تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۲
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۳۸۹۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی تهران:

تسهیل روند صادرات کشور اعتماد بازار جهانی را جلب می‌کند

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی تهران با بیان آنکه دولت سیزدهم با تسهیل روند صادرات می‌تواند اعتماد بازار‌های جهانی را جلب کند، گفت: از آنجا که صادرات یک مقوله فرآیندی، زمان‌بر و طولانی است که عوامل متعددی در آن نقش دارند، باید با نگاه و رویکرد فرآیندی، به این حوزه نگاه و زیرساخت‌های لازم را برای جلب اعتماد خریداران خارجی فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، عباس آرگون روز سه شنبه با اشاره به لزوم یکپارچه‌سازی نهاد‌های مرتبط و ذی‌نفوذ در بخش صادرات، این امر را لازمه ساماندهی مقررات و آیین‌نامه‌ها دانست و افزود: در بخش صادرات، نهاد‌های متعددی صاحب نفوذ هستند که هر کدام بخشنامه‌ها و مقررات خاص خود را دارند که این مقررات بعضا با یکدیگر در تضاد می‌باشند و همین امر سبب سردرگمی و حیرانی تاجر می‌شود.

وی اظهار داشت: عدم‌هماهنگی موجود بزرگترین آسیب را به صادرکننده وارد می‌کند و مشکلات ناشی از آن، موانع تحریم خارجی را نیز بزرگتر و عبور از آن‌ها را سخت‌تر کرده است.

آرگون با اشاره به ضرورت توان و تخصص یک صادرکننده، ادامه داد: در واقع یک تاجر برای موفقیت در بازار صادراتی باید فرآیندی از بازارسازی، بازاریابی، تأمین محصول باکیفیت، تعیین مناسب قیمت، قرارداد و صدور پیش‌فاکتور و در نهایت صادرات کالای مدنظر و دریافت ارز را طی کند؛ بنابر این فرآیند باید به صورت کلی هموار شود تا صادرات به توسعه یافتگی برسد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: وجود هرگونه مانع در این فرآیند سبب ایجاد خلل در صادرات و در نهایت لطمه زدن به اعتبار تاجر و بازرگان ایرانی در بازار‌های جهانی و بین‌المللی می‌شود آن هم در شرایطی که به دلیل رقابت تنگاتنگ و صدالبته وجود تحریم‌ها، حفظ بازار‌های موجود عملا کاری دشوار و پیچیده است.

آرگون گفت: باید فعالیت‌های اقتصادی برای کسانی که وارد عرصه فعالیت اقتصادی می‌شود با کمترین هزینه زمانی و صرف وقت رقم بخورد، همچنین دولت باید به این نتیجه برسد که با توجه به پیامد‌های منفی در بخش تولید به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند.

وی افزود: باید مشکلات سرمایه گذاری داخلی و خارجی با برنامه‌های منسجم و تسهیل کننده را حل کنیم، چرا که وقتی چالش‌های این افراد نادیده گرفته شود، چرخ اقتصاد سخت می‌گردد.

آرگون در پایان خاطرنشان کرد: پرهیز از خودتحریمی و یکپارچه‌سازی مقررات و البته ثبات آنها، اعتمادسازی بالایی در بازار‌های کشور‌های دیگر خواهد داشت که این امر قطعاً علاوه بر حفظ بازار‌های موجود، کمک بزرگی به ایجاد بازار‌های جدید و متنوع می‌کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده