تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۳۰۰۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:

تبعات نامطلوب محدودیت‌های داخلی در بخش اقتصاد از خود تحریمی‌ها بیشتر است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تبعات نامطلوب محدودیت‌های داخلی موجود در مسیر تولید و صادرات را یادآور شد و گفت: به طور قطع نارسایی‌های ناشی از محدودیت‌های تجاری که از طریق خود تحریمی و از دست دادن بازار‌های مرزی برای بخش صادرات کشور ایجاد شده، بیش از تحریم‌های خارجی است.

به گزارش می‌متالز، فداحسین مالکی روز شنبه گفت: تعامل سازنده با همسایگان و گسترش توافق‌های دو جانبه اقتصادی با دیگر کشور‌های دنیا را ضروری دانست و اظهار داشت: با تسهیل قوانین و مقررات و اصلاح و بازنگری در بخشنامه‌های صادراتی می‌توان معضلات ناشی از خودتحریمی که بیشتر از تحریم‌های آمریکا به اقتصاد کشور ضربه زده را از بین برد.

وی با بیان آنکه مجلس بدنبال رفع خود تحریمی‌های خودساخته داخلی است؛ گفت: در حال حاضر ما دو نوع تحریم داریم. نخست تحریم‌های آمریکاست و تحریم دوم، خودتحریمی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه است که دولت سیزدهم باید با بهره گیری از توان مجلس شورای اسلامی بعنوان قوه قانون گذار برای رفع این موانع تلاش کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: اکنون شاهد هستیم که قیمت بسیاری از کالا‌ها تا چندین برابر افزایش یافته که این امر به تحریم آمریکا ربطی ندارد بلکه علت اصلی آن قفل بودن بیشتر گلوگاه‌های تجاری کشور است که تناقضات موجود در مصوبات و بخشنامه‌های صادره که بخش عمده آن‌ها هم سلیقه‌ای است، باید مورد بازنگری قرار گیرد تا تولید و در نتیجه صادرات کشور رونق بگیرد.

وی با انتقاد از کم توجهی مسوولان در تدوین قوانین و مقررات مربوط به بخش تولید و صادرات، گفت: بار‌ها دیده شده که دستگاه‌های اجرایی مربوطه در تصمیم گیری‌های خود کمتر از نظرات متخصصان و کارشناسان بخش مربوطه بهره گیری کرده اند و این روند تا حدی است که سبب شده صادرکنندگان بخش عمده‌ای از بازار خود را که با زحمت فراوان در کشور‌های همسایه بدست آورده اند، از دست بدهند.

مالکی بر ضرورت بهره گیری از نظرات کارشناسان بخش خصوصی فعال در حوزه تولید و تجارت با هدف به روزسازی قوانین و مقررات که عمدتا هم سلیقه‌ای هستند، تاکید کرد و خواستار اصلاح و بازنگری در قوانین مزاحم و دست و پاگیر اداری که در حال حاضر به بزرگ‌ترین مانع فعالیت تجار و ناتوانی آن‌ها در بهره گیری از ظرفیت‌های موجود کشور شده، گردید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با ذکر بخشی از توانمندی‌های اقتصادی برخی از کشور‌های همسایه، در همین ارتباط اظهار داشت: امارات متحده عربی امروز جزو کشور‌های مطرح اقتصادی جهان است به طوری که برخی از شرکت‌های آن حرف زیادی برای گفتن دارند و این در حالی است که این دستاورد‌ها در مدت زمان کوتاهی برای این کشور به دست آمده است.

مالکی ادامه داد: در نشست‌هایی که با تجار امارات برگزار می‌شود، متوجه شدیم که رغبت زیادی با انجام فعالیت‌های تجاری با ایران دارند در حالی که وضعیت تجارت فعلی بسیار کمتر از ظرفیت‌های دو کشور است.

وی در پایان تصریح کرد: ایران پس از روسیه و چین بیشترین تعداد همسایه‌های مرزی را دارد، اما متاسفانه کمترین استفاده را از این همسایه‌ها برده در حالی که کشور‌های توسعه یافته یا در حال توسعه بیشترین استفاده‌های تجاری را از یکدیگر می‌برند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده