تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۳۹۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سهام در مسیر فرسایشی؟

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(13 آذر)

می متالز - موج‌های صعودی و نزولی سهام را پایانی نیست. شاخص کل بورس تهران پس از دو جهش پیاپی، در جریان معاملات امروز تحت فشار عرضه قرار گرفت و به‌رغم‌ رشد عمومی قیمت‌ها در ابتدای معاملات، به تدریج رویه نزولی را در پیش گرفت. به نظر می‌رسد بازار سهام انتظار محرک جدیدی برای ادامه رشد قیمت را می‌کشد.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(13 آذر)

به گزارش می متالز، بازار سهام معاملات امروز را با رشد ناپایدار شاخص کل آغاز کرد. افزایش قیمت اکثر سهم‌ها در نخستین دقایق معاملات امروز، سمت عرضه را دست به کار کرد و در عقب‌نشینی تقاضا، قیمت‌ها رفته‌رفته وارد محدوده منفی شد و شاخص کل را 700 واحد تنزل داد. طی دو روز اخیر امیدواری به آثار رفع موقت تنش‌های تجاری در اقتصاد جهانی، موجی از تقاضا را در سهام وابسته و غیروابسته به وجود آورد و شاخص اصلی بورس تهران را بیش از 4 درصد بالا کشید. با رشد قیمت اغلب سهم‌ها در دو روز گذشته، این فرصت برای بسیاری از بورس‌بازان فراهم شد تا بازده کسب‌شده طی دو روز گذشته را از گزند ریسک‌ها حفظ کنند و به انگیزه خرید در قیمت‌های پایین‌تر مجددا دست به فروش سهم‌های خود بزنند. به این ترتیب، شاخص کل پس از رشد بیش از 500 واحدی در ابتدای معاملات، در ادامه افت تدریجی را ثبت کرد و 1200 واحد از سقف روزانه عقب نشست. با فروکش فشار فروش اولیه و همچنین خریدهای حمایتی بازیگران بزرگ، این روند نزولی شدت چندانی پیدا نکرد.
فضای گنگ معاملاتی همچنان در میان سرمایه‌گذاران به چشم می‌خورد. حتی تحلیل‌گران بازار نیز نسبت به ادامه مسیر قیمت سهم‌ها چندان مطمئن نیستند. متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین بازار جهانی نیاز به دانش تحلیلی ورای عمومیت بورس تهران دارد و همین موضوع باعث شده بر ابهام در معاملات بیفزاید. اظهارنظرها کاملا کیفی به نظر می‌رسد و بعضا نمادهایی به سمت صف خرید حرکت می‌کنند که دقیقا نشان از خطاهای تحلیلی یا رشدهای هیجانی حکایت دارد. جهش قیمت «تپکو»، «ذوب» و حتی می‌توان به صف خرید «شغدیر» به عنوان مواردی که احتمالا در پی خطاهای تحلیلی رخ داده اشاره کرد. در بخش بانک‌ها نیز گاه حرکت در مسیر مثبت مشاهده می‌شود و استدلال نیز قیمت سهام پس از افزایش سرمایه احتمالی است. بورس تهران بیش از آن‌که قوه تحلیلی قدرتمندی داشته باشد از روایت‌های ذهنی خود کمک می‌گیرد که در نهایت برای سود برخی، عده دیگری باید متضرر شوند. 
در مورد بودجه سال 97 کشور نیز بررسی‌ها اولیه نشان از اعتبار اندک اعداد به خصوص در بخش درآمدهای عمومی دولت دارد. در این خصوص یکی از مهم‌ترین موارد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (مانند فروش نفت) از سمت دولت است. جایی که می‌تواند بر نرخ دلار، تورم انتظاری و همچنین سایر موارد اثرگذار باشد. بر این اساس سعی می‌شود در ادامه بررسی اولیه از بودجه ارائه شود.


تردید در تصمیم‌گیری با توهم کسب سودهای کوتاه‌مدت 


با وجود تداوم رشد قیمت کالاها در معاملات امروز بازارهای جهانی، حرکت صعودی شاخص بورس تهران دوام چندانی نیاورد. این نماگر که رشد دو روز اخیر را مرهون پالس‌های مثبت بازارهای جهانی بود، امروز با سودای انگیزه‌های کوتاه‌مدت بورس‌بازان اندکی عقب نشست. در شرایط فعلی که ضعف تحلیلی در خصوص برآورد سودآوری شرکت‌ها مشاهده می‌شود و ابهام در بازارهای جهانی نیز همچنان باقی است، بازار سهام به ناچار در دام انگیزه‌های کوتاه‌مدت برخی سرمایه‌گذاران افتاده است. محدود شدن افق سرمایه‌گذاری را می‌توان در روند متناوب شاخص کل و افت و خیزهای پردامنه یک هفته اخیر دید. افت‌های شدید و صف‌های فروش و سپس هیجان برای خرید و جهش قیمت‌ها دو روی سکه نااطمینانی و کاهش سقف افق سرمایه‌گذاری در بورس تهران به شمار می‌روند. طبیعی است در چنین فرآیندی سرمایه‌گذاران بنیادی از جریان معاملات خارج شوند و میدان به دست بورس‌بازانی بیفتد که در پی نوسان‌گیری از نشیب و فراز روزانه قیمت‌ها هستند. پایین آمدن میزان گردش نقدینگی هم نشان‌دهنده بروز همین اتفاق است.

 


برگ برنده در تحلیل‌های عمیق


در این شرایط که هر دم بیم آن می‌رود رویدادی غیرمنتظره سرمایه‌ها را به مخاطره اندازد، بررسی و تحلیل مرزهای ارزندگی هر یک از سهم‌ها بر اساس عملکرد ضرورت خود را نشان می‌دهد. در واقع، تصمیم‌گیری بر مبنای تحلیل دست‌کم ما را از زیان‌های شدید محافظت کرده و سدی مقاوم در برابر تلاطم‌هایی است که ممکن است سهام را نشانه روند. البته زمان تحلیل‌های سطحی که امکان کسب بازدهی مطمئن را مطابق با تابستان فراهم کند، تا حدودی به سر رسیده است. تحلیل‌ها باید پایه قوی داشته باشند. بدون داشتن دید دقیق و تحلیل تنها بر اساس چند گزارش ماهانه می‌تواند در ماه‌های اخیر به غافلگیری معامله‌گران منجر شود.
با این حال همچنان می‌توان تاکید کرد در تحلیل عمیق از بازارهای مختلف امکان کسب سود وجود دارد با این حال باید توهم پولدار شدن یک‌شبه را کنار گذاشت. در این خصوص نخستین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد جلوگیری از زیان است. در زمان نزول عمومی بازار جلوگیری از زیان مهم‌ترین رکن است. باید توجه داشت بعضا نمادهایی مشاهده می‌شوند که با صف خرید مواجه هستند اما این موضوع نمی‌تواند تضمین‌کننده عدم زیان معامله‌گران باشد. 
در خصوص عمق تحلیل‌ها در ادامه به بررسی برخی از نمادهای پیشنهادی «دنیای بورس» با توجه به انتظارات رو به بهبود بنیادی اشاره می‌شود. البته ریسک‌های موجود نیز کاملا بررسی می‌شود.

عناوین برگزیده