تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۳
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۳۹۳۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بزرگ‌ترین اپراتور بندری هند ممنوعیت صادرات و واردات از ایران را لغو کرد

‌می‌متالز - شرکت بنادر و منطقه ویژه اقتصادی آدانی، بزرگ‌ترین اپراتور بندری در هند، اعلام کرد که ممنوعیت صادرات و واردات از ایران، افغانستان، و پاکستان را به بندر موندرا که در ماه اکتبر وضع شد، لغو کرده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت بنادر و منطقه ویژه اقتصادی آدانی، بزرگترین اپراتور بندری در هند، اعلام کرد که ممنوعیت صادرات و واردات از ایران، افغانستان، و پاکستان را به بندر موندرا که در ماه اکتبر وضع شد، لغو کرده است.

یکی از مشاورین این شرکت اعلام کرد که پس از مشورت با اپراتور‌های پایانه‌ای و کشتی ها، انجمن‌های کارگزاری گمرک و واردکنندگانی که پایبند به رعایت مقررات امنیتی بودند، این ممنوعیت برداشته شد.

گروه آدانی در تاریخ ۱۱ اکتبر واردات و صادرات محموله‌های کانتینری از ایران، افغانستان و پاکستان را در بندر موندرا ممنوع کرده بود.

این شرکت دلیلی برای این اقدام خود ارائه نکرده بود. سخنگوی گروه آدانی بدون ارائه جزئیات گفته بود: بندر آدانی این بیانیه را برای ذینفعان مربوطه صادر کرده است.

این اقدام کمتر از یک ماه پس از آن صورت گرفت که تقریباً ۳۰۰۰ کیلوگرم هروئین از دو کانتینر در بندر موندرا در غرب گجرات، کشف و ضبط شد.

طبق آخرین گزارش سالانه این شرکت هندی، موندرا، بزرگترین بندر تجاری هند است و به عنوان بزرگترین بندر حمل و نقل کانتینری در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۳۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس داده‌های دولتی، ارزش واردات از این کشور‌ها در ماه‌های آوریل تا ژوئیه به این ترتیب بوده است: از افغانستان ۱۰۷.۳۳ میلیون دلار، از ایران ۱۵۳.۶۳ میلیون دلار و از پاکستان ۰.۴۵ میلیون دلار.

هند میوه‌های خشک، رزین و عصاره سبزیجات، قهوه، چای و ادویه جات را از افغانستان وارد می‌کند، در حالی که میوه‌های خشک، مواد شیمیایی معدنی، فلزات خاکی کمیاب، سوخت‌های معدنی و مواد قیری از ایران و مصالح ساختمانی و آلومینیوم را نیز از پاکستان وارد می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده