تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۲۶۹۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی ایلام؛

برای حفظ بازار‌های تجاری منطقه باید بیشتر تلاش شود

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: تنها راه حفظ بازار‌های منطقه، بررسی دقیق نارسایی‌ها و معضلات موجود در روند صادرات، احصاء مشکلات زیرساختی و اصلاح قوانین و مقررات مربوطه و صد البته حمایت از صادرکننده است.

به گزارش می‌متالز، تلاش برای حفظ بازار‌های صادراتی کشور در منطقه را ضروری دانست و افزود: نباید به بهانه حضور در عرصه‌های بین‌المللی و تجارت با کشور‌های توسعه‌یافته حجم مبادلات با کشور‌های همسایه را کاهش داد بلکه نیاز به تقویت زیرساخت‌ها با هدف افزایش صادرات در بازار‌های جهان است.

وی اظهار داشت: با تمام مزیت‌هایی مانند قرابت فرهنگی و مذهبی و هزینه به نسبت کم حمل‌ونقل محصولات، اگر امروز توان نگهداشت بازار منطقه را نداشته باشیم، بی‌شک در بازار جهانی و بین‌المللی هم نمی‌توانیم رقابت کنیم.

امیدی ثبات هزینه‌های تمام‌شده را یکی از ملزومات قدرت‌نمایی در بازار منطقه دانست و ادامه داد: متأسفانه کالای ایرانی به طور مستمر با نوسان قیمت مواجه است و همین امر سبب کاهش اعتماد طرف خارجی و عدم تمایل او به تجارت با همتای ایرانی می‌شود، آن هم در شرایطی که قیمت محصولات در کشور‌های رقیب مانند ترکیه غالباً ثابت است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: این نوسان قیمتی به طور قطع بازار‌های بزرگی مانند عراق را که همواره حتی به طور سنتی به آن‌ها صادرات داشته‌ایم، از دست ما خارج خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات ایجاد شده در صادرات به دلیل اعمال تحریم، خودتحریمی را بزرگترین عامل کاهش صادرات دانست و گفت: با وجودی که تحریم مشکلات متعددی را در مسیر صادرات ایجاد کرده، اما می‌توان ادعا کرد مشکلات آن بیشتر از بخشنامه‌ها و مقررات داخلی نیست. امروزه صادرکننده علاوه بر تحریم، با مسائل و مشکلات متنوع دیگری نیز مواجه است که عمدتاً به دلیل عدم‌ثبات قیمت ارز، عدم‌تثبیت هزینه‌های حمل‌ونقل و در نتیجه قیمت تمام‌شدۀ محصولات ایجاد شده‌اند.

امیدی خاطرنشان کرد: کاهش حجم صادرات، بیش از اینکه مربوط به شیوع ویروس کرونا باشد، ناشی از خودتحریمی‌ها و ایجاد موانع خودساخته است. اگر بخشنامه‌ها و قوانین دست و پاگیری که در سال ۹۹ صادر شد و صادرکنندگان کشور را دچار سردرگمی و گرفتاری‌های متعدد کرد و اثرات آن، کماکان هم ادامه دارد، نبودند، حجم صادرات ایران به‌رغم همه مشکلات، بیشتر از مقدار فعلی می‌بود.

وی در انتها تاکید کرد: با توجه به رقابتی شدن فضا، حفظ بازار‌های هدف و بازارسازی جدید، مستلزم تغییر نگرش و رویکرد در مقوله صادرات و حرکت مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده