تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۶
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۳۸۷۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس صادراتی تاکید کرد:

استفاده از تجارب کشور‌های موفق برای صادرات

‌می‌متالز - کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سهم صادرات در رشد اقتصادی کشور، گفت: با بهره گیری از تجارب کشور‌های موفق در زمینه صادرات و بررسی خدمات صادراتی ارایه شده از سوی آن‌ها می‌توان ضمن شناسایی امکانات مورد نیاز صادرکنندگان و ارایه بهتر آن به این حوزه، کمک و بستر افزایش صادرات را فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، اسدالله نیک‌سیرت روز دوشنبه با بیان اینکه گسترش صادرات به رونق اقتصادی، اشتغال زایی، سرمایه گذاری و به طور کلی توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند، افزود: با نگاهی به چند کشور موفق جهان از جمله چین در امر صادرات در می‌یابیم که حمایت از صادرکنندگان یکی از مهمترین وظایف دولت‌هاست و دولت باید خود را موظف به ارائه خدمات مادی و معنوی به این قشر از جامعه کند.

وی افزود: با توجه به تلاش‌های روز افزون کشور‌های منطقه و جهان برای افزایش صادرات، به نظر می‌رسد کوچکترین کوتاهی در این زمینه می‌تواند به اقتصاد کشور ضرر‌های غیرقابل جبرانی را تحمیل کند، براین اساس اجرای سیاست‌های خرد و کلان و برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه دولت برای توسعه صادرات کشور امری ضروری است.

نیک سیرت با اشاره به لزوم بهره‌گیری و الگوگیری از کشور‌های موفق در تجارت و صادرات، چین را یکی از بهترین نمونه‌ها در این حوزه دانست و بیان کرد: این کشور توانست با رویکرد منطقی به اقتصاد و دید باز نسبت به صادرات، خیلی زود خود را در زمرۀ موفق‌ترین اقتصاد‌های جهان قرار دهد.

وی تصریح کرد: چین به دلیل جمعیت بالا و ارزان بودن هزینه‌های نیروی انسانی، کشوری مستعد در تولید محصولات با کمترین قیمت تمام‌شده است. مسئولان این کشور با تکیه بر همین مزیت، خیلی زود توانستند شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ جهان را برای تولید محصولاتشان در چین ترغیب و راضی کنند و این بود که خیلی زود چین به یک تولیدکننده بزرگ و ارزان برای برند‌های مطرح جهانی تبدیل شد.

نیک سیرت ادامه داد: چین با این اقدام خود را به عنوان شریکی قابل اعتماد و سودآور برای تولیدکنندگان مطرح جهان معرفی کرد و با این اقدام رفته‌رفته لیبل خود را به جهانیان معرفی کرد.

این کارشناس بیان کرد: در یک بازۀ زمانی کوتاه‌مدت، شرکت‌های بزرگ کشور‌های توسعه‌یافته برای تولید ارزان قیمت در چین به صف شرکای چینی پیوستند و توانستند از این راه به سودی چشمگیر برسند. در این میان چین نیز توانست خود را در ردیف تولیدکنندگان بزرگ قرار دهد.

وی اعلام کرد: کمی بعد چین در کنار محصولات برند‌های بزرگ دنیا، تولیدات خود را نیز به بازار جهانی عرضه کرد و برای این اقدام محصولات را با کیفیت‌های مختلف، برای بازار‌های متنوع تولید و عرضه کرد و جایگاه و سهم خود را در اقتصاد و بازار جهانی به طرز شگفت‌آوری افزایش داد.

نیک سیرت در انتها تاکید کرد: سازمان‌های مرتبط با مقوله صادرات که در راس آن‌ها سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات قرار دارند باید با الگوبرداری مناسب از تجارب کشور‌های موفق در زمینه صادرات، خدمات موثرتری را برای صادرات کشور ارائه کنند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده