تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۳۹۱۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خبر داد:

افزایش ۳۹ درصدی صادرات خراسان شمالی در ۸ ماه امسال

‌می‌متالز - صادرات خراسان شمالی طی ۸ ماه امسال ۳۹ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت خراسان شمالی گفت: طی ۸ ماه امسال ۲۷۹.۶ هزار تن کالا به ارزش ۹۸.۴ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شد که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۳۹ درصد و از نظر ارزشی ۹۲ درصد افزایش یافت.

«امین قربانی» محصولات پتروشیمی اوره، ملامین، آمونیاک و ازت، محصولات فولادی، شمش آلومینیوم، سیمان، پریفورم، مواد غذایی، محصولات کشاورزی و. سایر کالا‌های صنعتی را از عمده کالا‌های صادراتی از خراسان شمالی ذکر کرد و افزود: این میزان کالا به کشور‌های افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، آلمان، چین، ترکیه، اوکراین، پاکستان، لهستان، سوریه، روسیه، قزاقستان، گرجستان، آذربایجان، نیوزلند، مالزی، بلژیک، کویت، اتریش، عمان، اندونزی و امارات متحده عربی صادر شده است.

وی سهم گمرک از صادرات استان را نیز در این مدت از نظر ارزشی ۳۲.۲ میلیون دلار و از نظر وزنی ۳۸.۸ هزار تن ذکر کرد و ادامه داد: این میزان صادرات نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۲.۷ درصد و از نظر وزنی ۶۳ درصد کاهش داشت.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت خراسان شمالیخاطرنشان کرد: طی مدت یاد شده در بخش صنعت ۸۳.۳ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیون دلار کالا صادر شده که ۱۶.۳ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به میزان صادرات محصولات فولادی، شمش آلومینیوم، سیمان و دیگر محصولات صنعتی گفت: صادرات پتروشیمی هم با ۹۵.۲ هزار تن کالا به ارزش ۸۱.۳ میلیون دلار ۸۲.۶ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۳۵ درصد و از نظر وزنی ۳۲ درصد افزایش داشته است.

«به گفته قربانی» طی ۸ ماه امسال ۲.۱ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱.۰۵ میلیون دلار صادر شده که یک درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۸۷ درصد و از نظر وزنی ۸۶ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین افزود: طی ۸ ماه امسال ۱۴.۴ هزار تن کالا به ارزش تقریبی ۲۷.۹ میلیون دلار از کشور‌های چین، روسیه، سودان، پاکستان، امارت متحده عربی، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، هندوستان، هلند، اتیوپی، دانمارک، اتریش و عمان، انگلستان، تایوان، ایتالیا و ترکمنستان وارد شده که از نظر ارزشی ۱.۸ درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت خراسان شمالیخط تولید لوله فلنج، نیکل، پودر آلومینا، پودرآهن، فیلتر المنت، محفظه پلاستیکی شمارشگر کنتور آب، شیر تقلیل فشار، پودر چداش، شیرهیدرولیکی و شکر خام، برنج نیمه سفید خام فراوری نشده، روغن هیدرولیک ضد اتش، دانه خام قهوه و... را نیز از جمله کالا‌های وارداتی به استان ذکر کرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده