تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۳۶۷۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی ارومیه:

محدودیت در بازاریابی، نوعی خودتحریمی اقتصادی است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه بخش‌های تجارت و اقتصاد مقررات و اقتضائات خاص خود را دارند، گفت: تفکیک و محدودیت قائل شدن بین بازار‌ها بخصوص در کشور‌های همسایه، نوعی خودتحریمی است پس برای تقویت حضور در بازار این کشور‌ها باید تمام موانع موجود داخلی که عامل تشدید این وضعیت هستند، برطرف شوند.

به گزارش می‌متالز، امیر مسعود فاتحی روز یکشنبه با اشاره به ظرفیت بالای کشور در مبادلات تجاری با همسایگان، افزود: بازار بزرگی در اطراف ایران وجود دارد که می‌توان نیاز‌های آن‌ها را به بهترین شکل و با کیفیت برتر و قیمت مناسب تامین و از این طریق بالاترین میزان ارز را جمع آوری کرد، ولی متاسفانه به دلیل وجود مشکلات متعدد در روند صادرات تاکنون نتوانسته ایم از این پتانسیل به نحو مطلوب بهره گیری کنیم.

وی اظهار داشت: در شرایطی که به دلیل تحریم و محدودیت‌های بانکی، امکان تجارت با بسیاری از بازار‌های بین‌المللی محدود شده؛ باید تمرکز بیشتری روی بازار کشور‌های همسایه بخصوص عراق و افغانستان داشت.

فاتحی با بیان اینکه شرایط کنونی طوری است که تمرکز بر صادرات نفتی نمی‌تواند تحول چشمگیری در فضای تجاری ما ایجاد کند، بیان کرد: نیازمند اتخاذ سیاست‌هایی برای تسهیل صادرات تولیدات صنعتی و دانش‌بنیان‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: تولید مایحتاج صنعتی کشوری مانند روسیه برپایه توانمندی‌های داخلی و براساس استاندارد‌ها و سلایق حاکم بر بازار این کشور و بهره مندی از پتانسیل مناطق آزاد تجاری برای سرمایه گذاری مشترک، راهکاری است که می‌تواند در راستای توسعه صادرات غیرنفتی موثر واقع شود.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه با ذکر برخی از قواعد مرسوم در تجارت بین الملل، افزود: تجارت بین‌المللی در همۀ جهان مقررات پذیرفته‌شده‌ای دارد که همه تولیدکنندگان و تجار از آن پیروی می‌کنند و تمام فعالیت‌های خود را براساس آن تنظیم می‌کنند؛ در چنین شرایطی ما نیز برای توسعۀ صادرات خود و تثبیت حضور در بازار‌های کشور‌های دیگر، باید به این مقررات پایبند باشیم.

فاتحی در پایان با اشاره به لزوم تغییر جهت مسوولان در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، تصریح کرد: در چنین شیوه و روندی، رسیدن به پایین‌ترین نرخ صادرات و وضعیت بحرانی کنونی، امری اجتناب ناپذیر و کاملاً قابل پیش‌بینی بود و تا زمانی که این روند وجود داشته باشد، هیچ دستاورد پایداری در حوزه صادرات حاصل نخواهد شد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده