به گزارش میمتالز، عباس آرگون روز شنبه با اشاره به لزوم شناخت دقیق منابع و مزیتهای بومی و نیاز بازارهای داخلی و خارجی، این امر را لازمۀ طراحی و تدوین یک برنامۀ جامع صادراتی برای کشور دانست و افزود: کشوری قادر خواهد بود در بازارهای جهانی حضور مستمر پیدا کند که هم بتواند در پتانسیلها و منابع موجود در کشور خود ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند و هم در خصوص بازارهای جدید، بازاریابی و بازارسازی مناسب انجام دهد.
وی اظهار داشت: شناخت ذائقه بازار کشورهای دیگر و سنجش و ارزیابی آن و سپس بازارسازی، بازاریابی و تولید محصولات با کیفیت برتر و قیمت مناسب و بعد عرضه مستقیم، سریع و تزریق آن به بازارهای هدف، از جمله مواردی است که در همه کشورهای پیشرفته دنیا و در اقتصادهای پیشران رعایت میشود.
آرگون با اشاره به نقش مهم رایزنهای اقتصادی در توسعه صادرات کشور، گفت: در دنیای امروز، سفیران و رایزنهای اقتصادی، نقش تعیینکنندهای در بالندگی و شکوفایی اقتصاد کشورها دارند، اما متاسفانه سفارتخانههای ایران در دیگر کشورها اکثراً بر موضوعات سیاسی و امنیتی تمرکز دارند و این در حالی است که ایجاد منافع مشترک اقتصادی با دیگر کشورها، اهمیت و نقش بسزایی حتی در ایجاد امنیت و ارتقاء قدرت امنیتی کشور دارد.
وی معتقد است: حضور رایزنان باتجربه در امور اقتصادی و تجاری در دیگر کشورها بسیار حائز اهمیت است، زیرا این افراد خبره و باتجربه میتوانند به شناسایی بازارهای هدف، بهبود روند صادرات و کسب درآمد ارزی کشور کمک زیادی کنند.
آرگون بیان کرد: همانگونه که ما سفیران و رایزنانی را در حوزههای سیاست بین الملل و امنیت به کشورهای مختلف میفرستیم، نیاز است که در کنار آن، رایزنان اقتصادی هم برای دستیابی به بازارهای صادراتی جدید اعزام کنیم.
این فعال اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: رایزنهای اقتصادی میتوانند ضمن ایجاد زمینه برای توسعۀ صادرات، مسیر واردات فناوری به روز به کشور را نیز تسهیل کنند تا محصولات صادراتی، با کیفیت بهتر و قیمت تمامشدۀ پایینتر روانه بازارهای بینالمللی شوند.