تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۳۹۷۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قادری در تشریح نشست کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه؛

بررسی طرح اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی/ رویکرد ما استقلال حساب ذخیره ارزی از صندوق است

‌می‌متالز - رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رویکرد ما در کمیته اقتصادی کمیسیون بودجه، طرح اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی استقلال حساب ذخیره ارزی از صندوق توسعه ملی است.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست کمیته متبوع خود گفت: طرح اصلاح مواد ۱۶ و ۱۷ قانون دائمی برنامه‌های توسعه کشور در خصوص اساسنامه صندوق توسعه ملی با حضور دستگاه‌های اجرایی و اعضای هیات امنای صندوق مورد بررسی قرار گرفت، این ششمین جلسه بررسی این موضوع بود.

وی ادامه داد: قرار شد، طی جلسه آینده با دریافت آخرین نظرات و پیشنهادات دستگاه‌های مربوطه نظر کمیته در خصوص این طرح جمع‌بندی و طرح اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه شود.

قادری تصریح کرد: رویکرد ما در این طرح استقلال حساب ذخیره ارزی از صندوق توسعه ملی است و دولت طبق برنامه هر سال میزان برداشت خود را از حساب ارزی نفتی مشخص باشد و مازاد آن به صندوق واریز شود تا برای سال‌های آینده بتواند از این منابع استفاده کند یعنی در صورت تکمیل سقف، دولت به صورت تسهیلات منابع را اخذ کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: ایرادات و اشکالاتی متوجه صندوق توسعه ملی است و احکام متفرقه‌ای در قوانین مختلف وجود دارد و برخی موارد در اساسنامه صندوق توسعه تعیین تکلیف نشده است مانند کمک‌هایی که به دولت از طریق صندوق توسعه ملی انجام می‌شود و مشخص نیست پرداختی‌ها وام است یا کمک بلاعوض و یا اینکه اگر وام است چه نرخ سودی به آن تعلق می‌گیرد، بنابراین این موارد باید در اساسنامه مورد اصلاح قرار بگیرد تا بلاتکیف نباشیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده