرخ‌های بهره، بازده اوراق قرضه دولتی را بالا می‌برد و هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد.

عاملی که رشد قیمت طلا در معاملات روز جاری را محدود کرد، دلار قوی‌تر بود که هزینه خرید طلا را برای خریداران غیرآمریکایی افزایش داد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA عقب نشینی طلا از اوج قیمت روز جمعه را به افت چشمگیر قیمت پلاتین و پالادیم نسبت داد و اعلام کرد ناتوانی طلا برای افزایش قابل توجه از قیمت روز دوشنبه، عامل منفی برای حرکت قیمت طلا بود و احتمالا آن را پایین‌تر می‌برد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، پالادیم برای نخستین بار از اوت سال ۲۰۱۹ قیمتی پایین‌تر از قیمت طلا پیدا کرد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۲.۴ درصد افزایش، به ۱۷۹۰ دلار و ۳۷ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری یک درصد افزایش یافت و به ۲۳ دلار و ۳۷ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۶ درصد افزایش، ۹۶۸ دلار و ۸۳ سنت معامله شد.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز هشتم آذر تا ساعت ۱۹، به رقم ۲۷ هزار و ۵۵۳ تومان رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۲۶ هزار و ۶۱۴ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۶ هزار و ۸۷ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار آزاد امروز، به رقم ۳۱ هزار و ۷۰ تومان رسید.

همچنین، قیمت یورو در بانک مرکزی ۴۷۵۳ تومان تعیین شد.

بر همین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۳۰ هزار و ۸۰۴ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۳۰ هزار و ۱۹۴ تومان است.

طبق نرخ‌های اعلامی شبکه اطلاع رسانی طلا سکه و ارز تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان است.

در بازار طلای امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد.

نیم‌سکه، شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده