تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۴۱۳۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی تبریز:

فقدان برنامه مشخص و مدون بزرگترین ضعف کشور در صادرات است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز فقدان یک برنامه مشخص و مدون در بخش صادرات را مهمترین عامل نابسامانی‌های موجود دانست و گفت: تنها با یک برنامۀ مشخص و هدفمند و صد البته عملیاتی می‌توان آشفتگی موجود در بخش صادرات را سامان داد و کشور را از وضعیت کنونی خارج کرد.

به گزارش می‌متالز، قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز شنبه با اشاره به نقش زیاد تحریم‌ها در کاهش سهم محصولات ایران در بازار‌های جهانی، خودتحریمی را بزرگترین مانع رونق صادرات کشور دانست و افزود: بسیاری از چالش‌های امروز این بخش که گریبان تجار ایرانی را گرفته، ناشی از تدوین و صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های غیرکارشناسانه و غیرمسوولانه است.

وی اظهار داشت: در شرایطی که تاجر ایرانی به سختی و با مشقت فراوان ناشی از تحریم‌ها، بازاری را در کشور‌های همسایه و حتی غیرهمسایه ایجاد و یا پیدا می‌کند و می‌تواند با کیفیت برتر و قیمت مناسب، طرف خارجی را ترغیب به انعقاد قرارداد کند، صدور یک آیین‌نامه و یا بخشنامۀ خلق‌الساعه تمام تلاش‌های او را از بین می‌برد.

خلیل‌نژاد قویدل ادامه داد: این اقدام هم بازار خارجی را از تاجر می‌گیرد و هم سبب سلب اعتماد طرف خارجی به تاجر ایرانی و مانع انعقاد قرارداد‌های آتی با طرف‌های خارجی می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد مشکلات امر صادرات مربوط به خودتحریمی‌های داخلی است، زیرا متاسفانه هر روز و هر ساعت شاهد صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسی در حوزه تولید و صادرات هستیم که این مساله موجب اختلاف بین سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی کشور می‌شود.

وی گفت: در شرایط تحریم که ارزش پول ملی با شیب تندی کاهش پیدا می‌کند، مسوولان باید با حمایت از صادرکننده شرایط را برای ارزآوری فراهم کنند نه آنکه با تدوین بخشنامه‌های متعدد، قوانین دست و پاگیر اداری و پیچیده و موازی‌کاری‌های پی‌درپی، عرصه را بر تاجر تنگ کنند.

عضو اتاق بازرگانی تبریز در پایان خاطرنشان کرد: این برنامه باید شامل نیاز‌های بازار داخلی، ظرفیت‌های تولیدی، قابلیت‌های صادراتی، منابع موجود و داشته‌ها و اندوخته‌های کشور با نگاهی واقعی در همۀ بخش‌ها باشد تا براساس آن اهداف تولیدی، صادراتی و حتی وارداتی کشور را بتوان تعیین و مسیر را برای تحقق ترسیم قوانین و مقررات لازم طراحی و اجرا کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده