تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۹۳۲
کد خبر: ۲۳۹۱۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین مرکز قیمت‌گذاری سنگ‌ آهن راه‌اندازی می‌کند

‌می‌متالز - چین در حال بررسی ایجاد یک مرکز قیمت‌گذاری سنگ‌ آهن برای تقویت تسلط این کشور در بازار است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، این اقدام، به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده چین برای تضمین عرضه و قیمت‌های پایدار در پی افزایش قیمت‌های اخیر است که تأثیر قابل توجهی بر صنایع چین داشته است. کارشناسان گفتند که ایجاد یک سیستم مالی مرتبط برای فعال کردن تراکنش‌های آنلاین، به قدرت قیمت‌گذاری چین در بازار سنگ‌آهن کمک می‌کند.

شی ژیونگ، مدیرکل بورس کالای دالیان، در هفدهمین کنفرانس آینده بین‌المللی چین (شنژن) گفت که این بورس تأثیر خود را بر قیمت کالا‌های مهم افزایش می‌دهد و به ایجاد مراکز قیمت‌گذاری سویا و سنگ‌آهن برای خدمت به شرکت‌ها در کشاورزی، فولاد و سایر صنایع مرتبط و تضمین امنیت زنجیره تأمین سرعت می‌بخشد.

وانگ گوکینگ، مدیر تحقیقات مرکز تحقیقات اطلاعات فولاد Lange پکن، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت که از طریق ایجاد یک سیستم مالی مرتبط، تجارت آنلاین سنگ‌آهن فعال‌تر خواهد شد که بر قیمت‌گذاری تأثیر خواهد گذاشت.

وانگ گفت: چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن و خریدار عمده جهان، شاهد قرارداد‌های بیشتری خواهد بود و درنتیجه قدرت قیمت‌گذاری آن افزایش خواهد یافت. او افزود: افزایش قدرت قیمت‌گذاری همچنین به جلوگیری از تسلط تولیدکنندگان سنگ‌آهن بر قیمت‌های بازار کمک می‌کند. برای صنعت فولاد چین، قدرت قیمت‌گذاری بهتر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و سود را افزایش دهد.

چین تلاش‌هایی را برای تنوع بخشیدن به منابع وارداتی خود برای سنگ‌آهن انجام داده است. حداقل ۶۰ درصد از واردات سنگ‌آهن چین از استرالیا انجام می‌شود، اما اعتقاد بر این است که تأمین‌کنندگان دیگر مانند برزیل و آفریقای جنوبی از پتانسیل بالایی برای افزایش عرضه برای چین برخوردار هستند.

قیمت سنگ‌آهن در ماه نوامبر به دلیل تقاضای ضعیف کاهش یافت. با کاهش تقاضای چین برای فولاد و افزایش تولید بازیگران جهانی، تحلیلگران صنعت گفتند که قیمت سنگ‌آهن بیشتر کاهش خواهد یافت.

در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۱، تولید فولاد خام چین ۸۷۷ میلیون تن بود که ۰٫۷ درصد کاهش سالانه داشت.

وانگ گفت: «مرکز قیمت‌گذاری سنگ‌آهن احتمالاً با هیچ چالشی از نظر اجرا مواجه نیست، اما ممکن است واکنش‌هایی را از سوی بازار‌های بین‌المللی تجارت کالا‌های فله ایجاد کند».

وی در مورد اینکه چه زمانی می‌توان چنین مرکزی را ایجاد کرد، گفت: باید با سیاست ملی مطابقت داشته باشد، زیرا کسب قدرت قیمت‌گذاری یک فرآیند بلندمدت است و صنعت فولاد نیز ارتباط تنگاتنگی با اهداف کربن کشور دارد.

چین نرخ استفاده از ضایعات فولاد را بهبود بخشیده است که یک اقدام ضروری برای کمک به کاهش وابستگی به واردات سنگ‌آهن تلقی می‌شود. طبق گزارش رسانه‌ها، در سال ۲۰۲۰، استفاده از قراضه چین به ۲۶۰ میلیون تن رسید و تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به ۳۲۰ میلیون تن برسد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده