تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۹
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۴۰۰۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

«مناطق آزاد سوریه» زیر ذربین وزارت صمت

‌می‌متالز - رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: پس از بازگشت وزیر صمت از کشور سوریه، شرایط تعدادی از مناطق آزاد آن به منظور احداث پروژه‌های عمرانی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی بررسی شد به طوری که اکنون دنبال آن هستیم تا زمینه لازم را برای حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور فراهم کنیم.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا پیمان پاک» با اشاره به آخرین وضعیت گفتگو‌های انجام شده میان مقامات ایران و سوریه برای سرمایه‌گذاری ایران در سوریه، اظهار داشت: کشور سوریه در گذشته نه چندان دور جزو کشور‌های مهم و غنی در حوزه صنعت به ویژه درخصوص صنایع کوچک و متوسط بوده، اما این کشور پس از خرابی‌های جنگ داخلی سیاست‌‎های خود را به سمتی سوق داد که کالای نهایی وارد کشور نشود تا از آن طریق بتواند صنایع داخلی خود را نوسازی، بازسازی و در نتیجه تقویت کند.

معاون وزیر صمت افزود: درحال حاضر ممنوعیت واردات کالا‌های مصرفی تنها شامل محصولات ایرانی نمی‌شود و این ممنوعیت شامل کالا‌های تولیدی دیگر کشور‌ها می‌شود؛ اکنون دولت سوریه در کنار تحقق ممنوعیت واردات، چگونگی تولید محصولات مصرفی را به صورت مستمر تعریف و پیاده سازی و از احداث خطوط تولیدی توسط دیگر کشور‌ها نیز در سوریه استقبال می‌کند.

وی افزود: با توجه به سفر اخیر وزیر صمت و هیات تجاری همراه وی به سوریه، اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم بهترین مسیر برای استفاده از بازار سوریه و در کنار آن از بازار کشور‌های اتحادیه عرب، تشویق سرمایه‌گذاران و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی ایرانی به احداث خط تولید کالا در سوریه است، زیرا با استفاده از این روش و انتقال مواد اولیه، بنگاه‌های تولیدی ایرانی می‌توانند حضور خود در بازار سوریه را افزایش دهند که پس از آن صدور کالا‌های ایرانی به دیگر کشور‌های عربی منطقه تسهیل خواهد شد.

روند بازگشت ارز حاصل از صادرات سرعت یافته است

این مقام مسوول دو مولفه تجاری موجود در بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر کاهش سه درصدی حقوق گمرکی و معافیت مالیاتی صادرکنندگانی که اقدام به بازگرداندن ارز صادراتی خود کنند را نقاط قوت این لایحه با هدف راهکار‌هایی برای تسهیل مسیر تجارت ایران دانست و گفت: فرآیند تسهیل مسیر تجارت ایران تنها به این دو مولفه محدود نمی‌شود بلکه سازمان توسعه تجارت اکنون بسته‌ای جامع از مشوق‌های اقتصادی و تجاری را برای صادرکنندگان در نظر گرفته است.

وی، معافیت سقف و سابقه ناشی از افزایش صادرات، پیوند ندادن مالیات بر ارزش افزوده به رفع تعهدات ارزی و ... را از جمله اقدامات موثر در تسهیل فرآیند فعالیت‌های تجاری برای فعالان این بخش عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر و براساس گزارش کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجاری ایران، روند بازگشت ارز حاصل از صادرات برخی از صادرکنندگان ۵ تا ۱۰ درصد تسریع و تسهیل شده است.

پیمان پاک تاکید کرد: هنگامی که صادرکننده به این نتیجه برسد که دولت سیزدهم توجه ویژه زیادی را معطوف به تسهیل فرآیند تجارت کرده یقینا همین مساله می‌تواند منجر به آرامش خاطر صادرکننده و در نهایت صادرات با خیالی راحت شود؛ تا قبل از این بخشنامه‌های خلق الساعه برای صادرکنندگان مشکلات متعددی را فراهم کرده بود، اما اکنون این مانع از پیش روی صادرکنندگان برداشته شده است.

نسبت به بازار تجاری قطر غافل بوده‌ایم

رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تشریح برخی از ظرفیت‌های موجود در بازار صادراتی قطر به عنوان یکی از مهمترین همسایگان جنوبی ایران، اظهار داشت: متاسفانه برخی از دستگاه‌های مرتبط با حوزه تجارت در بازه زمانی مربوط به آماده سازی پروژه‌های عمرانی و خدماتی و تامین مصالح ساختمانی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر غافل بوده‌اند؛ اکنون سازمان توسعه تجارت قصد دارد از طریق ساختار فعلی تجاری میان ایران و قطر، برنامه منسجمی را برای تامین بخشی از کالا‌های اساسی مورد نیاز این کشور را پیاده سازی کند، زیرا به طور قطع قطر علیرغم پیشرفته بودن و ثروت سرشار، زیرساخت‌های لازم برای تولید کالا‌های مورد نیاز را ندارد.

پیمان پاک در پایان خاطرنشان کرد: اگر سازمان توسعه تجارت موفق به برقراری روابط تجاری مستحکم میان سرمایه‌گذاران قطری و تولیدکنندگان و یا تجار ایرانی شود، به جرات می‌توان گفت که پس از پایان بازه زمانی چند ماهه جام جهانی، ایران می‌تواند ذیل یک برنامه مشارکتی صادرات خود به قطر و دیگر نقاط جهان را افزایش دهد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده