تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۳۹۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مزیت اوراق دولتی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت

‌می‌متالز - با عنایت به کسری بودجه دولت در سال جاری، انتشار گسترده اوراق بدهی جهت جبران کسری بودجه مورد توجه دولت قرار گرفت. بر اساس بررسی‌هایی به عمل آمده لازم است مازاد بر ۵/۱۳۲ هزار میلیارد تومان تکلیف بودجه سال ۱۴۰۰، ۲۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر گردد.

به گزارش می‌متالز، سحر فرهمندی مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری تامین سرمایه کاردان: با توجه به ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و پتانسیل موجود در این سه بخش، امکان خرید اوراق دولتی برای بخش‌های فوق امکان پذیر بود.

وجود حدنصاب سرمایه گذاری حداقل ۲۵ درصد از دارایی‌های صندوق در اوراق منتشر شده توسط دولت و همچنین با توجه به رشد خالص ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت، الزام خرید اوراق دولتی را برای صندوق‌های سرمایه گذاری در آمد ثابت ایجاد کرد که دولت بتواند از نقدینگی سراریز شده به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری نیز تامین مالی انجام دهد. اما همین سازوکار خرید اوراق اثراتی بر نرخ بهره گذاشته است.

ارزش بازار اوراق بدهی فرابورس ایران ۷۸/۴۳ درصد و ارزش بازار اوراق بدهی بورس تهران ۷ درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ رشد داشته است. در این بین، چون خریداران عمده اوراق دولتی بانک‌ها بوده اند لذا جهت جذب منابع به افزایش نرخ روی آورده و با افزایش نرخ بین بانکی، نرخ بهره نیز افزایش یافت و بدین ترتیب بانک‌ها که همواره رقیب سنتی بازار سرمایه هستند با حاکم بودن شرایط رکودی بر بازار توانسته اند جذابیت را برای مشتریان ایجاد کرده و این خود باعث خروج نقدینگی از بازار سرمایه شد.

در کنار آن صندوق‌های سرمایه گذاری نیز به دلیل الزام سرمایه گذاری در اوراق دولتی به عنوان خریداران بزرگ اوراق بوده و در نتیجه عمده منابع ورودی صندوق‌ها به خرید اوراق دولتی تخصیص یافت که مانع از ورود منابع جدید به بازار سرمایه بوده است و نتوانسته اند نقش خود را به عنوان تزریق منابع به بخش‌های مولد اقتصادی از طریق خرید سهام شرکت‌ها و همچنین سرمایه گذاری در اوراق‌های شرکتی را به درستی ایفا کنند. در سنوات گذشته نسبت به جذب منابع از طریق شبکه بانکی و صندوق‌های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت اقدام شده است.

با توجه به لزوم کنترل کلیه بازار‌ها جهت فروش اوراق دولتی، برای افزایش جذابیت صندوق‌های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت که بتواند در سمت خرید اوراق دولتی وارد شود لازم است از افزایش نرخ سپرده شبکه بانکی و ایجاد اختلاف بین سپرده بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت می‌باشد تا زمینه جذب منابع توسط صندوق‌ها فراهم گردد و از این طریق صندوق‌های سرمایه گذاری بتوانند نقش مهم خود را اقتصاد را ایفا نمایند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده