تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۸
بازدید: ۶۶۵
کد خبر: ۲۴۰۵۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت به «می متالز» گفت:

فعال شدن ۲۵ ابزار بورسی تا پایان سال

می متالز - فعال شدن ابزارهای بورسی می تواند شفافیت قیمتی و تامین نیاز بازار را بیش از گذشته محقق کند، وزارت صمت در نظر دارد تا پایان سال 25 ابزار بورسی را فعال کند.

به گزارش می‌متالز، «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به «می متالز» و با اشاره به ابزار‌هایی که قرار است وارد بورس کالا شود، گفت: ما یک برنامه زمان بندی داریم و هفته جاری قرارداد‌های آتی فعال می‌شود. دو هفته گذشته نیز قرارداد‌های بلند مدت فعال شد، در واقع ۲۵ ابزار برای کالا‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است و تا پایان سال تمامی آن‌ها فعال می‌شود.

وی تصریح کرد: البته یک یا دو ابزار نیازمند قانون است، اما باقی آن‌ها فعال خواهد شد.

فاطمی امین همچنین با اشاره به قرارداد‌های آتی برای صنایع پتروشیمی، بیان کرد: پتروشیمی از نظر جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارت صمت مجوز‌های خود را کسب می‌کند، صنایع پایین دستی پتروشیمی کاملا در حوزه وزارت صمت است، اما صنایع بالادستی صنایع پتروشیمی تحت مدیریت وزارت نفت هستند.

فعال شدن ۲۵ ابزار بورسی تا پایان سال

وی همچنین در ادامه عرضه معادن در بورس که در بودجه ۱۴۰۱ آمده است را از پیشنهادات وزارت صمت دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره واگذاری سهام معادن، افزود: معادنی که پروانه اکتشاف آن‌ها برای سازمان‌های توسعه‌ای دولت باشد مانند معدن جانجا را می‌توانیم در قالب مزایده واگذار کنیم، اما یکی از شروط مزایده آن است که برنده مزایده با توجه به آن معدن باید ۳۰ یا ۴۰ درصد آن را به مردم واگذار کند که مثلا برای معدن جانجا ۴۰ درصد مد نظر ما می‌باشد.

وی ادامه داد: در پی این اقدام، شرکت‌های بزرگی که توانایی مالی دارند حتی در قالب یک شرکت یا در قالب یک کنسرسیوم می‌توانند یک معدن بزرگ را راه اندازی کنند. مزیت این اقدام آن است که شرکتی که سابقه کار و توان مالی دارد کار را بر عهده می‌گیرد و باعث می‌شود کار با سرعت اجرایی و انجام شود تا کار نیمه تمام رها نشود.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده