تاریخ: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۱۸
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۳۹۱۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در هجدهمین نمایشگاه ایران‌متافو مطرح کرد؛

رشد سریع تولید فولاد در کشور/ تأمین سنگ آهن از معادن متحمل هزینه‌های حمل و نقل است

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران‌متافو) گفت: علی‌رغم این که به دلایل مختلف توان تولید ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن در کشور وجود ندارد، اما تولید فولاد با سرعت بالایی در حال رشد است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران امروز (۱۶ آذرماه) در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران‌متافو) اظهار کرد: کشور ما به لحاظ معدنی بضاعت مشخصی دارد که به طور کامل از آن استفاده نشده است.

وی با بیان این که در راستای استفاده حداکثری از معادن سنگ آهن کشور به همراهی دولت نیاز است تا بتوان میزان تولید و ذخیره سنگ آهن را افزایش داد، افزود: دولت می‌تواند با تسهیل امور، زمینه را برای فعالیت شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی فراهم کند که از جمله این بستر‌ها می‌توان به اعطای مجوز یا به رسمیت شناختن کنسرسیوم‌ها اشاره کرد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان این که جای خالی شرکت‌های بزرگ معدنی در کشور احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد چنین شرکت‌هایی در حوزه معدن در قالب کنسرسیوم امکان‌پذیر است؛ برای مثال می‌توان جهت تأمین ماشین‌آلات، استخراج و اکتشاف در کشور، چند کنسرسیوم بزرگ داشته باشیم و دولت به آن‌ها مسئولیت واگذار کند.

وی با بیان این که علی‌رغم این که به دلایل مختلف توان تولید ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن در کشور وجود ندارد، اما تولید فولاد با سرعت بالایی در حال رشد است، اذعان داشت: طرح جامع فولاد برای افق ۱۴۰۴ به میزان ۵۵ میلیون تن پیش‌بینی شده و حتی اعداد بالاتر از ۶۰ میلیون تن نیز شنیده می‌شود، در نتیجه با افزایش ظرفیت در مدت زمان‌کوتاه، ارتباط مناسبی میان تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان مواد اولیه به وجود آمده است و این درحالی است که تمام واحد‌ها به گونه‌ای جانمایی شده‌اند که تأمین سنگ آهن از معادن کشور متحمل هزینه‌های حمل و نقل و ... خواهد بود.

اکبریان تصریح کرد: اگر بخش عمده‌ای از فولاد تولیدشده کشور صادر شود، بهتر است طرح‌های توسعه‌ای در کنار منابع آبی احداث و اجرایی شوند؛ اکنون نیز نیمی از تولید فولاد کشور صادر می‌شود که اگر میزان تولید فولاد افزایش یابد، میزان صادرات آن به بیش از ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان این که برای تولید نباید به استفاده از مواد اولیه موجود در کشور اکتفا کرد، عنوان داشت: برای مثال می‌توان واحد‌های تولیدی را در کنار خلیج فارس و دریای عمان احداث و مواد اولیه مورد نیاز را وارد کشور کرد تا محصول نهایی تولید و بتوان آن را صادر کرد تا به معادن فشار وارد نشود چراکه در این صورت میان واحد‌های معدنی و فولادی کشور اختلاف ایجاد خواهد شد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که سرمایه‌گذاری برای تولید فولاد آلیاژی گزینه بهتری نسبت به تولید ۶۰ تا ۷۰ میلیون تن فولاد در کشور است، اضافه کرد: نباید برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تعجیل کرد چراکه توسعه فولاد نیازمند بازه زمانی بلندمدت است.

وی در پایان ابراز داشت: ظرفیت تولید سنگ آهن در کشور هم‌اکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن است که می‌توان در کوتاه‌مدت با بهینه‌سازی ماشین‌آلات، ترانسفر داخلی برای معادن و حمل و نقل جاده‌ای و توسعه حمل و نقل ریلی این میزان را به ۴۰ درصد افزایش داد، اما افزایش ۱۰۰ درصدی تولید ۱۰۰ میلیون تن سنگ آهن امکان‌پذیر نیست چراکه در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری انجام نشده و امید داریم که صنایع فولادی بازه زمانی برای تولید فولاد را افزایش دهند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده