تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۳۸۹۱۶
سرویس خبر : انرژی

ورود بی، چون و چرای گیلان برای بهره‌برداری از نفت خزر

‌می‌متالز - اکتشافات و برخوداری از ذخایر نفتی و گازی دریای خزر در آب‌های گیلان یکی از منابع درآمدی کشور بود که طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف مسکوت ماند و اکنون استاندار گیلان در نشستی با مدیرعامل شرکت نفت خزر بر پیگیری فعال سازی و بهره‌برداری از منابع نفتی تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، دریای خزر از لحاظ توزیع میادین نفت و گاز بسیار غنی است و اگر تولید و استخراج این منابع در این منطقه شتاب گیرد، فرصت‌های شغلی جدیدی نیز ایجاد می‌شود و امکانات تولیدی گسترش می‌یابد که این امر باعث تحول، توسعه، پیشرفت منطقه و بارقه امید مردم گیلان خواهد شد.

با وجود کشف میدان نفتی در این منطقه در عمق حدود چهار هزار متری، قرار بود که حدود ۲۰ هزار بشکه نفت از این میدان استخراج شود و از سوی دیگر کلنگ آغاز ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی سردار جنگل رودسر در ۱۸۸ کیلومتری شرق رشت مرکز استان گیلان در دی ماه سال ۱۳۹۰ به زمین زده شد که طبق برآورد‌های اولیه، حجم گاز این حوزه ۵۰ میلیارد فوت مکعب است که با مصرف ۱۰ سال کشور برابری می‌کند.

نزدیکی به حوزه‌های نفتی، شبکه‌های انتقال نفت و تأسیسات زیربنایی، فاصله از گسل‌های اصلی زلزله خیز و نزدیکی به مناطق صنعتی از جمله دلایل انتخاب رودسر برای ساخت این سایت پشتیبانی عنوان شده بود.

فنآوری کشف میدان گازی و نفتی در آب‌های عمیق پیش از این، تنها در اختیار پنج کشور فرانسه، انگلیس، برزیل، روسیه و چین بود که برغم تحریم‌های دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه کشور، ایران اسلامی به همت و تلاش دانشمندان و مهندسان ایرانی، تنها کشور منطقه و عضو اوپک است که توانسته به فنآوری پیچیده و حساس اکتشاف نفت در آب‌های عمیق دست یابد.

در سال ۹۲ نیز مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر از به نفت رسیدن دومین چاه میدان سردار جنگل رودسر در عمق ۲ هزار و ۴۴۰ متری خبر داد. پیش از این نیز مسئولان شرکت نفت خزر در از کشف یک لایه نفتی با ظرفیت ۲ میلیارد بشکه نفت مرغوب بدون سولفید هیدروژن که یک گاز سمی است، در میدان گازی رودسر در شرق استان گیلان خبر داده بودند.

تاکید استاندار گیلان بر بهره برداری از نفت و گاز خزر

با توجه به این منابع عظیم نفتی در دریای خزر و در گیلان، هم اینک مسوولان ارشد گیلان برای فعال سازی میادین نفت و گاز در این استان، با جدیت ورود کرده و خواهان تلاش مستمر برای ادامه روند استخراج و تولید این منابع مهم هستند.

در همین راستا استاندار گیلان در دیدار با مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: با برقراری هماهنگی‌های بین دستگاهی در استان، فعال‌سازی میدان نفت و گاز گیلان را با جدیت دنبال می‌کنیم.

اسدالله عباسی، با اشاره به سابقه نزدیک به ۲ دهه‌ای از کشف میدان نفت و گاز در شرق استان، افزود: فعال شدن مخازن نفت و گاز شمال کشور و گیلان، از آرزو‌های ماست و در زمان رأی اعتماد دولت به اینجانب به عنوان استاندار، این موضوع را مطرح کردم.

وی ادامه داد: طی هشت سال گذشته مسوولان مربوطه هیچ اهتمام و اعتقادی به پیگیری فعال سازی مخازن نفت و گاز در این منطقه نداشته‌اند که تأسف انگیز است.

استاندار گیلان عزم و اراده دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهوری در توسعه کشور را یادآور شد و گفت: ما نیز در استان، از این امر استقبال کرده و برای برقراری هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها، پای کار ایستاده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در راستای فعال شدن میدان نفت و گاز استان، انگیزه و اراده کامل دارم چراکه به ثمر رسیدن آن، اهمیت زیادی دارد. وی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان را مکلف کرد که در جهت انجام هماهنگی‌های بین دستگاهی در استان، اقدامات لازم را صورت دهد.

استقبال وزیر نفت از فعال شدن ذخایر نفتی شمال

مدیرعامل شرکت نفت خزر نیز در این دیدار، با اشاره به گزارش‌های ارائه شده به وزیر نفت و استقبال مهندس اوجی از فعال شدن مخازن انرژی شمال کشور بیان داشت: در دولت سیزدهم، رویکرد استفاده از ظرفیت‌های داخلی با جدیت دنبال می‌شود.

مراد کمالی ادامه داد: در خصوص مخازن نفت و گاز شمال کشور، پژوهش‌هایی توسط مؤسسات داخلی و بین المللی، انجام شده و در حوزه مطالعاتی، اقدامات کافی صورت گرفته است.

وی با تصریح اینکه برای به ثمر نشستن مطالعات، برنامه‌های کوتاه و بلندمدت مدنظر داریم، گفت: به صورت جهادی، این ظرفیت را که موجب افتخار و اقتدار کشورمان و مردم شریف شمال ایران عزیز است، فعال می‌سازیم.

با توجه به رویکرد استاندار گیلان در حمایت از فعال سازی مخازن انرژی، مردم این استان امیدوارند که اقدامات موثری در استخراج منابع نفتی موجود در دریای خزر شتاب بیشتری گرفته تا مردم این خطه شاهد شکوفایی بیش از پیش استان گیلان باشند.

با تولید و استخراج نفت و گاز در گیلان، نه تنها صنعت این استان شکوفاتر خواهد شد، بلکه از میزان معظل بیکاری نیز کاسته می‌شود و به همین دلیل مردم منتظرند تا شاهد فوران نفت از استان سرسبز خود باشند که این امر به طور حتم در نهایت به سود کشور است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده