تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۴۰۴۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی زنجان:

استفاده از فناوری‌های روز ضامن تثبیت جایگاه در بازار‌های بین‌المللی است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان با اشاره به فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و نقش آن در افزایش قیمت تمام شده محصولات، گفت: با بهره گیری از فناوری‌های نوین و تجهیز واحد‌های صنعتی به تکنولوژی‌های روز علاوه بر تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب، می‌توان جایگاه ایران در بازار‌های بین المللی را تضمین کرد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین جمیلی روز شنبه با بیان آنکه بازار رقابت اقتضائات و مقررات خاص خود را دارد، بر لزوم افزایش توان رقابت‌پذیری محصولات ایران در بازار‌های جهانی تأکید کرد.

وی اظهار داشت: حضور پیوسته و پایدار در بازار جهانی مستلزم رعایت قوانین بازار است، در واقع یک محصول باید با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت به بازار عرضه شود تا بتواند به جایگاه واقعی خود در دیگر بازار‌ها دست یابد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات کشور در حوزه صادرات، بالا بودن هزینه‌های تمام شده محصولات است، افزود: گرچه در ایران قیمت انرژی نسبتاً ارزان و حقوق و مزایای کارگر پایین است، اما کماکان می‌توان گفت به دلایل مختلف، قیمت تمام شده محصولات ایرانی بالاست که باید با اصلاح روش‌های تولید و بهره گیری از فناوری‌های روز هزینه تولید را پایین آورد.

جمیلی فرسوده بودن ماشین الات صنعتی را یکی از مهمترین دلایل بالا بودن هزینه‌های تولید دانست و ادامه داد: امروزه بسیاری از کشور‌های صاحب صنعت که در حوزه صادرات نیز موفق هستند، با استفاده از فناوری روز، پیشرفته‌ترین تجهیزات را برای تولید بکار می‌گیرند که با این اقدام در مصرف انرژی و هزینه‌های جانبی صرفه‌جویی و از این طریق ضمن بهبود کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، بستر تثبیت بازار خود در دنیا و رونق چرخه اقتصادی کشورشان را فراهم می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به نقش تحریم‌ها در ممانعت از ورود فناوری روز به صنعت کشور، تأکید کرد: با تمام این تفاسیر و علی‌رغم اهمیت استفاده از فناوری روز، در ایران کماکان ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی فرسوده با فناوری قدیمی مشغول فعالیت هستند که محصولات تولیدی این چرخه قطعا هیچ شانسی در رقابت با برند‌های خارجی ندارد.

جمیلی گفت: بهره گیری از فناوری‌های روز و مبادله اطلاعات موجود در کشور‌های درحال توسعه و پیشرفته، سبب دسترسی سریعتر این کشور‌ها به روش‌ها و شیوه‌های برتر تولید صنعتی در دنیا شده به طوری که آنها ضمن تثبیت جایگاه خود در بازار‌های هدف، امکان رشد اقتصادی خود را نیز مهیا کرده اند.

وی افزود: امروزه تاثیر بهره گیری کشور‌های پیشرفته از جمله (کره جنوبی و سنگاپور) از فناوری‌ها و اطلاعات به روز صنعتی را کاملاً ملاحظه می‌کنیم و در مقابل شاهد هستیم کشور‌های درحال توسعه که سرمایه گذاری قابل توجهی روی این فناوری انجام نداده‌اند و از فوائد آن بی بهره مانده اند، نه تنها در توسعه صنایع خود نسبت به دیگر کشور‌های دنیا عقب هستند بلکه هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به جایگاه مناسب در بازار‌های جهان دارند.

جمیلی در پایان بیان کرد: برخی از اقتصاد‌های در حال توسعه در شرایطی کارا و بهینه عمل نمی‌کنند، لذا معرفی فناوری‌های نوین و روز به چنین اقتصاد‌هایی باعث می‌شود، پتانسیل‌های موجود در این کشور‌ها امکان تحقق توسعه اقتصادی آن‌ها را با سرعت بیشتری مهیا کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده