تاریخ: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۴۰۲۱۷
سرویس خبر : انرژی

افزایش دوباره قیمت گاز در اروپا به‌دنبال سخت‌گیری برلین در اعطای مجوز خط لوله نورد استریم۲

‌می‌متالز - خبر به تعویق افتادن دوباره اعطای مجوز آلمان برای راه‌اندازی خط لوله نورد استریم۲ به‌خاطر مغایرت آن با قوانین اتحادیه اروپا، قیمت گاز در این قاره را باز هم افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، پس‌از این‌که آلمان اعلام کرد به‌خاطر افزایش درگیری‌ها در مرز اوکراین نمی‌تواند مجوز راه‌اندازی خط لوله نورد استریم ۲ را صادر کند، قیمت گاز طبیعی در اروپا در روز سه‌شنبه تا ۱۴۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب بالا رفت.

قیمت گاز در هلند برای تحویل در ماه ژانویه ۵.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۴۲۸ دلار در هر هزار مترمکعب معادل ۱۳۸ دلار در هر مگاوات بر ساعت در مصارف خانگی رسید.

یک روز قبل‌از آن، پس‌از این‌که وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد نمی‌تواند مجوز راه‌اندازی خط لوله نورد استریم ۲ را به‌خاطر عدم مطابقت آن با قوانین انرژی اتحادیه اروپا صادر کند، قیمت گاز در این قاره حدود ۱۰ درصد افزایش یافته بود.

برلین روند مجوزدهی این خط لوله را در ماه گذشته میلادی متوقف کرد، چون ساختار مالکیت آن مطابق با دستورالعمل گاز اتحادیه اروپا نبود.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین اظهار داشت افزایش درگیری‌ها در مرز روسیه و اوکراین هم یکی از دلایل به تأخیر افتادن راه‌اندازی این خط لوله بوده است. طبق قرارداد برلین و واشنگتن، روسیه نمی‌تواند از خط لوله نورد استریم ۲ به‌عنوان یک سلاح سیاسی در روابطش با اوکراین استفاده کند.

بحران انرژی در اروپا پس‌از تهدید بلاروس برای قطع عرضه گاز روسیه به این قاره از طریق شبکه خط لوله این کشور تشدید شده است. بلاروس تهدید کرده بود اگر تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد بحران مهاجرت در مرز غربی بلاروس اعمال شود، اجازه ارسال گاز روسیه به این قاره را نمی‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده